Jump to content
Annons

Vad har ni för pluggar på master-regeln?


Gatansbarn

Recommended Posts

Annons

Vad är det för jävla attityd? Läs det jag skrev igen och sluta tjafsa, vad fan tror du jag menar med att fixa det i mixen??? Jag gav lite frekvenstips, ge lite tips själv för i helvete.

det är för (utan i) helvete en sjujävla attityd

det är också en attityd som frågar vad du egentligen menar

ämnet handlar om vad som används på masterbussen

själv skriver du "Tips är att alltid använda filter på mastern, kapa så mycket du tycker du kan. Eqa försiktigt med bredare drag, kolla efter jobbiga frekvenser i det högre registret. 3kHz kan vara jobbigt, kanske använda deesser ovanför det också. Pröva kapa mid, kanske öka lite lågt vid 100Hz osv. Pröva sig fram är det som gäller. Öka det övre registret brukar låta lite proffsigare. Använd ett spektrum för att se hur mixen ser ut. Som sagt om du hittar något som låter illa så fixa det i mixen hellre..."

jag tolkar det som att det du beskriver här ska göras på masterkanalen - rätt eller fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad vi andra har på masterbussen

står inte det rätt tydligt längst upp?

Han bad om tips och en mängd tips handlar om huruvida man ska ha ngt eller inte på mastern. Jag gav min syn på saken. Klart är att du avskyr mig, orkar inte engagera mig mer, du har vunnit. Grattis

Link to comment
Dela på andra sajter

det är för (utan i) helvete en sjujävla attityd

det är också en attityd som frågar vad du egentligen menar

ämnet handlar om vad som används på masterbussen

själv skriver du "Tips är att alltid använda filter på mastern, kapa så mycket du tycker du kan. Eqa försiktigt med bredare drag, kolla efter jobbiga frekvenser i det högre registret. 3kHz kan vara jobbigt, kanske använda deesser ovanför det också. Pröva kapa mid, kanske öka lite lågt vid 100Hz osv. Pröva sig fram är det som gäller. Öka det övre registret brukar låta lite proffsigare. Använd ett spektrum för att se hur mixen ser ut. Som sagt om du hittar något som låter illa så fixa det i mixen hellre..."

jag tolkar det som att det du beskriver här ska göras på masterkanalen - rätt eller fel?

Ok, jag syftade bara till högpass. Puss

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tja!

Har en liten fundering över vad som är vanligast att göra när man mixar en låt och tänkt att mastra den själv. Har nyligen börjat med att mixa och mastra samtidigt. Alltså, jag lägger limiter, EQ och ibland vissa förinställda masterpluggar på master-busen och sedan mixar jag.

Tycker att det låter bättre, speciellt under tiden man mixar, om man gör på detta sätt(är väl främst för att man får upp volymen på låten, men ändå). Känns dock som att man "fuskar" på nåt sätt. Som att jag borde mixa först och mastra sedan.

Hur gör ni?

Redigerat av ljudfrö
Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis meningslöst att först lägga effekterna på mastern för att sedan börja mixa. Över tvåmixen justerar du det du inte riktigt lyckats fixa spår för spår. jag tror att du kanske höjer bas och diskant liknande loudnesseffekten för att det på direkten ger en cool effekt men du lurar dig att tro att det låter bra såvida du inte har den otroliga turen att just det projektet faktiskt utav alla sätt man kan jobba på låter faktiskt bäst med en loudnesskurva men då tror jag att ditt material är inspelat med billigare ljudkort eller saknar definition i basen och diskanten pga olika saker. mvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuska är väl synd att säga. Funkar det för dig att göra så, är det väl bara bra?

Många förespråkar att "mixa först, mastra sedan". För egen del så får jag nog säga att jag på sätt och vis gör det samtidigt.

Jag gör en grundinställning med volym, eq osv tills jag är ganska nöjd, sedan kastar jag på eq, kompressor & limiter på masterbussen.

Jag tycker att det funkar för mig och det är roligare att finjustera på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga effekter på masterkanalen när jag mixar, utan jag ser till att göra en så bra mix som över huvud taget är möjligt, innan jag som ett separat sista steg mastrar den färdiga stereomixen.

Vilket sätt som är mest "rätt" kan nog ingen svara på, utan det handlar mer om vilket arbetssätt man trivs bäst med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastringen handlar i mina öron inte bara om den enskilda låten, utan också om att få den att "stämma överrens" med ett större sammanhang, dvs de andra låtarna. Det är mitt skäl att mixa och sedan mastra.

Men, som sagt, var och en gör som den behagar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastringen handlar i mina öron inte bara om den enskilda låten, utan också om att få den att "stämma överrens" med ett större sammanhang, dvs de andra låtarna. Det är mitt skäl att mixa och sedan mastra.

Men, som sagt, var och en gör som den behagar!

Jag håller med. Men att lägga en kompressor och en limiter på stereobussen behöver ju inte ses som mastering om det är något som integreras i mixprocessen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar för det mesta mixa utan något på masterregeln. Men jag vet ätt det var nån gång som virveln försvann ganska mycket när jag började mastra ett färdigt projekt. Antagligen nån frekvenskrock som mosades ihop av den hårda limitern. Då sparade jag en preset av mastern och la den på masterregeln i mixprojektet för art börja rota runt i vad som kunde vara fel. Fick det att låta som jag ville till sist, men när jag bypassade pluggarna på masterregeln lät allt skitskumt. Slutprodukten blev bra så det var ju lungt men jag hoppas jag slipper göra på det viset igen. Kändes lite handikappande att inte riktigt veta vad som hände.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastringen handlar i mina öron inte bara om den enskilda låten, utan också om att få den att "stämma överrens" med ett större sammanhang, dvs de andra låtarna. Det är mitt skäl att mixa och sedan mastra.

Precis. Det är också därför jag föredrar att göra det som skiljda processer.

Sedan kan man kanske fråga sig hur relevant det egentligen är att göra så nu för tiden, när allt färre lyssnar på kompletta album, utan väljer enskilda låtar istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta svar! Kan ju hålla med om att EQ på mastern från början är lite skumt, men jag tycker det låter bättre helt enkelt. Finns en plugg som heter "vintage mastering" i ableton, brukar köra med den.

Kan tillägga att inspelning och mix tenderar att flyta ihop lite för min del. Jag spelar in, prövar olika panoreringar, EQ, reverb m.m, och fortsätter så tills jag känner mig klar. Fast det blir jag ju å andra sidan aldrig så att eeh...

Link to comment
Dela på andra sajter

På min standardtemplate kör jag Yohngs W1-limiter (gratis L1-klon) på masterbusen, är dock ytterst sparsam med kompressionen.

Mest för att hindra extremt skrik om nån synth får frispel..

Kör Voxengo SPAN (gratis frekvensanalys-plugg) sist på mastern också. Vet faktiskt inte hur mycket W1 färgar men jag är tveksam till att det ens blir någon märkbar skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ändå). Känns dock som att man "fuskar" på nåt sätt. Som att jag borde mixa först och mastra sedan.

Hur gör ni?

inte som du

men det handlar inte alls om fusk eller inte - du väljer det som du tycker funkar bäst för dig

jag tycker man har full kontroll över själva mixen först om man inte har skit på mastern

man mastrar en mix - man mixar inte en master... om du är med?

vad händer om du senare mastrar på ett annat sätt än du tänkt från början?

funkar mixen då?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vad brukar ni ha för grejer på masterkanalen (antar att den kallas masterbussen) hursomhelst slutkanalen där allt ljud finns, vad heter den?

Jag brukar mixa tills jag tycker att allt låter så bra det kan, sedan slänger jag på izotope ozone på masterkanalen och kör oftast med nån färdig inställning där, och så räknar jag låten som klar.

Hur gör ni? Vad har ni för grejer på slutkanalen. Och mastrar ni även efter detta eller hur gör ni?.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ordning:

-Korrektiv EQ där jag plockar bort eventuella skitfrekvenser etc

-Multibandskompressor (alt masterbuskompressor såsom the Glue/SSL Composv)

-Additiv EQ (?) - där jag ser om något kan lyftas fram

- Limiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Har du lust att förklara lite vad korrektiv eq är och additiv eq är?

Egentligen ingen vedertagen terminologi (det var därför jag satte ett "?"). Tänkte synth där ett tag (additiv och subtraktiv), men iaf: Jag har det mest som en psykologisk grej att jag avsätter en EQ där jag bara plockar bort grejer innan kompression ("korrektiv/subtraktiv"), och en annan där jag bara lägger till, om det skulle behövas. Vad gäller multiband och post-EQ. Det kan tyckas lite bakvänt, då man i princip EQ'ar med multibandskompressorn, men av, antagligen, ren slentrian lägger jag på en EQ efter multiband (eller vanlig kompressor), då det mest blir att jag tar de lägre frekvenserna med multiband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den senaste tiden, ingenting.

Men när jag mastrar så brukar jag använda Nebula 3 pro med nån trevlig rullbandare om jag känner att det finns behov att färga mixen, (nya gratis) TDR Feedback compressor 2, Equality, samt Invisible limiter.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Men när jag mastrar så brukar jag använda Nebula 3 pro med nån trevlig rullbandare om jag känner att det finns behov att färga mixen, (nya gratis) TDR Feedback compressor 2, Equality, samt Invisible limiter.

Hur funkar licensieringen på Invisible limiter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar licensieringen på Invisible limiter?

Man får ett separat installationsprogram på några kb som man sen laddar med en liten fil från tillverkaren. Gick på några sekunder.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...