Jump to content
Annons

Recommended Posts

Bruins (oregistrerad)
Postat

Tjo!

Finns det någon möjlighet att kunna lägga Reason på ett instrument track istället för ett midi track. Jag vill använda syntharna och de samplers som finns i Reason men jag vill använda VST-pluggar när jag skall mixa. Problemet är ju då att det inte finns VST-input på midispåren. Kan man lösa det på något vis?

Annons
Postat

Det du kan göra är att göra en audio mixdown för varje track i Reason till en wav och

importera dessa i nya audiospår i DAW:en så kan du använda VST pluggar till mixen.

Postat

Jag TROR du måste använda midispår för att styra synten i Reason och sen låta syntens audioutgång gå in i Cubase via Rewire...jag TROR att det går att göra så men inte säker.

På det sättet kan du ju mixa med synten igång...enda kruxet är ju att det drar en del energi för varje spår du öppnar i Rewire...

Bruins (oregistrerad)
Postat

Det du kan göra är att göra en audio mixdown för varje track i Reason till en wav och

importera dessa i nya audiospår i DAW:en så kan du använda VST pluggar till mixen.

Absolut! Men det blir drygt om man ångrar något i beatet, ett ljud eller några slag eller så. I sådana fall måste man ju in i Reason, göra om och bounca igen. Skulle vara gött om man kanske kunde bussa midispåret med Reasonsynthen på till ett instrumentspår på något vänster.

Postat (redigerat)

Absolut! Men det blir drygt om man ångrar något i beatet, ett ljud eller några slag eller så. I sådana fall måste man ju in i Reason, göra om och bounca igen. Skulle vara gött om man kanske kunde bussa midispåret med Reasonsynthen på till ett instrumentspår på något vänster.

Nu är inte jag Cubase användare, men i Logic skickar man mididata från ett midispår till Reason och sedan kommer ljuden tillbaks till Logic på ett Aux-spår, och på denna aux kanal kan man lägga precis samma effekter som på vilken annan kanal som helst, och jag tror det är vad TS är ute efter. Borde det inte kunna gå att göra på samma sätt i Cubase?

Jag är osäker på om det finns någon motsvarighet till Logics Aux kanaler i Cubase, men ljudet måste väl ändå tillbaks på nåt sätt, så att du på den kanal du får tillbaks ljudet kan lägga dina VST pluggar precis som man kan göra i Logic?

Redigerat av henk2055
Postat

1) Starta Cubase utan projekt, starta Reason med projekt, öppna Cubaseprojekt.

2) Skapa midispår i Cubase och styr det till valfri Reasonenhet

3) Routa Reasonenhetens audio till separat(a) utgång(ar) i Reason

4) Aktivera motsvarande ReWire-ingång(ar) i Cubase

5) Lägg valfria VST-effekter på ReWire-ingångarna

Har du provat det?

Du kan t ex styra enskilda trumljud till separata ReWire-ingångar och sen routa dem till gruppkanal i Cubase.

Det finns många möjligheter ...

Postat

Som Assar skriver, ReWire är lösningen. Hojta igen om du stöter på patrull.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.