Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Behöver hjälp.. är det nån som hör vilket förhållande kickens sinuston( den som låter boom ) har i förhållande till tonarten i den här låten:

http://dl.dropbox.com/u/18565546/holelolovlelovi%202%20orignaltonart_del2.mp3

Är det samma ton? Vill höja tonarten på låtajäveln men då försvinner det goa på nåt vis och misstänker att det är kickens sinuston. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någonting säger mig att om detsamma hade hänt i Köpenhamn så hade de inte sänt direkt från DR i svensk tv.

Sant. Danska är obegripligt för de flesta svenskar, inklusive mig. (men inte dig)

Norska förstår man utan större problem.

Nu sa nån på norsk tv att det låg 20-30 döda på det där lägret 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant. Danska är obegripligt för de flesta svenskar, inklusive mig. (men inte dig)

Norska förstår man utan större problem.

Nu sa nån på norsk tv att det låg 20-30 döda på det där lägret 🙁

Tror inte jag hade kunnat förstått danskt nyhetsbabbel så bra.

Det är så härligt att höra en massa olika dialekter användas så ogenerat i tv helt naturligt. Om det var i Sverige skulle alla prata utslätad rikssvenska, ingen gotländska, ingen österlensskånska, ingen värmländska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga med norska är att man helt plötsligt kan tappa bort sig när dom pratar och då låter det bara som mongoljud.

Ja lite kanske.

Usch vad jag avskyr folk som inte ens försöker förstå norska, som bara stänger av öronen när de hör det. Många på NRK där har ju mer lättbegriplig dialekt än vissa svenskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite kanske.

Usch vad jag avskyr folk som inte ens försöker förstå norska, som bara stänger av öronen när de hör det. Många på NRK där har ju mer lättbegriplig dialekt än vissa svenskar.

Norska är ganska lätt, men den där nordligare varianten är svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norska är ganska lätt, men den där nordligare varianten är svårare.

Finns många nordliga varianter. Finns många varianter överhuvudtaget, till skillnad från i Sverige. Särskilt om man jämför vad som är accepterat i media. Vad är oddsen på att man får höra ett svenskt nyhetsankare säga "hä ä int mysje te säj förns vi vet mera" (obs, förmodligen ej genuin dialekt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, måste göra något åt den här lägenhetssituationen. Prata med henne igen. Hon borde kunna hjälpa till att hantera situationen bättre. Typ inte ligga och gosa & fnittra med sin pojkvän med öppen dörr. När jag berättat att jag mått fucking dåligt över det här. Måste gå förbi dom varenda jävla gång jag går utanför mitt rum. Jag får be henne att flytta på sikt, det här håller inte. Och tills dess be henne att försöka visa mer hänsyn. Jag kan inte både vara den som sätter gränserna hela jäkla tiden samtidigt som jag är ledsen och mår dåligt. De är ju hur lyckliga som helst liksom.

Trodde det kunde funka att bo ihop ändå, att det skulle gå över och bli lugnt men det gör det tyvärr inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...