Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Snakckade väl med Grahn! duuuh ☺️

Jaså jaha.. Dra åt helvete du också 😛

Jag sitter och är alldeles utom mig av förväntan vad Fidden ska berätta 😮 så jag är inte med rent mentalt...längre! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Av sig självt eller av att någon går in och "ändrar"?

Många som går in och ändrar. Skulle du sälja saft på stan för 800 kronor skulle ju någon annan kunna ställa sig bredvid dig och sälja saft för 790 och då få alla kunder. Då fortsätter ni trissa ner priset tills det kostar säg 5 kr/glas, vilket är kostnaden för vad man kallar kapital (dvs inte pengar utan allt som krävs för tillverkning) samt arbetskraft. Tar du 4,99 går du back. Tar du mer än 5 kr är det en imperfekt marknad, på en perfekt marknad gör inget företag vinst utan alla går +/- 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

CHAE! Hur har alla missat att du är från chile! Du har ju sagt det massa gånger 😮 :o 😮

Elelr hur! 😮 Ptja, jag har då fan ingen aning men någonting säger mig att det inte spelar så stor roll. Jag glömmer och missar ju saker hela tiden 😛

Jag visste!

MEN VA I HELVEtTE JAG SKA...sova..snart. 😑

Gonatt!

GOD NATT!!! 😠🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du också fått ditt sista antagningsbesked nu Killis? 56 antagna på filosofin, 14 på ena kvällskursen och 39 på den andra. Och så lär det bli en del avhopp, så det blir nog lagom.

Japp. För mig är det 1 antagen. Hehe. Men det är för att jag ju gjorde sen anmälan så jag hamnade i egen urvalsgrupp (för det var det du gick på eller?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som går in och ändrar. Skulle du sälja saft på stan för 800 kronor skulle ju någon annan kunna ställa sig bredvid dig och sälja saft för 790 och då få alla kunder. Då fortsätter ni trissa ner priset tills det kostar säg 5 kr/glas, vilket är kostnaden för vad man kallar kapital (dvs inte pengar utan allt som krävs för tillverkning) samt arbetskraft. Tar du 4,99 går du back. Tar du mer än 5 kr är det en imperfekt marknad, på en perfekt marknad gör inget företag vinst utan alla går +/- 0.

Okej, men det går lite in under vad jag menade med "av sig självt". Att ingen typ myndighet bestämmer växelkurserna, utan att det är något som varierar av sig självt, och att siffrorna man ser på a-ekonomi är de senaste "mätningarna" och inte tal som någon har bestämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. För mig är det 1 antagen. Hehe. Men det är för att jag ju gjorde sen anmälan så jag hamnade i egen urvalsgrupp (för det var det du gick på eller?).

Jaha, just det ja, det är olika urvalsgrupper också ja. Då är det väl ännu fler antagna på mina grejer. Hoppas det BARA är tjejer, alla 19-24, jättesöta och charmiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte inlines 😊

Fail på dig! 😛

Nämen allvarligt, jobbigt 🙁 Men då vet vi vart vi har dig i framtiden.

Vad menade du med karma-prylen? Vad var det för konflikt du syftade på? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fail på dig! 😛

Nämen allvarligt, jobbigt 🙁 Men då vet vi vart vi har dig i framtiden.

Vad menade du med karma-prylen? Vad var det för konflikt du syftade på? 😕

Det där med konflikten tror jag du fick rätt, men då var det ju i alla fall för en god sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men det går lite in under vad jag menade med "av sig självt". Att ingen typ myndighet bestämmer växelkurserna, utan att det är något som varierar av sig självt, och att siffrorna man ser på a-ekonomi är de senaste "mätningarna" och inte tal som någon har bestämt.

Ja precis. Man säger ju att det går "av sig själv" också, så du var helt rätt ute! Men växelkurser kan vara så bestämda som du tänker också, om man har fast växelkurs (som Sverige hade fram tills 90-talskrisen). Men då kan det bli "tryck" på valutan; säg att du får 10 kronor för 1 dollar och den kursen är fast. Om man då som amerikan känner på sig att valutan kommer revalveras (dvs svenska kronan blir mer värd) så kanske man köper 1000 svenska kronor för 100 dollar. Då revalveras valutan och förhållandet blir 5 kronor för 1 dollar. Säljer du då tillbaka dina 1000 svenska kronor har du ju helt plötsligt 200 dollar. Med rörlig växelkurs undgår man sån valutaspekulation eftersom kursen förändras kontinuerligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...