Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Min bästis och hans familj säger att det finns en oskriven regel om att man inte ska umgås med folk som fått tbc för det är inte fint att få det.

Att det skulle vara ett tecken på att man är fattig och inte så mycket för att det smittar. Jag blev rätt paff när jag hörde det kan jag säga.

Frun menade att det är den fulaste sjukdom att få som finns.

Vadå liksom?

Jag tycker att de har åt helvete fel och du är inte den enda att bli paff. lungläkaren Fredrik Olsson blev det också när jag nyss berättade det för honom.

TB får/fick givetvis vem som helst. How ever ligger det lite i det; förr i världen fick folk i undre medelklassen TB eftersom att de helt enkelt inte hade råd att betala läkarkostnaderna för undersökningar/behandlingar/etc. Därav fördomen om at tdet bara var fattiga människor som fick det. Rika människor fick det också men de hade råd att betala för undersökningarna/behandlingarna.

Det är ungefär lika enkelt att säga: det är bara homosexuella män som får HIV-viruset.

Fördomar frodas och lever. Ni skulle se uttrycken på människor när vi ska ta en HIV-screen, TB-screen och Hep A-B-C (rutin inför ex. kortison-behandling).

När man nämner HIV-screenen så är det alltid någon jävel som lyckas kräka ur sig ett "men jag är inte sådan!" och skruvar på sig.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Har läst om kafka att han brukade läsa sina historier för sina vänner, som ofta skrattade högt, men dom kanske inte hade så mycket att skratta åt på den tiden.

Kommer ihåg att du skrev det för ett bra tag sedan. 🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skiljer det 400 år mellan shakespeare och kafka. Numera läser jag bara deckare och "populärvetenskapliga" böcker.

Ja, gammal och jättegammalt.

Men likväl gammalt.

... men nu läser du 100% litteratur från år 2000 och framåt eller vadå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de har åt helvete fel och du är inte den enda att bli paff. lungläkaren Fredrik Olsson blev det också när jag nyss berättade det för honom.

TB får/fick givetvis vem som helst. How ever ligger det lite i det; förr i världen fick folk i undre medelklassen TB eftersom att de helt enkelt inte hade råd att betala läkarkostnaderna för undersökningar/behandlingar/etc. Därav fördomen om at tdet bara var fattiga människor som fick det. Rika människor fick det också men de hade råd att betala för undersökningarna/behandlingarna.

Det är ungefär lika enkelt att säga: det är bara homosexuella män som får HIV-viruset.

Fördomar frodas och lever. Ni skulle se uttrycken på människor när vi ska ta en HIV-screen, TB-screen och Hep A-B-C (rutin inför ex. kortison-behandling).

När man nämner HIV-screenen så är det alltid någon jävel som lyckas kräka ur sig ett "men jag är inte sådan!" och skruvar på sig.

Ja alltså, nu har väl inte de den uppfattningen själva, men de berättade om att de fått personer till avdelningen som gått runt och maskerat sig med solglasögon och huvudbonader för att inte bli avslöjade av NÅGON när de kom och berättade om sina symptom, som de hade listat ut innan var tbc. I andra länder är det tydligen mycket vanligt att fortfarande se det så.

Vadå inför kortisonbehandling? Vilken typ av kortisonbehandling då och VARFÖR inför just kortison?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskrivning:Franz Kafkas berättelse Förvandlingen har kallats världslitteraturens bästa novell. Utförligt efterord. Hans Blomqvist och Erik Ågren tilldelades Stiftelsen Natur och Kulturs översättarpris 2005 för sitt arbete med Kafkas skrifter.

My God!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hade iofs adlibris en bok som heter Sämtliche Erzählungen och som innehåller alla Kafkas berättelser för 87 kronor.

Min tyska är rostig, men tyckte det framgick dåligt vad boken innehåller. För priset är det väl dock ett givet köp om du är intresserad av författaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bästis och hans familj säger att det finns en oskriven regel om att man inte ska umgås med folk som fått tbc för det är inte fint att få det.

Att det skulle vara ett tecken på att man är fattig och inte så mycket för att det smittar. Jag blev rätt paff när jag hörde det kan jag säga.

Frun menade att det är den fulaste sjukdom att få som finns.

Vadå liksom?

Tur att jag inte fick tbc då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, nu har väl inte de den uppfattningen själva, men de berättade om att de fått personer till avdelningen som gått runt och maskerat sig med solglasögon och huvudbonader för att inte bli avslöjade av NÅGON när de kom och berättade om sina symptom, som de hade listat ut innan var tbc. I andra länder är det tydligen mycket vanligt att fortfarande se det så.

Vadå inför kortisonbehandling? Vilken typ av kortisonbehandling då och VARFÖR inför just kortison?

skrev fel! sry... biologiska läkemedel menade jag. inte kortison.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, gammal och jättegammalt.

Men likväl gammalt.

... men nu läser du 100% litteratur från år 2000 och framåt eller vadå?

Jag bryr mej egentligen inte om när böcker är skrivna. Eftersom jag är intresserad av kosmologi har jag ett intresse av att läsa de nyaste böckerna i ämnet. Mitt allmänna litteraturintresse leder mej däremot oftast tillbaka i tiden, och dostojevskij är fortfarande en av mina favoritförfattare sådär 150 år senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskrivning:Franz Kafkas berättelse Förvandlingen har kallats världslitteraturens bästa novell. Utförligt efterord. Hans Blomqvist och Erik Ågren tilldelades Stiftelsen Natur och Kulturs översättarpris 2005 för sitt arbete med Kafkas skrifter.

My God!

😮

Mina favoritnoveller är skrivna av james joyce. Hur många har läst Odysseus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...