Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

The Air Ballet of Mr. Squirrel and Bird är min favorit.

Våran också! Bandet alltså. Den är nog också den låt som är mest en komposition av hela bandet, eller åtminstone att hela tillkomsten var väldigt samarbetig. Hugo hade en "idé" när vi skulle börja spela in den, vilket visade sig bestå i de där två ackorden (D och G) som upprepas om och om igen i introt. Woho, vilken idé!!! Han hade någon melodislinga där också men den skippade vi.

Så det spelade vi in först, sen började vi tänka på resten av låten. Det är därför den är som uppdelad i två skilda delar. Jag kom på ackordsvängen till resten av låten (D F#m G D), och Hugo slängde ihop en melodi och texten var nog alla tillsammans. Sen sjöng Agnes och Hugo in stämmor på det, och hennes förkylning tillsammans med big cave-reverbet är det som gör sångsoundet så härligt. Big cave ligger för övrigt på ett antal spår, pianot tex. Soundet på ackegurorna kom till av en händelse när jag skulle snabbmixa dem lite medans vi jobbade, jag skickade dem till en buss för att parallellkomprimera dem, men slarvade lite så det som hörs i slutändan är typ 80% stenhård kompressor och 20% originalljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jesss, inte bara pratar, vi flyttar ihop (ja, igen) i oktober 🥰 Dessutom fixade vi en lägenhet här i huset så det är ju ganska soft ☺️

😛

Ameh fan va Gott då!! 😄

Och så kan vi snart kalla dig pappa. 🥰😳

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande Enter Cloudman som personlig favorit 😑

Den sista låten vi spelade in men den näst första vi skrev! Det var jag som kom på refrängen först när jag satt på bussen hem från sommarjobbet. Kanske bara var texten jag kom på där, men sen en tonsättning också. Presenterade det för bandet och så slängde vi slarvigt ihop en vers och spelade in skiten jävligt kasst. Så den släppta versionen är en nyinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran också! Bandet alltså. Den är nog också den låt som är mest en komposition av hela bandet, eller åtminstone att hela tillkomsten var väldigt samarbetig. Hugo hade en "idé" när vi skulle börja spela in den, vilket visade sig bestå i de där två ackorden (D och G) som upprepas om och om igen i introt. Woho, vilken idé!!! Han hade någon melodislinga där också men den skippade vi.

Så det spelade vi in först, sen började vi tänka på resten av låten. Det är därför den är som uppdelad i två skilda delar. Jag kom på ackordsvängen till resten av låten (D F#m G D), och Hugo slängde ihop en melodi och texten var nog alla tillsammans. Sen sjöng Agnes och Hugo in stämmor på det, och hennes förkylning tillsammans med big cave-reverbet är det som gör sångsoundet så härligt. Big cave ligger för övrigt på ett antal spår, pianot tex. Soundet på ackegurorna kom till av en händelse när jag skulle snabbmixa dem lite medans vi jobbade, jag skickade dem till en buss för att parallellkomprimera dem, men slarvade lite så det som hörs i slutändan är typ 80% stenhård kompressor och 20% originalljud.

Fan vad najs!

Det där jag sa häromveckan om information gäller inte för detta, ovanstående info gjorde bara låten bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

article-0-02F775D800000578-358_468x332.jpg

Aaaaaawwwww 🥰 Greijhn du är greijht!

Ameh fan va Gott då!! 😄

Och så kan vi snart kalla dig pappa. 🥰😳

☺️

🥰

Darth_Vader.jpg

Den sista låten vi spelade in men den näst första vi skrev! Det var jag som kom på refrängen först när jag satt på bussen hem från sommarjobbet. Kanske bara var texten jag kom på där, men sen en tonsättning också. Presenterade det för bandet och så slängde vi slarvigt ihop en vers och spelade in skiten jävligt kasst. Så den släppta versionen är en nyinspelning.

Våran också! Bandet alltså. Den är nog också den låt som är mest en komposition av hela bandet, eller åtminstone att hela tillkomsten var väldigt samarbetig. Hugo hade en "idé" när vi skulle börja spela in den, vilket visade sig bestå i de där två ackorden (D och G) som upprepas om och om igen i introt. Woho, vilken idé!!! Han hade någon melodislinga där också men den skippade vi.

Så det spelade vi in först, sen började vi tänka på resten av låten. Det är därför den är som uppdelad i två skilda delar. Jag kom på ackordsvängen till resten av låten (D F#m G D), och Hugo slängde ihop en melodi och texten var nog alla tillsammans. Sen sjöng Agnes och Hugo in stämmor på det, och hennes förkylning tillsammans med big cave-reverbet är det som gör sångsoundet så härligt. Big cave ligger för övrigt på ett antal spår, pianot tex. Soundet på ackegurorna kom till av en händelse när jag skulle snabbmixa dem lite medans vi jobbade, jag skickade dem till en buss för att parallellkomprimera dem, men slarvade lite så det som hörs i slutändan är typ 80% stenhård kompressor och 20% originalljud.

Kul med lite bakgrundfakta ju 🙂

En arbetstitel var "Love Will Save the World". Jag lobbade för den men fick ge mig...

Det var då en jävla tur det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar lite att göra musik tillsammans... det är ju jävligt kul. Att sitta själv och peta är mest kul i teorin, vilket räcker ganska långt men inte ända fram.

Eller hur! Jag saknar också några att lira/skriva/prodda ihop med 🙁

Jag vill mena att mycket av dynamiken ger sig automatiskt om man spelar (och framförallt repar) mycket ihop. Det blir ett annat arbetssätt som jag tror lönar sig i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ämnet är uppe och jag har tillfälle att vältra mig i självexcess kan jag väl göra en lista över låtarna i ordning efter hur mycket jag själv var med och skrev dem, från mest till minst.

The Funeral Blues (alltihop)

Selma's Fourth Fall (allt utom det instrumentala mellanspelet och halva refrängen)

Forbidden Love (huvudtemat som upprepas genom andra halvan av låten och som versen typ utgår ifrån ackordmässigt)

The Air Ballet of Mr. Squirrel and Bird (där skrev alla mycket)

Ode to Unhappiness (andra halvan av introt och lite modifieringar av resten)

Enter Cloudman (refrängen och två av stämmorna)

My Enhanced Little Rhubarb (refrängen)

Springfeel (deltog i skrivandet)

John, Stay Around My Roots (bryggan, möjligen inte hela)

First Kiss, Mr. Squirrel, the Flying Squirrel och Play (Winter) är 100% Hugo.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nog aldrig skrivit något ihop med någon. tveksamt om det skulle funka. skulle nog bara bli frustrerad eller få prestationsångest.

Det gäller ju att man känner varann bra och är på samma musikaliska våglängd. Man får inte vara blyg för varann. I fallet mig och Hugo så var det liksom hela tiden självklart att Hugo var bäst på allt som hade med musik att göra (utom inspelning och mix), så det var helt onödigt att få någon prestationsångest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ämnet är uppe och jag har tillfälle att vältra mig i självexcess kan jag väl göra en lista över låtarna i ordning efter hur mycket jag själv var med och skrev dem, från mest till minst.

The Funeral Blues (alltihop)

Selma's Fourth Fall (allt utom det instrumentala mellanspelet och halva refrängen)

Forbidden Love (huvudtemat som upprepas genom andra halvan av låten och som versen typ utgår ifrån ackordmässigt)

The Air Ballet of Mr. Squirrel and Bird (där skrev alla mycket)

Ode to Unhappiness (andra halvan av introt och lite modifieringar av resten)

Enter Cloudman (refrängen och två av stämmorna)

My Enhanced Little Rhubarb (refrängen)

Springfeel (deltog i skrivandet)

John, Stay Around My Roots (bryggan, möjligen inte hela)

First Kiss, Mr. Squirrel, the Flying Squirrel och Play (Winter) är 100% Hugo.

Najs! Bra jobbar all around.

John, Stay... och My Enhanced... är tjejens favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten gjorde vi innan vi skrev egna låtar två covers på [ingenting] och Peter Bjorn and John som du kanske inte har hört om du är intresserad.

Inte för att jag vet om det var mig du frågade 😕 men "ja" det vore ju askul att få höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

"azzå ja tycker deras första låtar var så jääävla bra, sen blev dom värsta sellouts typ direkt"

Hahaa. Fast jag tycker att live-versionen av My Enhanced... är bäst 🥰 ("Okej, kicka beatet!")

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...