Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

glömma av eller glömma bort?

jag glömmer oftast bort. Undrar om det är dialektalt eller bara slumpvis på något sätt vilket folk föredrar.

Jag föredrar att minnas, men av de som glömmer av/bort så tror jag det förra är vanligare söderut och det senare vanligare norrut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger ha sönder om det är oavsiktligt och ta sönder om det är avsiktligt, med säkert en hel del beblandning. Göra sönder säger jag inte alls, det låter som barnspråk i mina öron men så säger di ju där neråt lanne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger ha sönder om det är oavsiktligt och ta sönder om det är avsiktligt, med säkert en hel del beblandning. Göra sönder säger jag inte alls, det låter som barnspråk i mina öron men så säger di ju där neråt lanne.

Ja, sant där! Ha vs. ta. Tror nog jag kan tänkas säga göra sönder. Kanske t.o.m oftast? Ärligt talat ingen aning men det känns bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sant där! Ha vs. ta. Tror nog jag kan tänkas säga göra sönder. Kanske t.o.m oftast? Ärligt talat ingen aning men det känns bekant.

Sebastian. Civiliserade människor som du och jag säger göra sönder och glömma av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade ju då hur han bröt armen. Men tack! Hehe.

Det antar att det var Valle som bröt armen på honom 😛 (Valle, jag skojade bara. 😄)

Fidden, fan va klantig du e! xD

Pazo, snygg grafittigrej!

han backar och jag frågar (och jag lovar, det bara flög ur mig) VEM VARE SOM CYKLA 😠

😆 haha, kvällens garv här. Så jälla skön e du. 😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Göra sönder kommer sig av att man har något som är helt och funktionsdugligt och så gör man så att detta något blir söndrigt. Då har man gjort sönder saken.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Göra sönder kommer sig av att man har något som är helt och funktionsdugligt och så gör man aå att detta något blir söndrigt. Då har man gjort sönder saken.

Ja. Men så säger många inte.

Säger du "göra av" och "göra isär" osv också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger ha sönder om det är oavsiktligt och ta sönder om det är avsiktligt, med säkert en hel del beblandning. Göra sönder säger jag inte alls, det låter som barnspråk i mina öron men så säger di ju där neråt lanne.

Då kanske man kan säga att lillebrorsan oftast tar sönder saker, medan man själv oftast har sönder saker. men storebrorsan fattar inte det och säger att man tar sönder saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...