Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Vad är er favoritdel på hotellfrukost? Min är nog en stor skål med yoghurt och så massa russin och torkad frukt som brukar finnas. Ägg och bacon är ju iofs gott också men på ett annat sätt. Äter yoghurt nu med russin och ett gammalt päron jag skivat upp men är inte riktigt samma sak.

Den som drar skämt om "gammalt päron" är lame.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är er favoritdel på hotellfrukost? Min är nog en stor skål med yoghurt och så massa russin och torkad frukt som brukar finnas. Ägg och bacon är ju iofs gott också men på ett annat sätt. Äter yoghurt nu med russin och ett gammalt päron jag skivat upp men är inte riktigt samma sak.

Den som drar skämt om "gammalt päron" är lame.

Äggröran!! Det äter man typ aldrig annars så det är så gott att bara hiva i sig! Annars är det nog ingenting speciellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att läsa ikapp, är halvvägs. Är nu vid den långa diskussonen om allmänkunskap, arcade fire osv. 😄 Ska inte dra igång det igen men tycker det är intressant ämne. Såhär tycker jag:

Allmänbildning är ju en bra sak i många avseénden, och finns väldigt olika nivåer av den. En viss allmän kunskap om blandad kompott bör man ju ha men jag tycker inte man på något sett skall döma folk som inte prioriterar det i livet och lägger stor energi på att ständigt utöka den, där är det personliga intresset som spelar in. Spetskompetens är viktigare för att göra någon sorts arbetskarriär, där räcker det sällan med allmänbildning.

Personligen vill jag bredda min allmänbildning och kunskap om lite allt möjligt, tycker om att veta saker. Man får mer att prata om och kan delta i fler disskusionser. Sedan tar det ju emot att läsa om tex sport men händer att jag gör det för att som Dingis sade, "hänga med". Det tar ju inte så mycket tid att få lite översikt om vad som sker runtom bland som man inte har intresse för, sitter dock inte och nöter sånna saker, det är slöseri med tid, man snappar ofta upp saker med tiden också. Jag kände inte heller till Arcade Fire så du är inte ensam Fidden. 😄 Musikmarknaden är ju sprängfylld med tusentals band så är ju inte lätt att ha hört alla jävla band direkt. Tycker ändå att jag har hyfsad koll även om jag inte hört talas om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänbildning är ju en bra sak i många avseénden, och finns väldigt olika nivåer av den. En viss allmän kunskap om blandad kompott bör man ju ha men jag tycker inte man på något sett skall döma folk som inte prioriterar det i livet och lägger stor energi på att ständigt utöka den, där är det personliga intresset som spelar in. Spetskompetens är viktigare för att göra någon sorts arbetskarriär, där räcker det sällan med allmänbildning.

Fast jag ger onyktra djävulen i vad folk gör för sin karriärs skull. Jag umgås inte med karriärer, jag umgås med människor. I sociala sammanhang, det vill säga alla sammanhang, tjänar man på att kunna lite om mycket och kunna ta sig fram i samtal om vitt skilda saker. Då blir man en roligare människa att umgås med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag ger onyktra djävulen i vad folk gör för sin karriärs skull. Jag umgås inte med karriärer, jag umgås med människor. I sociala sammanhang, det vill säga alla sammanhang, tjänar man på att kunna lite om mycket och kunna ta sig fram i samtal om vitt skilda saker. Då blir man en roligare människa att umgås med.

Man behöver ett jobb för att överleva också. Är ju inte jättestor andel av alla yrken där man bara behöver allmänbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ett jobb för att överleva också. Är ju inte jättestor andel av alla yrken där man bara behöver allmänbildning.

Naturligtvis, men det är inte det jag pratar om. Om du behöver lära dig allt om bladlöss för ditt jobb så gör det då, men det har inte med mig att göra, det är ingenting som påverkar din interaktion med mig. Det gör däremot hur allmänbildad du är. Spetskompetens och allmänbildning är inte ömsesidigt uteslutande, det går utmärkt att ha båda. Det enda jag bryr mig om är din allmänbildning, din spetskompetens gör du som du vill med.

Hårdraget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeopardyproffs.

:rolleyes:😄

Naturligtvis, men det är inte det jag pratar om. Om du behöver lära dig allt om bladlöss för ditt jobb så gör det då, men det har inte med mig att göra, det är ingenting som påverkar din interaktion med mig. Det gör däremot hur allmänbildad du är. Spetskompetens och allmänbildning är inte ömsesidigt uteslutande, det går utmärkt att ha båda. Det enda jag bryr mig om är din allmänbildning, din spetskompetens gör du som du vill med.

Hårdraget.

Okey. Jo, självklart går det att skaffa sig en spetskompetens samtidigt som en stor allmänbildning, men då behövs ett stort intresse och ambition för det. Vissa människor har det, andra inte. Så är det me det. ☺️ Jag försöker att få hyfsad allmänbildning, samtidigt som man inte alltid orkar vara seriös och bara vill spela spel, se film, festa osv. Handlar helt enkelt om en balans mellan att leva och lära. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...