Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Funderar mest nu på hur jag ska lägga upp det eftersom det är fem andra viktigare grejer jag ska ta upp.

Kan man göra det under en drop in tid på vc eller bör man boka en läkartid där då, dvs är en sådan längre

eller kör de med patienterna tills de är klara under dropin-tiderna?

Egentligen borde du ju boka en tid med din läkare. Å andra sidan, även under en drop-in-tid så dokumenteras allting så under ett eventuellt senare läkarbesök bör det vara möjligt för läkaren att se vad som sades under drop-in-besöket. Om du vill highlighta någonting alltså.

Jag är inte så bekant med drop-intider just men jag har hört att de kör med det på hälsocentralerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt mest verkar det då.

Ett förlag hade mitt manus i flera månader för att slutligen kommentera att det var helt fel fantastiskt på alla sätt, men naturligtvis beslutat att inte ge ut det!

Då kontaktade jag dem och undrade varför! Nej vi ger ut inte ut den genren, svarade hon då. Då undrade jag varför de haft manuset så länge och om de kom på det efterhand att de inte gav ut den genren? Men då svarade hon att det var ju så djävla bra, men att vi inte skulle ge ut det visste vi från början för det stod ju i följebrevet redan. Men när man väl hade börjat läsa kunde man inte sluta och alla ville ju läsa det. Förlåt!

Ja jävlar

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde du ju boka en tid med din läkare. Å andra sidan, även under en drop-in-tid så dokumenteras allting så under ett eventuellt senare läkarbesök bör det vara möjligt för läkaren att se vad som sades under drop-in-besöket. Om du vill highlighta någonting alltså.

Jag är inte så bekant med drop-intider just men jag har hört att de kör med det på hälsocentralerna.

Nä för debatts läkare pratar aldrig med varandra, eller registrerar nånting på läkartiderna, och är det samma läkare så har den läkaren vips fått minnesförlust å kommer inte ihåg sagda drop-in-besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så jäääävla puckat av tabloiderna att skriva kontraproduktiva fetinglöp av typen:

"De livsfarliga medicinerna - vi har hela listan!"

Detta resulterar i att folk blir asrädda, slutar ta sina mediciner och blir jävligt dåliga.

😏😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä för debatts läkare pratar aldrig med varandra, eller registrerar nånting på läkartiderna, och är det samma läkare så har den läkaren vips fått minnesförlust å kommer inte ihåg sagda drop-in-besök.

Wow... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde du ju boka en tid med din läkare. Å andra sidan, även under en drop-in-tid så dokumenteras allting så under ett eventuellt senare läkarbesök bör det vara möjligt för läkaren att se vad som sades under drop-in-besöket. Om du vill highlighta någonting alltså.

Jag är inte så bekant med drop-intider just men jag har hört att de kör med det på hälsocentralerna.

Jo, jag vet, de har det på vårdcentralen här, t.o.m. på söndagar.

Saken är den att innan jag började på denna vårdcentral så hade jag

valt "husläkare" (varför det nu heter så) och honom träffade jag

under det första besöket på en drop in och han skrev intyg när jag

inte kunde prata och remiss, men sedan på återbesök lite senare

så träffade jag en annan läkare där och han verkade trevligare, men

skrev inget intyg å andra sidan. Jag har inte träffat min husläkare

på ett vanligt bokat besök någonstans. Tvärtom verkade ingen av dem

veta att jag hade en av dem som husläkare, trots att jag kryssat för

den enes namn på talongen jag skickade in innan. Hur ska man förresten

veta vilken man ska välja innan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä för debatts läkare pratar aldrig med varandra, eller registrerar nånting på läkartiderna, och är det samma läkare så har den läkaren vips fått minnesförlust å kommer inte ihåg sagda drop-in-besök.

Ungefär så ja. Journalerna skrivs ju inte in förrän efter fem månader fick jag veta, så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så jäääävla puckat av tabloiderna att skriva kontraproduktiva fetinglöp av typen:

"De livsfarliga medicinerna - vi har hela listan!"

Detta resulterar i att folk blir asrädda, slutar ta sina mediciner och blir jävligt dåliga.

😏😠

I min släkt har ingen dött av sjukdom, alla har dött av kemikalier, så jag förstår journalisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet, de har det på vårdcentralen här, t.o.m. på söndagar.

Saken är den att innan jag började på denna vårdcentral så hade jag

valt "husläkare" (varför det nu heter så) och honom träffade jag

under det första besöket på en drop in och han skrev intyg när jag

inte kunde prata och remiss, men sedan på återbesök lite senare

så träffade jag en annan läkare där och han verkade trevligare, men

skrev inget intyg å andra sidan. Jag har inte träffat min husläkare

på ett vanligt bokat besök någonstans. Tvärtom verkade ingen av dem

veta att jag hade en av dem som husläkare, trots att jag kryssat för

den enes namn på talongen jag skickade in innan. Hur ska man förresten

veta vilken man ska välja innan?

Det där har vi också märkt! Kommunikationen husläkaren (= slipsdoktorn som finansierar sina golf- och båtresor ☺️) - doktorn på sjukhuset har aldrig koll på varandra. Husläkaren brukar nöja sig med att skriva under och ut olika typer av remisser med jävligt vaga direktiv och sedan kasta över allt på oss.

Men alltså, det där intyget måste ju givetvis finnas kvar någonstans...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har vi också märkt! Kommunikationen husläkaren (= slipsdoktorn som finansierar sina golf- och båtresor ☺️) - doktorn på sjukhuset har aldrig koll på varandra. Husläkaren brukar nöja sig med att skriva under och ut olika typer av remisser med jävligt vaga direktiv och sedan kasta över allt på oss.

Men alltså, det där intyget måste ju givetvis finnas kvar någonstans...?

Jo, men det är ju tidsbegränsat.

När jag med remissen sedan kom till foniatern så blev det inget nytt intyg därför att regeringen hade bestämt hur lång tid varje sjukdom får ta, nya riktlinjer sa han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har vi också märkt! Kommunikationen husläkaren (= slipsdoktorn som finansierar sina golf- och båtresor ☺️) - doktorn på sjukhuset har aldrig koll på varandra. Husläkaren brukar nöja sig med att skriva under och ut olika typer av remisser med jävligt vaga direktiv och sedan kasta över allt på oss.

Men alltså, det där intyget måste ju givetvis finnas kvar någonstans...?

Har ni EN speciell husläkare?

Alla i "vårt" team kan man välja som husläkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min släkt har ingen dött av sjukdom, alla har dött av kemikalier, så jag förstår journalisterna.

Still: förbannat dumt. Ta exempelvis en medicin som Waran (anti-koagulerande medicin mot blodproppar): den medicineringen övervakas hårt (av hela team) hela tiden och det är satan så viktigt att man tar den. Läser man då att "Livsfarlig medicin #1: Waran!", slutar ta medicinen så är det livsfarligt läge omedelbart. Man får ju en medicin för at tdet är nödvändigt och inte för att det är ball att ge någonting som även ges till råttor (true story, googla det) man litar man mer på Expressen än på PK-teamen, men då kolar man ju antagligen lik förbannat av en propp.

Så det är ju bara att välja...

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni EN speciell husläkare?

Alla i "vårt" team kan man välja som husläkare.

Nä det finns ju ett gäng. Ofta utlokaliserade i någon godforsaken håla ute på vischan. Det brukar vara antingen snart-pensionärsmässiga gamla stötar eller unga AT-läkare (i vars utbildning det ingår).

Alternativt någon läkare som redan fått en prick 😆 (inte sant men kul tanke. "Du fuckade upp det big times, kompis. Lämna läkarlegitimationen innan du drar eller jobba i Äppelbohult!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Still: förbannat dumt. Ta exempelvis en medicin som Waran (anti-koagulerande medicin mot blodproppar): den medicineringen övervakas hårt (av hela team) hela tiden och det är satan så viktigt att man tar den. Läser man då att "Livsfarlig medicin #1: Waran!", slutar ta medicinen så är det livsfarligt läge omedelbart. Man får ju en medicin för at tdet är nödvändigt och inte för att det är ball att ge någonting som även ges till råttor (true story, googla det) man litar man mer på Expressen än på PK-teamen, men då kolar man ju antagligen lik förbannat av en propp.

Så det är ju bara att välja...

Är det en livsföringssjukdom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det finns ju ett gäng. Ofta utlokaliserade i någon godforsaken håla ute på vischan. Det brukar vara antingen snart-pensionärsmässiga gamla stötar eller unga AT-läkare (i vars utbildning det ingår).

Alternativt någon läkare som redan fått en prick 😆 (inte sant men kul tanke. "Du fuckade upp det big times, kompis. Lämna läkarlegitimationen innan du drar eller jobba i Äppelbohult!"

Här är ingen läkare utlokaliserad. Varje person i området väljer vilken man ska ha. Ingen gör hembesök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så jäääävla puckat av tabloiderna att skriva kontraproduktiva fetinglöp av typen:

"De livsfarliga medicinerna - vi har hela listan!"

Detta resulterar i att folk blir asrädda, slutar ta sina mediciner och blir jävligt dåliga.

😏😠

Jo, det är ett stort problem det där, att folk äter för lite medicin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en livsföringssjukdom?

Blodproppar? Very much so indeed. Eller, det behöver inte vara det: ålderdom är väl fortfarande den största anledningen (igenkalkade blodådror som iofs kan bero på dålig livsföring). Men det har börjat att krypa ner i åldrarna. Ungefär som reumatiska sjukdomar.

Här är ingen läkare utlokaliserad. Varje person i området väljer vilken man ska ha. Ingen gör hembesök.

Jaha, där ser man 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ett stort problem det där, att folk äter för lite medicin.

Mm. Om man väljer att missförstå poängen med mitt resonemang så gör man helt enkelt... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet nåt om telefonen...

nejmendåratte...

Men vad menar du med "ej registrerad"? Det kanske inte finns i nån telefonkatalog men det behöver ju inte betyda att numret inte existerar.

Till exempel kan det vara ett företags växelnummer som inte finns registrerat i någon "katalog" men företagets alla telefoner ser ut att ringa via det numret. Mobil så väl som fast.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dingbats! Välkommen tillbaka!

***

Har precis sett filmen Splash. Tom hanks ramlar överbord från en båt när han är liten, träffar en mystisk tjej under vattnet men blir livräddad och de skiljs åt. 20 år senare blir han dumpad av sin tjej, åker tillbaka till samma ställe. Ramlar i sjön och blir återigen räddad av samma tjej. De drar till New york, är superduperkära men en vetenskapsman misstänker att hon är sjöjungru. De förföljs av militären i biljakt mot havet. De hoppar i från kajkanten ( Han behöver inte andas om hon pussar honom under vattnet ) och det blir slutstridscen. Militärens dykare hoppar efter men hon slår dom på pungen med sin stjärtfena. Sen simmar de iväg, tillsammans.

Från -82

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har kört en del frågesport också, genom facebook. Och just nu är ställningen.. Fan - det ser inte bättre ut än att Fidden ligger etta! Säkert alla jäkla hockeyfrågor..

Häng på nån gång. En kväll var vi tre pers inne samtidigt. Då var det drag. Memphis & Overkill har också vart med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...