Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Okey. Jo, självklart går det att skaffa sig en spetskompetens samtidigt som en stor allmänbildning, men då behövs ett stort intresse och ambition för det. Vissa människor har det, andra inte. Så är det me det. ☺️ Jag försöker att få hyfsad allmänbildning, samtidigt som man inte alltid orkar vara seriös och bara vill spela spel, se film, festa osv. Handlar helt enkelt om en balans mellan att leva och lära. 😑

Man behöver vara intresserad av omvärlden och av att lära sig saker. Är man det så går det liksom av sig självt utan att man behöver lägga undan tid till att bättra på sin allmänbildning. Man hör ju och läser saker hela tiden, det gäller bara att se ett tillräckligt värde i det för att inte bara låta det gå in genom ena örat och ut genom någon annan kroppsöppning. Tycker också att det är konstigt att koppla samman "seriös" och "allmänbildning" sådär, som att man använder viss tid till att vara allvarlig och koncentrerad och lära sig saker, och den andra tiden till att släppa loss och inte lära sig ett dugg. Man lär sig ju hela tiden oavsett humör, om man bara är mottaglig för det och inte har någon konstig spärr som säger att det är fel att insupa kunskap när man festar eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast jag ger onyktra djävulen i vad folk gör för sin karriärs skull. Jag umgås inte med karriärer, jag umgås med människor. I sociala sammanhang, det vill säga alla sammanhang, tjänar man på att kunna lite om mycket och kunna ta sig fram i samtal om vitt skilda saker. Då blir man en roligare människa att umgås med.

Hade fått för mej att du inte umgås med människor heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver vara intresserad av omvärlden och av att lära sig saker. Är man det så går det liksom av sig självt utan att man behöver lägga undan tid till att bättra på sin allmänbildning. Man hör ju och läser saker hela tiden, det gäller bara att se ett tillräckligt värde i det för att inte bara låta det gå in genom ena örat och ut genom någon annan kroppsöppning. Tycker också att det är konstigt att koppla samman "seriös" och "allmänbildning" sådär, som att man använder viss tid till att vara allvarlig och koncentrerad och lära sig saker, och den andra tiden till att släppa loss och inte lära sig ett dugg. Man lär sig ju hela tiden oavsett humör, om man bara är mottaglig för det och inte har någon konstig spärr som säger att det är fel att insupa kunskap när man festar eller något sånt.

Sant, och krävs ett intresse för att vilja insupa saker rumt omkring en hela dagarna. Alla har inte samma intressen. Vet inte vad vi kommit fram till riktigt. 😛 Men således ett intressant samtalsämne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, och krävs ett intresse för att vilja insupa saker rumt omkring en hela dagarna. Alla har inte samma intressen. Vet inte vad vi kommit fram till riktigt. 😛 Men således ett intressant samtalsämne.

Ja, så kan man väl uttrycka det. Men jag tycker det ligger på ett djupare personligt plan än det man brukar kalla "intressen". Det är ju inte som att vara intresserad av fotografi eller stickning, det är ingenting man ägnar en viss tid åt skild från annan tid, utan det är bara en inställning som man bär med sig precis hela tiden utan att tänka på det. Att avfärda det som en skillnad i intresse känns lite ytligt, jag skulle snarare säga en skillnad i personlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför derå?

Fanns hårda regler. Man var tvungen att gilla någon variant av rock, men sen var man fri att muta in sin egen undergenre, oftast med fokus på ett eller ett par enskilda band. Jag hade Placebo och lite senare också Pixies och Butthole Surfers. Simon hade Yellowcard, Anton hade Millencolin och Leo lite blandad gubbrock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så kan man väl uttrycka det. Men jag tycker det ligger på ett djupare personligt plan än det man brukar kalla "intressen". Det är ju inte som att vara intresserad av fotografi eller stickning, det är ingenting man ägnar en viss tid åt skild från annan tid, utan det är bara en inställning som man bär med sig precis hela tiden utan att tänka på det. Att avfärda det som en skillnad i intresse känns lite ytligt, jag skulle snarare säga en skillnad i personlighet.

Blir lite mer abstrakt om man ska börja definiera det så, men förstår vad du menar. Visst, är väl lite av inställning och personlighet också, men de både flyter lätt ihop med ens indeviduella intresse så är lite svårt att sära på dem. Som sagt, förstår vad du menar. Summa summarum, visst uppskattar jag också om andra är allmänbildade, men har inte några alls problem med folk som inte är det. Där skiljer vi oss nog åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite mer abstrakt om man ska börja definiera det så, men förstår vad du menar. Visst, är väl lite av inställning och personlighet också, men de både flyter lätt ihop med ens indeviduella intresse så är lite svårt att sära på dem. Som sagt, förstår vad du menar. Summa summarum, visst uppskattar jag också om andra är allmänbildade, men har inte några alls problem med folk som inte är det. Där skiljer vi oss nog åt.

Jag ska väl understryka att jag inte har någonting emot oallmänbildade människor som personer, men det är inte lika intressant att umgås med dem. Inte bara då just för att man inte har lika mycket att prata om, utan också på grund av inställningen till kunskap som det bottnar i och som kan bli svår att överbrygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska väl understryka att jag inte har någonting emot oallmänbildade människor som personer, men det är inte lika intressant att umgås med dem. Inte bara då just för att man inte har lika mycket att prata om, utan också på grund av inställningen till kunskap som det bottnar i och som kan bli svår att överbrygga.

Då e jag med. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Loney, Noir på lägstalistan är inte så pjåkiga.

Kul att du gillade Loney Dear, han hänger ju förresten här på forumet faktiskt. ☺️ Älskar hans låtar, lyssnat sönder det albumet typ. 😄

Just i fan appropå jobb så måste jag skriva en jobbansökan med CV 🤪

Är det något speciellt jobb du ska söka Grahn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade just in mitt bidrag i designtävlingen för en 3D/CAD-joystick-kontroller för modelleringsprogram, sånhär. Jävlar va grymt det blev, har lagt typ 40 timmar på det. Så finns kanske liten chans, sett många andra bidrag och vissa e väldigt kassa.

Kan vinna en dator värd 5000$ (som jag isåfall säljer), och andra, tredje vinnare osv får företagets produkter, värda några lappar, som jag gärna vill ha. Ska bli spännande. ☺️

Har inte hört något från den andra tävlingen än. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanligt att behöva lägga sig typ nu.

Och imorgon kommer jag behöva träffa mina nya kurskamrater med antingen en stor blodig spricka i pannan eller ett stort plåster. Vet inte vad som är att föredra.

Och det larvigaste är att det är för att jag faktiskt bokstavligen gick in i en dörr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade just in mitt bidrag i designtävlingen för en 3D/CAD-joystick-kontroller för modelleringsprogram, sånhär. Jävlar va grymt det blev, har lagt typ 40 timmar på det. Så finns kanske liten chans, sett många andra bidrag och vissa e väldigt kassa.

Kan vinna en dator värd 5000$ (som jag isåfall säljer), och andra, tredje vinnare osv får företagets produkter, värda några lappar, som jag gärna vill ha. Ska bli spännande. ☺️

Har inte hört något från den andra tävlingen än. 😑

Hur stor är chansen att man vinner såna där tävlingar? Känns som de borde få in sjukt många bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till första kursen jag ska läsa nu så heter boken Mathematical statistics with applications. På studentbokhandeln kostar den 619 kronor, på adlibris 304.

Har ni ingen beggatbokhandel för kurslitteratur på universitetet eller någon nation eller kår eller något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor är chansen att man vinner såna där tävlingar? Känns som de borde få in sjukt många bidrag.

Ingen aning, detta är mina första tävlingar så.. 😄 Visst får de in många bidrag, men det är större chans att vinna en sånhär tävling jämfört me många andra tävlingar där man typ bara ska fylla i något o lämna in. I sånna här designtävlingar behöver man till att börja med ett CAD-program och lite kunskap inom det, så är mest studenter inom teknik/design som är med, vilket drar ner antalet som är med. Och behöver komma med kreativa och nytänkande idéer, vilket gör att chanserna är relativt stora om man kommer på något fiffigt, vilket jag nu gjort. ☺️

edit, förtydligade lite.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, detta är mina första tävlingar så.. 😄 Visst får de in många bidrag, men det är större chans att vinna en sånhär tävling jämfört me många andra tävlingar där man typ bara ska fylla i något o lämna in. I sånnahär designtävlingar behöver man ett CAD-program och lite kunskap inom det. Och behöver komma med kreativa och nytänkande idéer, vilket gör att chanserna är relativt stora om man kommer på något fiffigt, vilket jag nu gjort. ☺️

Jag får önska lycka till då! En gratis dator är ju helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nej... Den som kostade 304 kronor har tydligen bara 192 sidor. Finns en nästan identisk på adlibris också som kostar 518 som är på 940 sidor. Tur jag såg det.

Lovar att du inte kommer behöva använda boken någonting. Det är alltid de dyraste böckerna man aldrig behöver slå upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, detta är mina första tävlingar så.. 😄 Visst får de in många bidrag, men det är större chans att vinna en sånhär tävling jämfört me många andra tävlingar där man typ bara ska fylla i något o lämna in. I sånna här designtävlingar behöver man till att börja med ett CAD-program och lite kunskap inom det, så är mest studenter inom teknik/design som är med, vilket drar ner antalet som är med. Och behöver komma med kreativa och nytänkande idéer, vilket gör att chanserna är relativt stora om man kommer på något fiffigt, vilket jag nu gjort. ☺️

edit, förtydligade lite.

Vad är det som är bra med den där mojängen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något speciellt jobb du ska söka Grahn?

Har du missat det? 😆

..nämen jag skickade iväg en jobbansökan till ett öl-bryggeri. Vore kul om man får jobb där. 😄

Inte för att jag tror att jag får något jobb. Så jävla outbildad som ja e.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får önska lycka till då! En gratis dator är ju helt okej.

Tack ska du ha Dingis. Jo, hade suttit fint. ☺️

Ovanligt att behöva lägga sig typ nu.

Och imorgon kommer jag behöva träffa mina nya kurskamrater med antingen en stor blodig spricka i pannan eller ett stort plåster. Vet inte vad som är att föredra.

Och det larvigaste är att det är för att jag faktiskt bokstavligen gick in i en dörr.

Spännande, lycka till imorn då. Klantigt gjort dock. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl han som äter massa böckling? Men du vet tonfisk som det är så ont om buhu.

i princip har du rätt, men i praktiken slutade jag äta tonfisk för ett par månader sedan när jag blev matförgiftad av en tonfisksallad från lokala pizzerian 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du missat det? 😆

..nämen jag skickade iväg en jobbansökan till ett öl-bryggeri. Vore kul om man får jobb där. 😄

Inte för att jag tror att jag får något jobb. Så jävla outbildad som ja e.

Det fanns ett bryggeri här på orten förr i världen. Jobbarna hade rätt att dricka så många öl dom ville, och ryktet säjer att dom gick med gylfen öppen och snoppen ute och pissade där dom gick och stog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ett bryggeri här på orten förr i världen. Jobbarna hade rätt att dricka så många öl dom ville, och ryktet säjer att dom gick med gylfen öppen och snoppen ute och pissade där dom gick och stog.

Det låter som Pripps Blä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...