Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vet någon hur man ska sätta upp studio mikrofonen i rummet?.. för jag har den i ett hörn typ men ljudet blir dåvt om ni förstår hur jag menar. vill ha klart och detaljrikt ljud.. orkar inte googla som ett cp :rolleyes:

Annons
Postat

haha nej jag använder inte mikrofonen åt fel håll. har kört hiphop ett bra tag nu.. har en se x1 kondestaor mick.. grejen är det att det blir dovt när jag har

den i min lilla studio hörna. det kan va förlite utrymme där.. vetifan vill ju ha så lite akustik av rummet som möjligt men endå ha ett naturligt sound av micken.

får Eq:a mycket för att få bort det det dova..

om ni vill höra min skitmusik så kan ni görat här http://www.youtube.com/SWErapStudio 😛

Postat

Svårt och höra med allt runtomkring. Kan du inte lägga ut en torr rappbit?

Och så länge du inte har gjort något med micken så att den har blivit dålig så är det rummet du får göra något åt.

Postat

här är det när det är dovt.. och det är ej fel på micken.. 100% att det ej är det

Postat

Svårt och säga för en sån ovan lyssnare som jag. Men visst, jag tycker att det låter ganska instängt. Så det enklaste du kan göra är att prova andra rum och spela in i. Är inspelningen från ett litet krypin, som en garderob, så är det ju inte så konstigt att det låter instängt.

Postat

jag står i ett instängt hörn i ett 6x7meters rum så det är stort.. så det är mycket akustik där.. hur ska man ha micken då? typ

Postat

Det låter väl inte så dovt? Man hör dock saker i bakgrunden som stör, så det kanske skulle passa med ett par

slutna hörlurar (är det dina som läcker?). Vad är det för rum du spelar in i?

Jag tror dock annars ditt problem har med EQ att göra... men vad vet jag.... 🙂

Postat

Då är det ju ett stort rum. Följ beskrivningen om mickbås i länken jag skickade tidigare. Och troligtvis så kommer det säkert ändras så fort du vänder dig utåt i rummet och inte in mot hörnet. Prova är det ända du kan göra. Prova olika avstånd till micken när du rappar. Ändra puffskydd, prova utan(bara för att kolla om det tar massa diskant).

Alla rum ser olika ut och det är alltid svårt och säga vad som skulle vara mest rätt, bara att prova.

Postat

här har jag lackt två olika rapper jag har gjort med samma mick. den första innan kicken gjorde jag idag när jag exprementerade med platsen i rumet.. den andra gjorde jag för någon dag sen då stod jag i båset eller va man ska säga.. diskanten är svag på den andra rapen efter kicken. det är den gamla rappen .

här speedyshare.com/files/29216009/dovt_2.mp3

Postat
.. orkar inte googla som ett cp :rolleyes:

du kan ju googla som en helt frisk människa då istället

med tanke på hur det låter så är det väl hörnet som ställer till det - det låter som du sitter i en låda

har du dämpat hörnet?

står du face in mot hörnet eller vänd utåt?

vad är ditt mål med att stå i hörnet?

Postat

här har jag lackt två olika rapper jag har gjort med samma mick. den första innan kicken gjorde jag idag när jag exprementerade med platsen i rumet.. den andra gjorde jag för någon dag sen då stod jag i båset eller va man ska säga.. diskanten är svag på den andra rapen efter kicken. det är den gamla rappen .

här speedyshare.com/files/29216009/dovt_2.mp3

Ja, nu låter det helt klart mycket bättre.

Postat

du kan ju googla som en helt frisk människa då istället

med tanke på hur det låter så är det väl hörnet som ställer till det - det låter som du sitter i en låda

har du dämpat hörnet?

står du face in mot hörnet eller vänd utåt?

vad är ditt mål med att stå i hörnet?

ja jo jag gillar ba stå i skammvrån typ 🙂 . ne men få bort akustiken i rummet så det inte blir så blöt ljud. tort ljud är väll det man vill ha. jo så äre

och googla. är väll inte så kul?. nu kan ju någon hitta den här tråden genom att googla XD vi har hjälpt folk att utväxlas nu!!

Postat

Ja, nu låter det helt klart mycket bättre.

aa jag kan ta några bilder på hur det serut om ni är intreserade av o se vare är för skit hörn jag snackar om 🙂

Postat
ne men få bort akustiken i rummet så det inte blir så blöt ljud. tort ljud är väll det man vill ha. jo så äre

har du akustikbehandlat hörnet först på nåt sätt?

står du vänd inåt eller utåt?

serru

Postat

och googla. är väll inte så kul?. nu kan ju någon hitta den här tråden genom att googla XD vi har hjälpt folk att utväxlas nu!!

OT: måste allting vara "kul" hela tiden då?

OnT: du är helt säker på att du vänt miken åt rätt håll som Claes frågade? Garva inte, vi är nog både en och två som gjort den blundern tidigare.

/CHAE

Postat

har du akustikbehandlat hörnet först på nåt sätt?

står du vänd inåt eller utåt?

serru

jag har akustik behandlat hörnet... och jag stå vänd in mot hörnet.. eller aa gjorde.

Postat

OT: måste allting vara "kul" hela tiden då?

OnT: du är helt säker på att du vänt miken åt rätt håll som Claes frågade? Garva inte, vi är nog både en och två som gjort den blundern tidigare.

/CHAE

jag googlar som ett cp hela tiden. men visa grejer hittar man inte.. och man orkar iinte läsa 15 sidor för att få reda på något som någon annan här på forumet vet.. + så äre ganska trevligt oxå.. jag har två st mickar se x1 och jjlabs bmc-usb. och jag erkänner att jag har råkat seta micken fel någon gång men det var mer än ett år sen.. är ganska bra på mickrofonen och mixa och det där. men jag har alldrig haft plats för studiohörna typ.. så micken har fåt va vi datorn ba.

så ni vet så kan jag det mästa men inte allt 😉

kan inte stava till-exempel 😉

Postat

bästa inlägget på den här tråden 🥰

Om detta gav dig en spark i rätt riktning så tycker jag att du ska försöka läsa igenom din egna tråd lite noggrannare. Till exempel detta

claes skrivet bra i denna http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling om mickbås.

Proximityeffekten kan göra att man tycker det är dovt, speciellt om det är en dynamisk mick, detta råder du bot på genom att inte sjunga så nära micken. Blir en otrolig skillnad om du tex har en sm 58

:rolleyes:

Postat

mrpimmy länkade dit redan i tredje inlägget i tråden... 😉

haha jag vet men jag trodde bara att det var det lilla där uppe!!

scrolern är paj så jag tar gärna inte tag i den högra drag grejen för att komma ner.. men som sakt mrpimmy kan det här han är pro

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.