Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Arcade Fire? De är ju det enormt stora dragplåstret på Popaganda. Att inte känna till dem är som att inte känna till Blur på 90-talet.

men de gör ju totalt intetsägande musik för fan! fattar inte hur folk kan komma ihåg dem.

visserligen verkar de ganska bra live...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det jävligt mycket facebook-snack om det där bandet som dingbats och overkill var så överraskade över att jag aldrig hört talas om för ett tag sedan.

jag har fortfarande knappt hört dem.

Dom spelar ju i Stockholm idag. Tycker det är märkligt att du inte känner till dom faktiskt, dom är ändå riktigt stora. Plus att dom spontant känns som ett typiskt fidden-band.

Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Tror jag såg popaganda området när jag åkte hem från Södermalm idag. Någon som vet om det håller till nere i Eriksdalsbadet?

"för slö för google"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom spelar ju i Stockholm idag. Tycker det är märkligt att du inte känner till dom faktiskt, dom är ändå riktigt stora. Plus att dom spontant känns som ett typiskt fidden-band.

ja jo jag vet, men jag fick använda sökfunktionen här på forumet för att komma på att det var just DET bandet. kom inte ens ihåg det när jag såg namnet och lyssnade på nån låt på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast å andra sidan fattar jag inte storheten i prince heller.

Kan jag inte uttala mig om, har aldrig hört en låt typ. Min enda Prince-upplevelse var när ett hårdrocksband gjorde en cover på Purple Rain på en ungdomsgård i högstadiet. Paye tror jag de hette.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för jävla ursäkt?

Jag menar bara att musiken i sig inte är den viktigaste faktorn för vilka band man bör känna till. Man bör känna till Blur för att de var jävligt stora på 90-talet oavsett vad man tycker om musiken, och man bör känna till Arcade Fire för att de är lika stora nu oavsett vad man tycker om musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar bara att musiken i sig inte är den viktigaste faktorn för vilka band man bör känna till. Man bör känna till Blur för att de var jävligt stora på 90-talet oavsett vad man tycker om musiken, och man bör känna till Arcade Fire för att de är lika stora nu oavsett vad man tycker om musiken.

men det är ju som att försöka komma ihåg smaken av umami...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är förmodligen fel på mig helt enkelt. när jag lyssnar på dem är det som att kasta en isbit på en het stekpanna. Om någonting mot förmodan skulle stanna kvar, så dunstar det bort inom några sekunder. kastar man på för mycket, spricker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är ju som att försöka komma ihåg smaken av umami...

Menar inte att man måste kunna spela hela diskografin på tre instrument, bara att man bör veta vilket band det är och kanske nynna på någon enstaka refräng högst. Jag kan typ inte nynna på en enda Blurlåt men jag vet ju ändå vilka det är liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är förmodligen fel på mig helt enkelt. när jag lyssnar på dem är det som att kasta en isbit på en het stekpanna. Om någonting mot förmodan skulle stanna kvar, så dunstar det bort inom några sekunder. kastar man på för mycket, spricker jag.

Men skit i hur de låter! Du behöver inte lyssna på en låt. Jag har inte sett en enda jävla film av Ingmar Bergman men visst fan vet jag vem han var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar inte att man måste kunna spela hela diskografin på tre instrument, bara att man bör veta vilket band det är och kanske nynna på någon enstaka refräng högst. Jag kan typ inte nynna på en enda Blurlåt men jag vet ju ändå vilka det är liksom.

song2 är väl i princip omöjlig att inte kunna nynna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Jag menar bara att musiken i sig inte är den viktigaste faktorn för vilka band man bör känna till. Man bör känna till Blur för att de var jävligt stora på 90-talet oavsett vad man tycker om musiken, och man bör känna till Arcade Fire för att de är lika stora nu oavsett vad man tycker om musiken.

Håller med dig där. Är man intresserad eller kanske inte ens intresserad av musik så "bör" man känna till Arcade Fire. Samma som med Blur och... Backstreet Boys på 90-talet.

Vad tycker jag om Arcade Fire?. Jag tycker faktiskt dom är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men skit i hur de låter! Du behöver inte lyssna på en låt. Jag har inte sett en enda jävla film av Ingmar Bergman men visst fan vet jag vem han var.

Men jag måste väl ha någonting att fästa grejen på? Uppenbarligen fastnade det inte över huvud taget förra gången vi snackade om dem.

Jag är liksom inte den som kan komma ihåg gångertabellen utantill, jag måste räkna ut varje tal och möjligen minnas olika återkommande mönster.

Det enda jag kan komma på att minnas arcade fire just nu är deras gigantiskt stora sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

TJENA FIDDEN! 😄

Håller med dig ang. "bögmustacsh" fattar inte direkt vad som gör den mer bögig än inte bögig! 😛

TJA! 😄

Nä, precis. Jag känner långt fler heterokillar med den mustaschen än bögar med den mustaschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är förmodligen fel på mig helt enkelt. när jag lyssnar på dem är det som att kasta en isbit på en het stekpanna. Om någonting mot förmodan skulle stanna kvar, så dunstar det bort inom några sekunder. kastar man på för mycket, spricker jag.

Jag gillar dom inte för jag har aldrig känt mig intresserad av att börja lyssna på dom och kan inte nynna någonting dom har gjort. Kan namn på deras album men inga låtar. Vet att dom är en jävla massa folk och att typ nån tjej och en kille i bandet är tillsammans. Ungefär så mycket vet jag om dom, men känner ju ändå till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar dom inte för jag har aldrig känt mig intresserad av att börja lyssna på dom och kan inte nynna någonting dom har gjort. Kan namn på deras album men inga låtar. Vet att dom är en jävla massa folk och att typ nån tjej och en kille i bandet är tillsammans. Ungefär så mycket vet jag om dom, men känner ju ändå till dom.

Hur har du lärt dig det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag måste väl ha någonting att fästa grejen på? Uppenbarligen fastnade det inte över huvud taget förra gången vi snackade om dem.

Jag är liksom inte den som kan komma ihåg gångertabellen utantill, jag måste räkna ut varje tal och möjligen minnas olika återkommande mönster.

Det enda jag kan komma på att minnas arcade fire just nu är deras gigantiskt stora sångare.

De släppte skivan Funeral 2004 som fick 9,7 på Pitchfork och sen 2007 kom Neon Bible och det omslaget ser ut såhär:

Arcade_Fire_-_Neon_Bible.jpg

Sen kom en ny skiva i år eller om det var förra året (tror det var förra) och de sjunger på både engelska och franska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du lärt dig det?

Allmänbildning för fan! Plus att namn på skivor lär man ju sig hela tiden, även om det är band man aldrig skulle lyssna på. Typ varannan dag brukar jag läsa igenom någon artists diskografi på Wikipedia bara av nyfikenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänbildning för fan! Plus att namn på skivor lär man ju sig hela tiden, även om det är band man aldrig skulle lyssna på. Typ varannan dag brukar jag läsa igenom någon artists diskografi på Wikipedia bara av nyfikenhet.

Kunskap för kunskapens skull alltså? Se ovan, jag är inte sån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...