Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Här är det karneval om två timmar. Har redan börjat vankas trumms och dansare på gatorna. Och helikoptrar i luften.

Men va fan sitter du inne för?! 😮

Gå ut på gatorna, drick öl, ragga och skaffa en face paint 🙂 (Inte nödvändigtvis i den ordningen)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Lillkillen, sluta drömma om Jaggan. Det är ju inte så att din musik kommer att låta bättre bara för att du köper en dyr gitarr. Du kommer alltid att vara sämst på gitarr 😉" - Brorsan

😄

Gotta love him though

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan sitter du inne för?! 😮

Gå ut på gatorna, drick öl, ragga och skaffa en face paint 🙂 (Inte nödvändigtvis i den ordningen)

haha lita på att det ska jag! Men det har junte börjat än. Bara lite förspel än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom andra i bandet tyckte att jag skulle ta en vecka där jag, likt Jim Carrey i Yes-man, bara säger ja till alla projekt, oavsett vad det är och vem som föreslår dom. Men jag tyckte inte riktigt Pride-veckan är den optimala tidpunkten för detta... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom andra i bandet tyckte att jag skulle ta en vecka där jag, likt Jim Carrey i Yes-man, bara säger ja till alla projekt, oavsett vad det är och vem som föreslår dom. Men jag tyckte inte riktigt Pride-veckan är den optimala tidpunkten för detta... 😱

Bra idé! Ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom andra i bandet tyckte att jag skulle ta en vecka där jag, likt Jim Carrey i Yes-man, bara säger ja till alla projekt, oavsett vad det är och vem som föreslår dom. Men jag tyckte inte riktigt Pride-veckan är den optimala tidpunkten för detta... 😱

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här följer en meningslös resumé av gårdagen...

Vi drog till Copperfields, satte oss i ett hörn, beställde öl och hade jäkligt roligt. Sen så drar två av oss, och då är det bara jag och min polare kvar där. Jag...jag vet inte riktigt vad som hände men i öldimmorna så var det något som påminde mig om mitt ex igen. Det slutade med att jag skickade ett meningslöst SMS till henne och sen spenderade resten av kvällen med att prata med min polare om hur synd det är om mig.

Lagom patetiskt sådär...lite grand som om någon del av mig försökte slappa mig själv och garva åt att jag någonsin kunde trott att jag två veckor senare skulle klara av att gå ut och bara glömma allt som hänt.

En sak vet jag iallafall - jag har jävligt bra vänner. Det är kanske det man borde försöka fokusera på istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck! Var och köpte en gigantisk duk med guldram. 100 x 80 cm. Och nu upptäckte jag att dukajäveln har en spricka mitt i. Har ett gammalt beställningsjobb jag tänkte ta tag i nu när det är sommar. Ett dubbelporträtt på ett par. Var tillochmed i studio och fottade dom. Men de är fan omöjliga att måla av vetttigt. Har gjort massa studieporträtt som bara blivit kattskit allihopa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck! Var och köpte en gigantisk duk med guldram. 100 x 80 cm. Och nu upptäckte jag att dukajäveln har en spricka mitt i. Har ett gammalt beställningsjobb jag tänkte ta tag i nu när det är sommar. Ett dubbelporträtt på ett par. Var tillochmed i studio och fottade dom. Men de är fan omöjliga att måla av vetttigt. Har gjort massa studieporträtt som bara blivit kattskit allihopa.

Vad får man ge för en sån duk? Hur lång tid tar det att måla ett sånt porträtt när man väl är igång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här följer en meningslös resumé av gårdagen...

[...]

En sak vet jag iallafall - jag har jävligt bra vänner. Det är kanske det man borde försöka fokusera på istället.

Jepp, det är deras grej att sitta bredvid, säga det man vill höra och samla upp bitarna efteråt 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

252104_10150273235863749_652553748_7702808_6008514_n.jpg

Alla mina gitarrer. 🥰

Najs 🥰

Från vänster till höger har vi då alltså....?

Har du moddat dem någonting?

Vad kör du dem igenom? (stärkare, pedaler etc)

Go!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad får man ge för en sån duk? Hur lång tid tar det att måla ett sånt porträtt när man väl är igång?

Han ska ge 1500. Men det är en kompis. Skulle jag göra det åt en främling skulle jag inte gå under 3 lax. Det tar tid och är jobbigt. Betalade en fotostudio för att få bra förlagor att måla efter också, så det blir inte nån fet vinst. Eller menar du vad jag betalat för duken? Den här är en gammal tavla jag hittade i en secondhandaffär för 300 pix. Tavlan i sig är skitful, ett oinspirerat landskap. Men ramen är med guldornament så det kommer passa porträttet.

Den här kommer ta tid.. det krångliga är att få de porträttlika och i den här bilden lite annat jobbigt - t.ex har hon en päls över axeln. Som jag inte kommit på hur jag ska få till materialkänslan på. Och i vissa moment måste duken torka innan jag fortsätter.. jag skulle väl tippa på 15-20 timmar utspridda över en vecka. Och lika mycket förarbete. Hade det varit en mindre tavla och bara ett ansikte brukar det gå på några timmar.

( Lite extra gnällig för har skjutit det här framför mig i ett år och nu när jag väl sätter igång så går allting åt skogen. Men, bara kavla upp och köra igen. )

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Han ska ge 1500. Men det är en kompis. Skulle jag göra det åt en främling skulle jag inte gå under 3 lax. Det tar tid och är jobbigt. Betalade en fotostudio för att få bra förlagor att måla efter också, så det blir inte nån fet vinst. Eller menar du vad jag betalat för duken? Den här är en gammal tavla jag hittade i en secondhandaffär för 300 pix. Tavlan i sig är skitful, ett oinspirerat landskap. Men ramen är med guldornament så det kommer passa porträttet.

Den här kommer ta tid.. det krångliga är att få de porträttlika och i den här bilden lite annat jobbigt - t.ex har hon en päls över axeln. Som jag inte kommit på hur jag ska få till materialkänslan på. Och i vissa moment måste duken torka innan jag fortsätter.. jag skulle väl tippa på 15-20 timmar utspridda över en vecka. Och lika mycket förarbete. Hade det varit en mindre tavla och bara ett ansikte brukar det gå på några timmar.

( Lite extra gnällig för har skjutit det här framför mig i ett år och nu när jag väl sätter igång så går allting åt skogen. Men, bara kavla upp och köra igen. )

Jaha, du ska måla över en gammal tavla. Blir det inte billigare och enklare att köpa tomma dukar?

En vecka låter inte som så fruktansvärt lång tid i mina öron. Inte för jag kan något om måleri, men man hör ju att den och den tavlan tog den och den konstnären tre år att färdigställa och sånt. Hur nu det går till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs 🥰

Från vänster till höger har vi då alltså....?

Har du moddat dem någonting?

Vad kör du dem igenom? (stärkare, pedaler etc)

Go!

xD

Från vänster till höger/ner, i den ordning jag köpte dom:

252104_10150273235863749_652553748_7702808_6008514_n.jpg

Märket heter Kent. Nybörjargitarr, mindre än vanliga gitarrer. Lärde mig mina första öppna ackord.

Elgitarr-kopia av något slag, har ingen aning om vilket märke.

Tokai Fender-kopia. Första gitarren jag tog med mig in i en replokal.

Fender akustisk. Enda "modden" är mikrofonen jag har vid stallet.

Ibanez RG470. Även kallad "Angelina". Floyd Rose-stall som gör mig helt vansinnig! xD

Schecter C1 Hellraiser. Grymma EMG-mickar (81 och 89 med push/pull-funktionalitet). Även kallad "Jennifer".

Och slutligen mitt senaste inköp PRS SE. Samma mickar som tidigare fast med Fender-liknande stall och rakt igenom bättre kvalité på allt. Även kallad "Natalie".

Min hemmastärkare som jag övar igenom är en Line6 Spider. (Första årsgången - den har hängt med ett tag! Men för hemmabruk är den klockren.)

I replokalen kör jag inte med stärkare utan rätt in i en Boss GT-8 multieffekt ut i PA-systemet. Väldigt flexibelt och bra med nackdelen att även om ljudet håll bra kvalité så blir det aldrig RIKTIGT bra, hur man än rattar. Planerar väl att i framtiden köpa någon form av stärkare. Drömmen är en Mesa Boogie, kanske en Triple Rectifier eller något. 🥰

EDIT: klippte in bilden så kanske det är lättare att följa med.

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

xD

Från vänster till höger/ner, i den ordning jag köpte dom:

252104_10150273235863749_652553748_7702808_6008514_n.jpg

Märket heter Kent. Nybörjargitarr, mindre än vanliga gitarrer. Lärde mig mina första öppna ackord.

Elgitarr-kopia av något slag, har ingen aning om vilket märke.

Tokai Fender-kopia. Första gitarren jag tog med mig in i en replokal.

Fender akustisk. Enda "modden" är mikrofonen jag har vid stallet.

Ibanez RG470. Även kallad "Angelina". Floyd Rose-stall som gör mig helt vansinnig! xD

Schecter C1 Hellraiser. Grymma EMG-mickar (81 och 89 med push/pull-funktionalitet). Även kallad "Jennifer".

Och slutligen mitt senaste inköp PRS SE. Samma mickar som tidigare fast med Fender-liknande stall och rakt igenom bättre kvalité på allt. Även kallad "Natalie".

Min hemmastärkare som jag övar igenom är en Line6 Spider. (Första årsgången - den har hängt med ett tag! Men för hemmabruk är den klockren.)

Sweet!

😆 :lol: 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, du ska måla över en gammal tavla. Blir det inte billigare och enklare att köpa tomma dukar?

En vecka låter inte som så fruktansvärt lång tid i mina öron. Inte för jag kan något om måleri, men man hör ju att den och den tavlan tog den och den konstnären tre år att färdigställa och sånt. Hur nu det går till.

Gör tillochmed egen duk. Köper rålinne på löpmeter och grunderar själv.

Men ram är däremot skitdyrt om man ska ha sånt hantverk som man kan hitta på vissa seconhandtavlor. Brukar köpa såna där fula tulpanmålningar, de kan kosta 20 spänn och ha skitbra ramar. Så får man duk plus en schysst ram. Folk köper hellre tavlor med ram på.

Tavlor som tar tre år att färdigställa är nog inte porträtt utan snarare inre motiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör tillochmed egen duk. Köper rålinne på löpmeter och grunderar själv.

Men ram är däremot skitdyrt om man ska ha sånt hantverk som man kan hitta på vissa seconhandtavlor. Brukar köpa såna där fula tulpanmålningar, de kan kosta 20 spänn och ha skitbra ramar. Så får man duk plus en schysst ram. Folk köper hellre tavlor med ram på.

Tavlor som tar tre år att färdigställa är nog inte porträtt utan snarare inre motiv.

Smart, tänkte inte på det med ramen. För övrigt förvånansvärt hur mycket skräptavlor man kan se på Myrorna och sånt. Man blir lite äcklad åt vissa.

Sant att "från scratch"-tavlor tar längre tid förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...