Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Det finns inga könsstereotyper för det första, förutom i vissas hjärna.

Ingenting finns förutom i vissas hjärnor.

Lyssnade just på filosofiska rummet. Nu ska jag försöksbajsa och sen lyssna på ett avsnitt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du Kafkaläsare? Hur är Processen i förhållande till Förvandlingen?

Det är helt olika saker. Till att börja med är förvandlingen en tämligen hanterbar liten historia och ett avslutat verk. Processen ses av många som ett av de största litterära verken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att ett par svarade iaf.

Både i huvudet och i kroppen. Men han skrev jävligt coolt, om än något komplext.

Ska ta mig an Processen tids nog.

Nä, han var mycket sjuk och dog sedermera av sin sjukdom, tbc.

Aj fan, jag visste att det var nåt dödligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär. Läst ikapp och kommenterat utan att få någon respons på mina inlägg.

Det tog 100 minuter.

Kan man äta ägg som kokat i 1 timme?

Du fick respons av mej. Ägget är fullt ätbart men du märker nog ingen skillnad om du skalar det eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt olika saker. Till att börja med är förvandlingen en tämligen hanterbar liten historia och ett avslutat verk. Processen ses av många som ett av de största litterära verken.

Så processen är svårläst? Är ju lite rostig i tyskakunskaperna men förvandlingen gick ju bra, men om processen är mer avancerad kanske det blir för svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting finns förutom i vissas hjärnor.

Lyssnade just på filosofiska rummet. Nu ska jag försöksbajsa och sen lyssna på ett avsnitt till.

Själv tycker jag stereotyper enbart är trams.

Ett icke-existerande "problem".

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='debatt' timestamp='1312895516' post='1266311'

Aj fan, jag visste att det var nåt dödligt.

Dom flesta dör av nåt dödligt. Farsan hade tbc för övrigt. När jag var liten fick hela familjen gå på skärmbildsundersökning en gång om året. Sen gick vi på braskens och åt wienerschnitzel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du Kafkaläsare? Hur är Processen i förhållande till Förvandlingen?

Hmmm... nu satte du ju dit mig lite. Jag har "bara" läst "Processen", "Amerika" samt "Brevet till fadern". Den första läste jag för att det vid tillfället ansågs hippt att göra det (kanske även idag), de andra två plågade jag mig igenom när jag skulle skriva en analys om Kafka och hans skrivande. Och det är INGET jag tänker redovisa här, så don't even ask.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick respons av mej. Ägget är fullt ätbart men du märker nog ingen skillnad om du skalar det eller inte.

Tack. Ok. Det blir så när man ska läsa ikapp OCH svara på en massa inlägg.

Vaknade 13.45 idag!! Somnade 03.45, så det jämnar ut sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... nu satte du ju dit mig lite. Jag har "bara" läst "Processen", "Amerika" samt "Brevet till fadern". Den första läste jag för att det vid tillfället ansågs hippt att göra det (kanske även idag), de andra två plågade jag mig igenom när jag skulle skriva en analys om Kafka och hans skrivande. Och det är INGET jag tänker redovisa här, så don't even ask.

Ja, men det är väl inte så bara. Jag kan bara stoltsera med Förvandlingen. Vet inte om det är så hippt (tvivlar på det) men känns ju som böcker man bör läsa för sakens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så processen är svårläst? Är ju lite rostig i tyskakunskaperna men förvandlingen gick ju bra, men om processen är mer avancerad kanske det blir för svårt.

Å andra sidan menar många att kafkas tyska är den klaraste som har skrivits. Skulle inte ge mej på processen som en övning i tyska dock, det finns bättre alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta dör av nåt dödligt. Farsan hade tbc för övrigt. När jag var liten fick hela familjen gå på skärmbildsundersökning en gång om året. Sen gick vi på braskens och åt wienerschnitzel.

Min bästis och hans familj säger att det finns en oskriven regel om att man inte ska umgås med folk som fått tbc för det är inte fint att få det.

Att det skulle vara ett tecken på att man är fattig och inte så mycket för att det smittar. Jag blev rätt paff när jag hörde det kan jag säga.

Frun menade att det är den fulaste sjukdom att få som finns.

Vadå liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men det är väl inte så bara. Jag kan bara stoltsera med Förvandlingen. Vet inte om det är så hippt (tvivlar på det) men känns ju som böcker man bör läsa för sakens skull.

Kafka tillhör väl snarare allmänbildningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bättre förslag så säg.

Har redan varit inne på novellerna. Läste en novellsamling på svenska som innehöll bl a "svältkonstnären" och "i straffkolonin". Finns säkert oxå på tyska och borde inte va så svår att få tag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu är ju Kafkas verk skrivna för läääänge sedan.

Är inte språket väldigt ålderdomligt?

Läser ni även Shakespeare?

Hur skulle ni bedöma andelen litteratur ni läser som är från detta millenium?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Svår och svår; men den är väldigt tung och ångestdrypande.

Förekommer "namnmissen" på fadern även i den tyska versionen? 😉

Måste erkänna att jag inte är med på vad du menar. Kommer inte ihåg så mycket detaljer utan mest bara den grova handlingen, dels på grund av att det var ett tag sen men också då på grund av språkbarriären som blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan varit inne på novellerna. Läste en novellsamling på svenska som innehöll bl a "svältkonstnären" och "i straffkolonin". Finns säkert oxå på tyska och borde inte va så svår att få tag på.

Kanske ska köra på det. Får gå till biblioteket och kika lite när jag kommer till Uppsala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju Kafkas verk skrivna för läääänge sedan.

Är inte språket väldigt ålderdomligt?

Läser ni även Shakespeare?

Hur skulle ni beöma andelen litteratur ni läser som är från detta millenium?

Nu skiljer det 400 år mellan shakespeare och kafka. Numera läser jag bara deckare och "populärvetenskapliga" böcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...