Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Jag tycker det är way mer exciting att se ett band springa omkring och leva sig in i musiken än se samma band utklädda och integrera med nån random maskot samtidigt som dom lirar. Men det är bara jag.

Beror väl på vad det är för slags musik antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis! Det är kul. Fast lite enkel lösning som lätt blir trist om man inte gör något speciellt av det.

Jepp. En gång var jag på en spelning där publiken började samtala om filmen redan efter fem minuter och peka mot den och skratta en massa och helt sluta lyssna på låtarna... Konserten varade en timme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst det Guitar Nilsson skrev i tråden om killen som var rädd för att bandets sånginsatser inte skulle hålla?

Nej 😮 Vilekn tråd är det? Var det någon som han själv skapat?

Sen beror det även på hur och vars man lägger självaste mellansnacket. Står man och snackar en massa gojja mellan VARJE låt så ger det ett väldigt oproffsigt intryck.

Mvh // Proffset

True, true

Det handlar inte om att det inte räcker med musiken, det är bara, varför måste det vara så minimalistiskt? Räcker inte musiken, måste man ha en omslagsbild också? Det är ju skitkul om man står i publiken och inte bara tänker "shit, najs band" utan "SHIT VAD HÄNDER ÖVERALLT". Jag tycker inte bara själva ljudet behöver vara det enda som räknas, man har ju en massa andra sinnen som står tomma då.

Mm, iofs

Man kan berätta hur låten blev till, om det är nån särskild händelse kanske?

Jepp, bra! Mellansnack är jävligt svårt iofs. Man får känna av (och helst på) publiken. En medelålders publik kanske vill höra om hur man blev inspirerad av deras idoler när man skrev en viss låt och/eller bara ha soft nostalgi i bakgrunden (men då kan man ju lika gärna dra på en Gratest hits from the '60's) medan "fest"publiken vill supa till ett gött röj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. En gång var jag på en spelning där publiken började samtala om filmen redan efter fem minuter och peka mot den och skratta en massa och helt sluta lyssna på låtarna... Konserten varade en timme.

Vad var det för slags film då? Det ska ju helst ha med låtarna att göra liksom, så att det inte går att skilja mellan låt och film. Annars blir det ju lätt bara distraherande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellansnack i rock och metal är lätt.

- Mår ni braaaaaaaa?

- Skååååååål!

- Nu jävlar köööör vi!

Fast i just vår särskilda genre så verkar det vara vanligare med mer intelligent mellansnack. Typ som Bruce Dickinson när han börjar prata om diverse dikter som inspirerade honom som ung snorvalp.

En av mina favoriter är Daniel Gildenlöw som avbryter en hel låt för att publiken klappar fel. Takten går i typ 19/16 och han vill först lära publiken hur man klappar i det innan dom fortsätter på låten. Efter flera misslyckade försök ger han upp och säger bara åt dom att klappa så fort dom kan och så kör dom klart låten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är way mer exciting att se ett band springa omkring och leva sig in i musiken än se samma band utklädda och integrera med nån random maskot samtidigt som dom lirar. Men det är bara jag.

Som Maiden 😛 Eddie näääver dies! 😉

Låter ändå jäkligt kul, CHAE. 🙂 Även om fyra timmar är mycket så skulle jag, utan att tveka, lätt kunna göra samma sak och ha jävligt roligt.

Vete fan om jag skulle palal med att stå på en scen så länge igen. Vi körde ett re-uniongig på andregitarristens frus 30-årsfest för två år sedan (vi körde bara i typ 30 minuter 😛 ). Då hade vi inte gigat ihop på 6 år 😮 Konstigt nog så satt faktiskt alla låtarna men vi fick ta och transponera ner samtliga låtar eftersom att rösterna inte pallade de gamla tonarterna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Maiden 😛 Eddie näääver dies! 😉

Japp, fast idag pallar jag dom inte lika mycket. 😛 Har inte hört en låt på år. Blir nästan förbannad när vår trummis säger att vi är inspirerade av dom. xD

Vete fan om jag skulle palal med att stå på en scen så länge igen. Vi körde ett re-uniongig på andregitarristens frus 30-årsfest för två år sedan (vi körde bara i typ 30 minuter 😛 ). Då hade vi inte gigat ihop på 6 år 😮 Konstigt nog så satt faktiskt alla låtarna men vi fick ta och transponera ner samtliga låtar eftersom att rösterna inte pallade de gamla tonarterna 😆

xD

Link to comment
Dela på andra sajter

SHIT!!! FYFAN VA WEEEEIRD!!!

Var inne på fejjan å bah skummade runt lite, ser sen till höger nån brud som står som "people you may know", inga vänner gemensamt eller något. Jag tänker "hon ser ju snygg ut" så jag går in på profilen, läser namnet, kollar på hennes proffebild...

SÅ BAH

HENNE HAR JAG JU FAN HÅNGLAT MED EN GÅNG!!!! SHIIIIIIIIT fett många år sen också!

Det händer ganska ofta på fejjan har jag märkt, typ att folk utan gemensamma bekanta som man faktiskt känner kommer upp som vänförslag. Tror helt enkelt facebook föreslår folk som varit och kollat på ens profil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ganska ofta på fejjan har jag märkt, typ att folk utan gemensamma bekanta som man faktiskt känner kommer upp som vänförslag. Tror helt enkelt facebook föreslår folk som varit och kollat på ens profil.

Nja, jag tror helt enkelt att de har anställda som sitter och googlar på folk, ringer gamla arbetsgivare, åker runt och kollar skolkataloger i gamla arkiv osv för att kunna föreslå de rätta personerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men det kan säkert vara att det är folk som har kollat på en profil. Och så att man inte har några gemensamma vänner i första ledet, men att man har en massa vänner som har vänner som är vän med den personen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett par som fattat tycke för varann och skulle slå till och gifta sig.

Mannen sa då till kvinnan:

- Du ska veta innan att på tisdagar är det poker med kompisarna, fredagar afterwork med jobbet och lördagar är det tipsextra!

- Ja,ja, sa kvinnan, det är okey, men du ska veta att här hemma pippas det varje dag kl 20 vare sig du är hemma eller inte!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår basist var ganska skön; när han gick med i bandet kunde han lira tre toner (no bull: A, E och G) och när han failade dem satte han sig ner, tjurade och spelade inte mer 😆

Sedan höll han på att slå basen i huvudet på mig när han skulle lära sig en utav våra gamla låtar med en fetingbasgång. Faan vad han slet med den men han lyckades till slut. Utan att tjura ihop 😆 TRummisen kalalde honom "Solstrålen" en gång varvid han drog hem (mitt under repet) och tjurade 😮😄

Skön lirare som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår basist var ganska skön; när han gick med i bandet kunde han lira tre toner (no bull: A, E och G) och när han failade dem satte han sig ner, tjurade och spelade inte mer 😆

Sedan höll han på att slå basen i huvudet på mig när han skulle lära sig en utav våra gamla låtar med en fetingbasgång. Faan vad han slet med den men han lyckades till slut. Utan att tjura ihop 😆 TRummisen kalalde honom "Solstrålen" en gång varvid han drog hem (mitt under repet) och tjurade 😮😄

Skön lirare som sagt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår basist var ganska skön; när han gick med i bandet kunde han lira tre toner (no bull: A, E och G) och när han failade dem satte han sig ner, tjurade och spelade inte mer 😆

Sedan höll han på att slå basen i huvudet på mig när han skulle lära sig en utav våra gamla låtar med en fetingbasgång. Faan vad han slet med den men han lyckades till slut. Utan att tjura ihop 😆 TRummisen kalalde honom "Solstrålen" en gång varvid han drog hem (mitt under repet) och tjurade 😮😄

Skön lirare som sagt.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår basist var ganska skön; när han gick med i bandet kunde han lira tre toner (no bull: A, E och G) och när han failade dem satte han sig ner, tjurade och spelade inte mer 😆

Sedan höll han på att slå basen i huvudet på mig när han skulle lära sig en utav våra gamla låtar med en fetingbasgång. Faan vad han slet med den men han lyckades till slut. Utan att tjura ihop 😆 TRummisen kalalde honom "Solstrålen" en gång varvid han drog hem (mitt under repet) och tjurade 😮😄

Skön lirare som sagt.

Vilken barnrumpa! Var ni 7 år då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för slags film då? Det ska ju helst ha med låtarna att göra liksom, så att det inte går att skilja mellan låt och film. Annars blir det ju lätt bara distraherande.

Det var en film om en man som var i skog och mark och letade efter nåt och den var rätt rolig.

Musiken var helt utan text, rätt högljudd och bestod av olika synthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en film om en man som var i skog och mark och letade efter nåt och den var rätt rolig.

Musiken var helt utan text, rätt högljudd och bestod av olika synthar.

Det låter konstigt. Så ska det inte vara. Det hade nog blivit något fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, kollar in den just nu. Skönt svar av Nilsson där i början (TA edit pajade ju lite av grejen iofs)

Vilken barnrumpa! Var ni 7 år då? 😄

Elelr HUR! 😄 Vad kan vi varit...? 18-20 typ. Men jag lovar; han var sådan. Ville aldrig repa men vilel samtidigt att vi skulle giga 😳 Knas!

Jahaaaa. Jag läste hela tiden "köra" som "shöra", alltså "spela" liksom, och tyckte det var sjuuukt vagt frågat.

Hähää. Påminner om en kul grej på folkhögskolan. Kursen "Alla kan köra" började och en vilsen kantor-brud gick dit och undrade när man skulle lära sig vägmärkena 😳 Hon trodde att det var ngn typ av förberedande inför kör(a bil)lektioner ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ganska ofta på fejjan har jag märkt, typ att folk utan gemensamma bekanta som man faktiskt känner kommer upp som vänförslag. Tror helt enkelt facebook föreslår folk som varit och kollat på ens profil.

Nja, jag tror helt enkelt att de har anställda som sitter och googlar på folk, ringer gamla arbetsgivare, åker runt och kollar skolkataloger i gamla arkiv osv för att kunna föreslå de rätta personerna.

Nä men det kan säkert vara att det är folk som har kollat på en profil. Och så att man inte har några gemensamma vänner i första ledet, men att man har en massa vänner som har vänner som är vän med den personen.

Vanligtvis är det en person som använt "för blyg för att fråga"-funktionen och köpt sig en plats av Facebook till höger. Oftast tjejer.

Har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

debatt: ditt svar var bra i den där tråden! Vi spelade nästan alltid in våra rep och vi lärde oss precis vad vi var kassa på och tvärtom. Skitbra tips till TS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...