Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har äntligen spelat in en del av en låt som jag hållt på med länge.

Lyckades samla 4 bra personer som sjunger. En kille och tre tjejer. Alla är inspelade med varsin mick, men samtidigt i ett litet rum, så det är en hel de läck från de andra.

Det jag tänker mig med låten är att det ska vara trummor, bas och en del cello. Sedan så ska det vara led sång. Och nu till det intressanta, det jag har spelat in nu, en liten kör på 4 st och en stor kör på låt säga ca 20 st.

Och på en del delar av låten så vill jag att man helst ska höra att den stora kören ligger i bakgrunden. Den lilla kören lite ovanpå, och sedan leden ännu mer ovanpå. Några tankar om hur jag skulle kunna lösa detta? Eller krånglar jag bara till det, borde jag lägga ihop den lilla och den stora kören på dessa delar? (Givetvis fattar jag att det är svårt att veta när ni inte har hört, men vad tänker ni)

Sedan så har jag alltså ca 10 användbara tagningar av den lilla kören(alltså 10*4 spår) som jag skulle vilja få så att det låter som en stor kör. Tankar och tipps på hur jag skulle kunna göra detta? Jag har också två av dessa tagningar där de lyckas sjunga lite falskt, som jag skulle kunna använda. Men hur gör jag så att det låter som 20 personer?

Hur mixar man en kör? Hur brukar ni lägga de olika stämmorna, sopran, alt, tenor, bas. Ska jag pannorera dem eller hur tänker ni?

Ytterst tacksam för tipps och funderingar. Detta skrivet med en hel del energi, för att ett av mina mästerverk äntligen börjar ta form. (ja, får hoppas på mästerverk i mina öron i alla fall)

Tusen tack.

Annons
Postat

Jag skulle spela in flera spår. 2 spår per person där de sjunger själva. sen typ 2 spår där alla sjunger samtidigt i en mick. Sen kör du groupchannel på dem. Panna singelspåren hit och dit. Sen lägger du på en stereo expander på alla spår, sen lite schysst reverb. Sen är de bara ratta volym efter tycke. SÅ hade iaf jag gjort.

Postat (redigerat)

Jag hade tänkt såhär: är det rock/pop hade jag nog ställt dem lite huller och buller och låtit dem sjunga på i några omgångar. Är det renodlade SATB-grejer hade jag ställt upp dem "som det ska vara".

(Från dirigentens håll): basar i mitten längst bak, sopraner till vänster, tenorer och sopraner till höger. Sedan hade jag låtit dem överlappa varandra lite (dock ej lappa till varandra. Då blir det en tråkig stämning...höhö..."stämning"). Dessutom hade jag ställt upp dem i en liten halvcirkel. Sedan hade jag gjort några tagningar med "kören" för att få det att susa på lite. Hade jag varit extra-extra hardcore så hade jag t o m tagit med dem till en kyrka alt. mindre kapell för känslans skull.

Uppmikning: M/S i båda fallen för stereobreddens skull (alternativet är AB.)

En annan skön som kan vara värd att prova är ju också att låta de enskilda stämmorna sjunga in sina insatser separat och mixa in dessa i den "stora" kören.

Du är det på spåren när du säger att du vill blanda in den "lilla" kören i den "stora" kören men jag hade som sagt var gjort det med de separata stämmorna istället för med den "lilla" kören.

Kul att du projektar med en kör. Ska bli ytterst intressant att höra när det blir klart 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Tusen tack.

Vet inte om jag förklarade mig dåligt. Men inspelningen är redan klar. Och jag har alltså spelat in ca 10 tagningar med en kör på 4 personer. Varje person har haft en egen mick och sjungit sin stämma.

Det är nu detta material som jag har som jag vill få det som att det låter som en stor kör. Hur ska jag då mixa detta?

Postat

Tusen tack.

Vet inte om jag förklarade mig dåligt. Men inspelningen är redan klar. Och jag har alltså spelat in ca 10 tagningar med en kör på 4 personer. Varje person har haft en egen mick och sjungit sin stämma.

Det är nu detta material som jag har som jag vill få det som att det låter som en stor kör. Hur ska jag då mixa detta?

Ah. Totally my bad 😑 Men nu har du ju iofs fått några med festliga tips att prova nästa gång.

/CHAE

Postat

En effektivt sätt att skapa en maffig kör är att använda många dubbar som du sedan bygger ett tight körpaket av. Om vi säger att du spelat in 4 körstämmor så mixar du i hop de bästa tagningarna för varje stämma separat (kolla tighthet och pitch) . Välj ut den bästa tagningen för resp. stämma och plocka sedan på med fler tagningar och ställ nivåer så att du till slut för en riktigt "fet not". Panorera så att du får de perspektiv du vill ha. Gör sedan likadant med de andra stämmorna i ackordet. När detta är gjort har du 4 stereopaket (ett för varje stämma) och kan då enkelt justera balansen mellan de olika stämmorna. De-esser, compressor etc. tror jag du har koll på.

Lycka till! / Björn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.