Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj! Vet att det finns många sånahär trådar men jag väljer att göra en egen för att få ett svar som passar mig 🙂

Köpte här i dagarna en Sm7b och idag har jag den bara kopplad till mitt mixerbord, en Tapco Blend 6. På gainrattens slut, på maximala styrkan så står det +50 (+25) och det är den inställningen jag har nu, men ändå tycker jag att det behövs mer gain. Använder mikrofonen till radioprat och i programmet jag sänder med blir det bra volym men när jag spelar in i t.ex. Adobe Audition blir det väldigt svagt.

Ett till problem är att micpreampen i mixerbordet brusar en hel del på högsta gainen så då vill jag ha en preamp som är tyst i de starkare partierna. Vill även försöka få fram basåtergivningen i SM7an lite mer, om ni har något förslag på hur man gör det.

Edit: Har kollat på GAP Pre-73 (men vad jag förstod så är den ganska färgad?) och bland andra den här:

http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm, har ni några synpunkter på dessa? 🙂

Helst ska priset vara under 3000 kr. Är student och har inte mycket inkomst you know 😉

Tack på förhand!

Redigerat av RobiinS
Annons
Postat

Line Audio Design 2MP har gott om gain, färgar inte ljudet nämnvärt och kostar under 3000. Då får du två schyssta kanaler.

Annars har Triton Audio en pryl för runt 500 som förstärker ljudet typ 20dB som du kopplar mellan micken och sladden.

Triton Audio Fethead heter den, skall tydligen vara rätt schysst.

Postat

Golden Age PRE73 har en löjligt hög output. Kostar under 3000

Postat (redigerat)

Den var ju härlig, verkade ha ett ganska varmt ljud vilket jag vill ha.. Kanske blir den 🙂 blev mer förtjust i den efter dedär klippet iaf. Tack CHAE =)

Edit: Nån som vet hur mycket det går att kräma ur Pre-73an utan att den brusar och har sig?

Redigerat av RobiinS
Postat

Den var ju härlig, verkade ha ett ganska varmt ljud vilket jag vill ha.. Kanske blir den 🙂 blev mer förtjust i den efter dedär klippet iaf. Tack CHAE =)

Edit: Nån som vet hur mycket det går att kräma ur Pre-73an utan att den brusar och har sig?

Varsågod 🙂

Enligt brorsan kan man dra på en "jävla massa" utan att det brusar nämnvärt mycket. (Han har kört både på sång och guror).

/CHAE

Postat

Okej, haha ^^ ganska högt krav att det inte ska börja låta en massa i bakgrunden så det lät ju bra!🙂 Tvekar fortfarande, tyckte 2,7k lät lite mycket 🙁

Postat

Som har föreslagits redan, så är Line Audio Design's 2MP både lågbrusig och i princip ofärgad. Kan ge upp till 60dB gain - och det brukar räcka till för de flesta mickar.

GoldenAge Pre-73 har bara en kanal, men färgar på ett trevligt sätt. Den kan ge ända upp till 80dB gain.

Billigare kan vara att komplettera med en Triton Audio FetHead, som också nämndes tidigare. Då kör du vidare med den preamp du har redan - och får 20dB extra förstärkning direkt efter micken, så att du också har högre signal genom kabeln. 🙂

Postat (redigerat)

Saker och ting ska vara fina att kolla på, som kvinnor

Word! Dock coolt att den är made in sweden ^^

Claes: får kolla på den ikväll.. sitter på telefonen nu ^^

Edit: Joemeek ThreeQ var ju frän, både eq, kompressor och preamp i samma 😮.. Nån som har erfarenhet av denna och vet hur bra kompressorn och EQn låter?

Redigerat av RobiinS
Postat

Word! Dock coolt att den är made in sweden ^^

Claes: får kolla på den ikväll.. sitter på telefonen nu ^^

Edit: Joemeek ThreeQ var ju frän, både eq, kompressor och preamp i samma 😮.. Nån som har erfarenhet av denna och vet hur bra kompressorn och EQn låter?

Kompressorn på threeq gillar jag inte(en smaksak antagligen, men jag tycker den färgar förmycket), men förövrigt är den bra för sitt pris.

Postat

Sen hade jag en till fråga, hur får man fram basåtergivningen i sm7an mer? Har equalizat mer bas på mixern men det känns som att jag vill ha mer, det kanske blir bättre med en gap 73?🙂

Postat

Sen hade jag en till fråga, hur får man fram basåtergivningen i sm7an mer? Har equalizat mer bas på mixern men det känns som att jag vill ha mer, det kanske blir bättre med en gap 73?🙂

jag tycker sm7 är till för mer nasala röster, om man vill fånga basen i en mer viskande ton borde man satsa på kondensator istället

tror inte det ligger så mycket på preampen iaf

mina 5-cent 🙂

Postat

TS: återkom gärna när du bestämt dig så får vi höra vad det blev för någonting.

Vänligen,

CHAE

• 2 veckor senare...
Postat

Kör PRE73 med carnhills ihop min SM7, gillar det mycket!

Resultat:

Den färgar..som fan.

Postat

Bör få ut mer än tillräckligt med bas ur en sm7, slå av högpass om det är inställt på baksidan micken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.