Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nä, jag behåller eq'n. Det enda jag tar bort är boosten i toppen. Den gör dom bättre, samt limitering. Jag har som sagt kvar nästan hela min masteringskedja när jag skockar iväg den.

Ah, det är jag som läser som en mullvad. Sorry.

Du lägger till bl.a. EQ efter mixen är klar, och tanken med EQn är att framhäva lite tydlighet i mellanregistret.

Annons
Postat

Signia,

Precis! 🙂

Postat

Jag recenserar inte alla pluggar jag får, bara de jag gillar, vissa köper jag, några är gratis. Gällande gainstaging är det min egen erfarenhet jag talar om, det är fritt fram att göra precis som man vill. Det passar mig bra att jobba så, någon annan tycker annorlunda och det är också ok. Det viktiga är att det låter bra i slutändan.

vad är den konkreta erfarenheten menar du?

framgår det i din blogg vilka av pluggarna du får av tillverkaren?

Postat

Precis. Jag vill också understryka att jag även talar om själva inspelningen, där ljudkort/preamps optimala nivå ofta INTE ligger på 0dbfs - utan närmare -18dbfs för att jobba optimalt.

det där får du också gärna styrka

Postat (redigerat)

framgår det i din blogg vilka av pluggarna du får av tillverkaren?

Nej, men jag får NFR-licenser (Not for resale) från de flesta tillverkare.

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

det där får du också gärna styrka

Det är väldigt vanligt att analoga prylar såsom tex. preamps är kalibrerade för 0vu (-18dfs i den digitala världen), det är väl inga konstigheter, eller något som måste styrkas?

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

jo det tycker jag

http://en.wikipedia....S#Analog_levels

du får gärna styrka att det låter sämre över -18dBfs

Som sagt råder delade meningar kring detta, men jag upplever att mina mixar får mer djup, blir lättare att lyssna på, behåller transienterna bättre om jag spelar in med rimliga nivåer. Här är ett exempel kring ämnet: http://www.puremix.n...ing-levels.html här ett annat: http://www.gearslutz...s-restored.html

/Jon

Redigerat av Yllet
drloop (oregistrerad)
Postat

Skitenkelt att testa själv.

Bara att göra en loopback test.

Och då har jag svaret, crappy ljudkort finns knappt längre så du kan döna på nära 0DBFS om du törs.

Postat (redigerat)

Skitenkelt att testa själv.

Bara att göra en loopback test.

Och då har jag svaret, crappy ljudkort finns knappt längre så du kan döna på nära 0DBFS om du törs.

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra. Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare. Många pluggar är dessutom kalibrerade att jobba optimalt efter 0vu.

/Jon

Redigerat av Yllet
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag slickar inte nollan själv när jag spelar in så jag brukar inte så ofta få för het mix.

I worst case får man väl sätta ned gainen med en gain plugg. Eller sänka nivån på klippen i din DAW.

Redigerat av drloop
Postat

Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare. Många pluggar är dessutom kalibrerade att jobba optimalt efter 0vu.

/Jon

...man har dessutom inget att förlora på att lägga sig lite lägre i nivå vid inspelning.

Postat

Jag slickar inte nollan själv när jag spelar in så jag brukar inte så ofta få för het mix.

I worst case får man väl sätta ned gainen med en gain plugg. Eller sänka nivån på klippen i din DAW.

spelar väl ingen roll, man har ju trim-pluggen i pt 🙂

Precis, det är en kvarleva sen 16-bitstiden.

äh det där är ju snack... hur många sitter och tänker på 16-bit....?

...man har dessutom inget att förlora på att lägga sig lite lägre i nivå vid inspelning.

jag brukar spela in så lågt att det knappt ger utslag på mätarna

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra. Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare. Många pluggar är dessutom kalibrerade att jobba optimalt efter 0vu.

/Jon

är du helt säker på det?

Postat

Svar på fråga 1. Jag brukar använda The Glue, superbra buss-kompressor som Ableton numera köpt.

På sistone har jag kört lite vardagsedge, och stoppat in Abbeyroad 2005-kompen på mastern. Oortodoxt men rätt trevligt. Tror nog inte jag vågar ta det hela vägen till skiva men frestande

Postat

The Glue, superbra buss-kompressor som Ableton numera köpt.

Oj, har dom? visste man inte, hade inte trott Andy skulle sälja nåt sådär. The Glue är verkligen transparent.
Postat (redigerat)

Efter som jag maaastrar i stort sett samma sekund som jag påbörjar ett projekt så ser min masterbus i nio av tio fall ut såhär:

-> mixad signal -> GlissEQ -> Elephant

That's it.

EQ:n finjusterar endast; max +/- 2dB (helst inte mer än 1,5 dB), annars har jag "problemet" på någon enskild kanal/sub. EQ:n HP:ar också (även om jag också gör detsamma i Elephant), och jag älskar branta HP-filter.

Eftersom världens bästa plugg, Elephant, "limmar" (ett begrepp som alla använder fast utan att kunna enas om vad "limma" i sammanhanget egentligen betyder) och limiterar alldeles utmärkt på en och samma gång , så är kompressor på mastern helt och hållet redundant. Och MB-kompressor använder jag endast i restaurerande fall – eller när jag är lat.

"Mitt" sätt ses som förkastligt av många. Och jag hade hållit med om det inte hade varit för att jag känner mina verktyg och vet vad de gör med signalen de blir matade med; däri ligger nyckelordet.

Edit: kompressor heter det, inte kompresser.

Redigerat av Valle
Postat

Min favortikompressor på mixbussen är för tillfället en ny skapelse som dessutom är gratis: TDR Feedback Compressor II. Oerhört transparent och behåller basregistret fokuserat på ett sätt jag inte hört från nån annan plugg. The Glue har jag aldrig fastnat för och tidigare använde jag främst Elysia Alpha.

/Jon

Postat

"Mitt" sätt ses som förkastligt av många.

🙂 Jag tycker fler ska inse att det finns några rätt eller fel, man kör det sättet som passar en själv bäst. Jag har måga gånger kört precis som du, och jag tror inte vi är ensamma.

Postat

nu får du utveckla lite igen vad exakt du menar (och "det råder delade meningar" är inget godtagbart svar)

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra.

vad för problem tänker du på?

Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare.

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Efter ett par timmars läsning på gearslutz har jag blivit osäker på om min placering av rullbandsplugg är optimal.

Jag brukar börja med en EQ för low och high cut för att sedan komprimera lätt...DÄREFTER kommer rullbandsfejken på.

Man kanske skulle slopa kompressorn och gå direkt på "rullis".... 😳

Jag antar att det enda rätta är att rodda runt och se (höra?) vad som låter bäst.

Redigerat av Måsart
Postat

nu får du utveckla lite igen vad exakt du menar (och "det råder delade meningar" är inget godtagbart svar)

vad för problem tänker du på?

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

Eftersom detta är off topic föreslår jag att du kikar här för vidare diskussion: //forum.studio.se/index.php/topic/100310-gain-volym-har-ni-tips-pa-taenk/#entry1463620

/Jon

drloop (oregistrerad)
Postat

Efter ett par timmars läsning på gearslutz har jag blivit osäker på om min placering av rullbandsplugg är optimal.

Jag brukar börja med en EQ för low och high cut för att sedan komprimera lätt...DÄREFTER kommer rullbandsfejken på.

Man kanske skulle slopa kompressorn och gå direkt på "rullis".... 😳

Jag antar att det enda rätta är att rodda runt och se (höra?) vad som låter bäst.

Om bandpluggarna skall funka som en riktig bandare så är det inte fel med eq och kompressor innan tape. Så jobbade man på tapetiden, eq och kompressor innan tape.

Så du kan nog göra hur som.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.