Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Kunskap för kunskapens skull alltså? Se ovan, jag är inte sån.

Bli sån då.

Nej men det är inte bara att man lär sig massa fakta ryckta ur sitt sammanhang, det blir ju ett sammanhang ju mer man lär sig. Man läser artikeln om den och den skivan av den och den artisten som man typ aldrig hört och ser att oj, den där andra artisten som jag aldrig har hört men som hade spelat med den här tredje artisten som jag HAR hört har varit med och körat på tre låtar på den här skivan. Och så skapar man massa kopplingar så.

Ja, det är klart att det är kunskap för kunskapens skull, men vilken kunskap är inte det? Det är en väldigt liten andel av allt man känner till som har någon nytta annat än ren allmänbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är klart att det är kunskap för kunskapens skull, men vilken kunskap är inte det? Det är en väldigt liten andel av allt man känner till som har någon nytta annat än ren allmänbildning.

senast jag kollade hade samhället ganska stor nytta av naturvetenskap 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

senast jag kollade hade samhället ganska stor nytta av naturvetenskap 😛

Visst, men jag menade i första hand kunskap om kultur och samhälle. Du får väl ändå erkänna att det finns en mening med att veta en massa saker som aldrig någonsin kommer rädda världen eller göra en rik bara för alla andra vet saker om det och man är jävligt efterbliven om man inte hänger med? Även om man inte har läst 800 poäng humanioraämnen. Precis som jag vet en massa atomnummer och aminosyror även om jag aldrig någonsin kommer ha någon nytta av den kunskapen annat än möjligen i korsord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig, så känner jag mig utanför. Exkluderad. Jag fattar inte var folk har hört detta bandet, eller har ALLA pluggat till sig att de finns på pitchfork och sedan bara följt med strömmen och tyckt att de är bra utan att knappt ha hört dem?

Blur spelades på radion. Var spelas arcade fire? Vad är det för kanal jag har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får väl ändå erkänna att det finns en mening med att veta en massa saker som aldrig någonsin kommer rädda världen eller göra en rik bara för alla andra vet saker om det och man är jävligt efterbliven om man inte hänger med?

Nej. Det är totalt meningslöst. Ärligt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig, så känner jag mig utanför. Exkluderad. Jag fattar inte var folk har hört detta bandet, eller har ALLA pluggat till sig att de finns på pitchfork och sedan bara följt med strömmen och tyckt att de är bra utan att knappt ha hört dem?

Blur spelades på radion. Var spelas arcade fire? Vad är det för kanal jag har missat?

Nu lyssnar jag aldrig på radio, men de lär väl ha spelats jävligt flitigt på P3 skulle jag tro i samband med singelsläpp och sånt, precis som alla andra stora popband. Sen har man kompisar som lyssnar på dem, man läser en skivrecension i tidningen, man hör Per Sinding Larsen namedroppa dem på tv, osv.

Det finns väl andra band du kan namnet på och lite basic fakta om även om du aldrig har hört dem? Jag kan nämna massor. Eller nej det kan jag inte, för jag kommer inte på såhär på rak arm, men jag känner ju igen dem om jag hör namnen. Tingsek, Hoffmaestro, Looptroop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig, så känner jag mig utanför. Exkluderad. Jag fattar inte var folk har hört detta bandet, eller har ALLA pluggat till sig att de finns på pitchfork och sedan bara följt med strömmen och tyckt att de är bra utan att knappt ha hört dem?

Blur spelades på radion. Var spelas arcade fire? Vad är det för kanal jag har missat?

Destinys Child visades på MTV, men det gör inte Den svenska björnstammens singel som ligger etta på spotifys topplista. Radiojämförelsen blir lite skev.

Link to comment
Dela på andra sajter

varje gång jag hör talas om arcade fire blir jag glad för att jag tror att det är mickes band som breakat. det är på den nivån liksom. jag kan inte göra mycket åt det, så ni kan sluta övertala mig att jag borde veta vilka det är, för om ett halvår kommer jag inte göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är totalt meningslöst. Ärligt alltså.

Ok, så då kan vi radera ur ditt minne vilket år franska revolutionen skedde, hur många ledamöter det sitter i svenska akademien, vad Rumäniens huvudstad heter och vem som spelade kåtast i Kungsängen i Nilecity.

Eller så kan man inse lite smått att ingen kunskap är meningslös oavsett hur meningslös den verkar, för ju mer man kan desto fler kopplingar ser man mellan saker man inte trodde det skulle finnas kopplingar mellan och desto rikare blir man som människa.

Link to comment
Dela på andra sajter

varje gång jag hör talas om arcade fire blir jag glad för att jag tror att det är mickes band som breakat. det är på den nivån liksom. jag kan inte göra mycket åt det, så ni kan sluta övertala mig att jag borde veta vilka det är, för om ett halvår kommer jag inte göra det.

Kommer du visst! Nu kommer du att "veta vilka de är" genom just diskutionen du först just nu i längsta... typ..."arcade fire.. är det bandet jag borde känns till men som ajg inte gör?" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig, så känner jag mig utanför. Exkluderad. Jag fattar inte var folk har hört detta bandet, eller har ALLA pluggat till sig att de finns på pitchfork och sedan bara följt med strömmen och tyckt att de är bra utan att knappt ha hört dem?

Blur spelades på radion. Var spelas arcade fire? Vad är det för kanal jag har missat?

Ja, pitchfork är ganska stora fans av dom så läser man pitchfork kan man inte missa namnet. Men menar du att folk inte kan gilla dom, utan att dom som gillar dom gör det för att dom följer strömmen? Har som sagt inte hört dom så har ingen aning men så kan man ju inte säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Destinys Child visades på MTV, men det gör inte Den svenska björnstammens singel som ligger etta på spotifys topplista. Radiojämförelsen blir lite skev.

radio är väl fortfarande ett aktuellt musikmedium, till skillnad från mtv?

Link to comment
Dela på andra sajter

varje gång jag hör talas om arcade fire blir jag glad för att jag tror att det är mickes band som breakat. det är på den nivån liksom. jag kan inte göra mycket åt det, så ni kan sluta övertala mig att jag borde veta vilka det är, för om ett halvår kommer jag inte göra det.

Det är lugnt om du har missat just Arcade Fire, jag har säkert också något liknande glapp någonstans. Det är egentligen bara din attityd till kunskap jag vänder mig emot nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet bara att Arcade Fire finns, infon jag nu råkat läsa här i längsta och att de väl vann grammy för bästa skiva? Annars verkligen inget mer 😛

Precis, men det räknas alldeles godkänt som att man känner till dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du visst! Nu kommer du att "veta vilka de är" genom just diskutionen du först just nu i längsta... typ..."arcade fire.. är det bandet jag borde känns till men som ajg inte gör?" 😄

vi hade ju samma diskussion för ett tag sedan, vilket jag märkte när jag sökte på bandnamnet (som jag inte kom ihåg) xD

Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

vi hade ju samma diskussion för ett tag sedan, vilket jag märkte när jag sökte på bandnamnet (som jag inte kom ihåg) xD

Är nu inte Arcade Fire bandet som du inte känner till men som du nu känner till för att du inte känner till dom? Haha!!

Link to comment
Dela på andra sajter

radio är väl fortfarande ett aktuellt musikmedium, till skillnad från mtv?

Ja, men man behöver inte vara supportad av radiokanalerna och MTV för att bli stor -> det är lätt att inte "råka" höra dom. Du frågar vad det är för kanal du har missat men det är ju inte så. Nu gissar jag bara men Radiohead kan ju inte ha spelats särskilt mycket på radion? Skrillex spelas definitivt inte på radion men han är ändå stor. James Blake spelas nog inte heller på radion men han har ju breakat som fan, inte heller bon iver är väl så mycket radiokille (kanske skinny love iofs). Men du har väl inte hört talas om Radiohead, Blake, Skrillex och Bon Iver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt om du har missat just Arcade Fire, jag har säkert också något liknande glapp någonstans. Det är egentligen bara din attityd till kunskap jag vänder mig emot nu.

men du fattar väl att min syn på kunskap beror på det jag sa tidigare, att jag inte har förmågan att lära mig saker bara för sakens skull? Klart att jag argumenterar för att den typen av kunskap är onödig. annars kan jag ju lika gärna ta livet av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men asså, vore det inte för de ni precis skrev om dom hade jag bara vetat att de fanns och van en grammy... är det liksom godkänt? 😛

På håret, men ja i stort sett. Helst ska du väl veta ungefär vilket land de kommer ifrån och typ ungefär vilken sorts genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

men du fattar väl att min syn på kunskap beror på det jag sa tidigare, att jag inte har förmågan att lära mig saker bara för sakens skull? Klart att jag argumenterar för att den typen av kunskap är onödig. annars kan jag ju lika gärna ta livet av mig.

Men du vet ändå vilket år franska revolutionen skedde, hur många som sitter i svenska akademien, vad Rumäniens huvudstad heter och vem som spelade kåtast i Kungsängen i Nilecity?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...