Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Numera har jag till och med lättare att förstå danska än norska, sedan jag kom på att de pratar precis som svenskar fast med en het potatis i käften som de inte får spotta ut!

Om man stoppar en mikrad färskpotatis i vardera öra blir allting klart som dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, måste göra något åt den här lägenhetssituationen. Prata med henne igen. Hon borde kunna hjälpa till att hantera situationen bättre. Typ inte ligga och gosa & fnittra med sin pojkvän med öppen dörr. När jag berättat att jag mått fucking dåligt över det här. Måste gå förbi dom varenda jävla gång jag går utanför mitt rum. Jag får be henne att flytta på sikt, det här håller inte. Och tills dess be henne att försöka visa mer hänsyn. Jag kan inte både vara den som sätter gränserna hela jäkla tiden samtidigt som jag är ledsen och mår dåligt. De är ju hur lyckliga som helst liksom.

Trodde det kunde funka att bo ihop ändå, att det skulle gå över och bli lugnt men det gör det tyvärr inte.

Gör det. Men se till att det inte bara blir att "du måste flytta någon gång i en obestämd framtid", utan att hon måste ta tag i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jättesvårt känna något annat än "meh" för det här som sker i Oslo.

Din okänsliga Djävul.

Nej, jag förstår dig. Normalt sett skulle jag känt likadant, men nu av någon anledning kom det faktiskt ett par slag när jag tittade på sändningarna där jag fick en genuin känsla. Typ när man fick se folk som flöt i vattnet utanför Utøya och han som sa att det var 25-30 dödade. Bomben blir jag inte lika tagen av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din okänsliga Djävul.

Nej, jag förstår dig. Normalt sett skulle jag känt likadant, men nu av någon anledning kom det faktiskt ett par slag när jag tittade på sändningarna där jag fick en genuin känsla. Typ när man fick se folk som flöt i vattnet utanför Utøya och han som sa att det var 25-30 dödade. Bomben blir jag inte lika tagen av.

Jag har inte direkt sett något. Bara läst lite och hört om det. Men en del är liksom "kommer världen någonsin vara densamma?" (nu är hon iofs norsk som skrev det men ändå). Det är väl klart det är tragiskt och så men jag känner varken mer eller mindre med det som med alla andra bombdåd överallt hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen för att det är vårt Brödrafolk och jag gillar Norge, hela grejen liksom. Språket, landet, osv. Hade det varit i Göteborg hade jag inte tagit det på samma sätt.

Men i så fall var det ju värre när det hände i Sverige. Minns dock inte vad jag kände då. Säkert inte så mycket då heller för det är inte riktigt min grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte direkt sett något. Bara läst lite och hört om det. Men en del är liksom "kommer världen någonsin vara densamma?" (nu är hon iofs norsk som skrev det men ändå). Det är väl klart det är tragiskt och så men jag känner varken mer eller mindre med det som med alla andra bombdåd överallt hela tiden.

Världen är aldrig densamma från en dag till nästa, så såna formuleringar är lite meningslösa.

Nej alltså egentligen så är mina känslor fördelade:

WOW! Fan vad ballt! - 30%

Åh najs, norsk tv i direktsändning - 35%

Fy helvete alltså vad hemskt - 20%

Meh - 15%

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte direkt sett något. Bara läst lite och hört om det. Men en del är liksom "kommer världen någonsin vara densamma?" (nu är hon iofs norsk som skrev det men ändå). Det är väl klart det är tragiskt och så men jag känner varken mer eller mindre med det som med alla andra bombdåd överallt hela tiden.

Och?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i så fall var det ju värre när det hände i Sverige. Minns dock inte vad jag kände då. Säkert inte så mycket då heller för det är inte riktigt min grej.

Om du menar det som var i Stockholm i vintras så var ju det en kinapuff i jämförelse. Här är ett helt kvarter sönderbombat och en sinnessjuk galning går runt och skjuter barn i huvet på en isolerad ö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Världen är aldrig densamma från en dag till nästa, så såna formuleringar är lite meningslösa.

Nej alltså egentligen så är mina känslor fördelade:

WOW! Fan vad ballt! - 30%

Åh najs, norsk tv i direktsändning - 35%

Fy helvete alltså vad hemskt - 20%

Meh - 15%

Ballt är väl kanske inte ordet jag hade valt men jag förstår vad du menar. Så är det alltid, WTC kanske som mest. Tsunamin också, jordbävningen i Japan likaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är ju hemskt, det som har hänt i Oslo. Men vad kan man göra lixom.

Det smäller ju bara mer och mer här i norden och jag tror inte det där är det sista vi kommer att se.

...men vad kan man göra?

Ingenting!

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

En avrättning har alltid varit ett av domstol utdömt straff. Det är först på senare år betydelsen har börjat glida. Ordvalet är snaskigt och sensationslystet.

Men eftersom vi inte har domstolar som ger såna straff så betyder det numera den typ av mord som man skulle kunna tänka sig vara rena rama avrättningarna.

Avrättning är ju en typ av mord som sker utan att den andre getts en chans att försvara eller gömma sig, där det råder en stor maktdifferens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar det som var i Stockholm i vintras så var ju det en kinapuff i jämförelse. Här är ett helt kvarter sönderbombat och en sinnessjuk galning går runt och skjuter barn i huvet på en isolerad ö.

Ja men då misslyckades han väl också? Och den psykologiska skadan behöver inte skilja sig så mycket åt. (fast nu är det ju två grejer i norge, men om vi bara jämför bombningarna och bortser från avrättningarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ballt är väl kanske inte ordet jag hade valt men jag förstår vad du menar. Så är det alltid, WTC kanske som mest. Tsunamin också, jordbävningen i Japan likaså.

Nja, på de första två där var jag för liten/för ung för att bry mig alls. Japangrejen var också mest bara "meh". Men generellt så är det ju tufft att känna att man är med om sånt som kommer stå i historieböckerna sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...