Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Vad ska du göra på semestern då?

Första veckan ska vi nog bara ta det jävligt lugnt eller ngt i den stilen. Högst eventuellt ska vi ner till mina föräldrar en sväng. Sedan drar vi till Berlin i en vecka 🙂 Sedan får vi se vad som händer. Ogillar att planera saker när jag är ledig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ingenting om sånt där. Det var ett tag sen.

Han hade inget förstoringsglas med lampa att se med och började peta

på en fläck lite random. De brukade riva av dem med naglarna där, sa han.

Verkade som om han tyckte att jag kunde göra det själv, för jag hade

alldeles för många - runt 200 st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sett en snopp live sen högstadiet. Jag vet inte hur stora snoppar brukar vara. Jag tror att min snopp är normalstor, men jag kan ju inte vara säker. Jag tror i alla fall inte att det är en liten snopp, för den känns kanska rejäl. Det vore roligt att få se en liten snopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade inget förstoringsglas med lampa att se med och började peta

på en fläck lite random. De brukade riva av dem med naglarna där, sa han.

Verkade som om han tyckte att jag kunde göra det själv, för jag hade

alldeles för många - runt 200 st.

De kan knappast vara särskilt enorma om de är 200 stycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sett en snopp live sen högstadiet. Jag vet inte hur stora snoppar brukar vara. Jag tror att min snopp är normalstor, men jag kan ju inte vara säker. Jag tror i alla fall inte att det är en liten snopp, för den känns kanska rejäl. Det vore roligt att få se en liten snopp.

Nu fattar jag ingenting.

Har du inte gått i gymnasiet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig sett en snopp live sen högstadiet. Jag vet inte hur stora snoppar brukar vara. Jag tror att min snopp är normalstor, men jag kan ju inte vara säker. Jag tror i alla fall inte att det är en liten snopp, för den känns kanska rejäl. Det vore roligt att få se en liten snopp.

De kan knappast vara särskilt enorma om de är 200 stycken.

Jag tog mig friheten att förena två inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ansiktet?

Nej haha...

Där har jag bara tre. En utanpåliggande mjällvårta under glasögonskalmen på vänster sida och en kliande mindre utstående mjällvårta på höger kindben och bredvid den en djupare liggande otydlig fläck. Det är inget han ville skära i, för att skicka på analys...

Men om man laserbehandlar, bränner eller fryser (som han föreslog) så kan man INTE analysera vad det är för fläck. Det man man BARA göra i mikroskop och alltså bara efter att man skurit bort den! Därför om diagnosen är fel och man fryser eller bränner bort något som var farligt, så kan man senare inte veta att det som var farligt var farligt. Och man kan också ställa diagnos fel åt andra hållet, dvs uppfatta något som farligt som är ofarligt.

Så det är inte bara att göra som "fina folket" och lägga sig på laserkliniken för att ta bort etstetiskt missprydande bruna fläckar - det försvårar bara en eventuell kommande diagnos. Dessutom tog jag reda på att minst missprydande ärr ger kirurgin. laserborttagning ger fulare ärr.

Frysning vet jag inte.

3 mån väntetid som kan bli 2, beroende på hur han skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Enligt Socialstyrelsen är det inte tillåtet att ta bort pigmenterade hudförändringar med laser. Det är inte heller lämpligt att ta bort dem med diatermi (bränna bort dem) eller frysning (kryobehandling), eftersom samtliga dessa behandlingar innebär att hudförändringarna inte genomgår någon mikroskopisk analys. I och med detta missar man möjligheten att på ett tidigt stadium upptäcka eventuella sjukliga inslag. Om sådan analys ej görs och förändringen växer tillbaka så kan det leda till diagnostiska svårigheter och det kan vara mycket svårt att särskilja den från olika typer av cancer, även om den egentligen är ofarlig. Hudläkare kallar detta fenomen för pseudomelanom. Detta kan leda till felbehandlingar och onödigt fysiskt och psykiskt lidande."

Eftersom han var lite osäker på en fläck och tyckte det var bäst att Hudkliniken skulle ta det, så var det ju konstigt att han skrev frysning - för då går det inte att analysera. Som sagt.

Jag köpte godisar förut. Verkade vara mycket socker i dem.

Sedan blir det kyckling i curry m ris.

Hoppas Helsingborg gnetar sig vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag ska jag se mycket på tv!!!!!!!!

Exit through the gift shop i ettan kl 21.30 till 22.55, därpå i Kunskapskanylen om någon konstnär från 23.00 till 23.55!!!!!!!!!!!!!!!!

Det första låter som en slags humorrysare och det andra verkar vara ett vettigt program.

Jag såg ett igår om en tjej som besökte ett kloster. Det var också lärorikt.

Intervjuade en tjej som valt bort "det vanliga livet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...