Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

i replokalen har vi idag ett mixerbord som sen går från main out till ett steg och sen vidare till två högtalare.

Nu har vi fixat ytterligare två högtalare och ett till steg. Så jag undrar om jag måste koppla från phones nu eller om det finns något som splittar upp utgångarna på något sätt? Hur fungerar det i stora PA system där man har massa olika högtalare?

Vad behöver vi för att koppla samman allt?

Annons
Postat

Hej,

i replokalen har vi idag ett mixerbord som sen går från main out till ett steg och sen vidare till två högtalare.

Nu har vi fixat ytterligare två högtalare och ett till steg. Så jag undrar om jag måste koppla från phones nu eller om det finns något som splittar upp utgångarna på något sätt? Hur fungerar det i stora PA system där man har massa olika högtalare?

om du talar om vilken mixer det rör sig om blir det ju något lättare att svara på

kanske tom en bild på anslutningarna?

Postat

Du har ju fortfarande bara en stereosignal ifrån bordet så du ska splitta signalen vid slutstegen. Är det fullrange på båda högtalarna eller är det subbas och toppar? I så fall ska du införskaffa ett fördelningsfilter.

Postat

om du talar om vilken mixer det rör sig om blir det ju något lättare att svara på

kanske tom en bild på anslutningarna?

Vet inte vad det är för bord. Men det finns bara en main out+phones.

Förmodligen blir det en sub, är ett delningsfilter ett måste då?

Postat

Vet inte vad det är för bord. Men det finns bara en main out+phones.

Förmodligen blir det en sub, är ett delningsfilter ett måste då?

Glöm det där med phones out, det är verkligen inte tänkt att driva högtalare med.

Om du ska driva topparna med ett slutsteg och basarna med ett så ja, då behövs ett delningsfilter. Annars kan det gå utan om subben har ett inbyggt delningsfilter men det är inget att rekommendera imo.

Postat

Hej,

I normalfallet fungerar det med en Y-kabel som kopplar bägge stegen till samma utgång från mixern. Nu finns det en himla massa olika mixers och en himla massa olika steg så det går inte alldeles enkel att säga att det alltid funkar.

Det är inte alldeles enkelt att hitta en färdigbyggd sån Y-kabel, enklast är om ni kan löda ihop en själva. Annars finns den hos Thomann.

http://www.thomann.de/se/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm

// Gunnar

Postat

Lödde ihop kablar som delar upp main out nu, en till ett steg för högtalarna och andra till ett delningsfilter och sen in i ett steg för suben.

Men det känns ju onekligen lite pundarmeck:P Om vi köper en mixer med Control room out så borde det väl funka att köra Control Out till slutsteget som driver högtalarna och från main out på mixern till subbans delningsfilter och slutsteg?

Postat (redigerat)

Jag förstår inte riktigt. Har du köpt ett delningsfilter? Om det inte är något konstigt hemmagjort så ska du bara koppla in main out till delningsfiltret, sedan skickar du signalen vidare till både subbens och topparnas slutsteg ifrån delningsfiltret.

Så som det är nu så skickar du ju även subbens frekvenser till topparna.

Redigerat av pressrec
Postat

mina förslag ovan med ctrm out och headphones är mer nödlösningar eftersom utgångarna inte speglar varandra och det blir svårt att ställa volymer mm

du måste nog koppla från main ut till ett delningsfilter men det beror lite på vad det är för saker du redan har

kan du länka går det svara mer exakt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.