Jump to content
Annons

Vad har ni för pluggar på master-regeln?


Gatansbarn

Recommended Posts

Nä, jag behåller eq'n. Det enda jag tar bort är boosten i toppen. Den gör dom bättre, samt limitering. Jag har som sagt kvar nästan hela min masteringskedja när jag skockar iväg den.

Ah, det är jag som läser som en mullvad. Sorry.

Du lägger till bl.a. EQ efter mixen är klar, och tanken med EQn är att framhäva lite tydlighet i mellanregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag recenserar inte alla pluggar jag får, bara de jag gillar, vissa köper jag, några är gratis. Gällande gainstaging är det min egen erfarenhet jag talar om, det är fritt fram att göra precis som man vill. Det passar mig bra att jobba så, någon annan tycker annorlunda och det är också ok. Det viktiga är att det låter bra i slutändan.

vad är den konkreta erfarenheten menar du?

framgår det i din blogg vilka av pluggarna du får av tillverkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Jag vill också understryka att jag även talar om själva inspelningen, där ljudkort/preamps optimala nivå ofta INTE ligger på 0dbfs - utan närmare -18dbfs för att jobba optimalt.

det där får du också gärna styrka

Link to comment
Dela på andra sajter

det där får du också gärna styrka

Det är väldigt vanligt att analoga prylar såsom tex. preamps är kalibrerade för 0vu (-18dfs i den digitala världen), det är väl inga konstigheter, eller något som måste styrkas?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt vanligt att analoga prylar såsom tex. preamps är kalibrerade för 0vu (-18dfs i den digitala världen), det är väl inga konstigheter, eller något som måste styrkas?

jo det tycker jag

http://en.wikipedia.org/wiki/DBFS#Analog_levels

du får gärna styrka att det låter sämre över -18dBfs

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det tycker jag

http://en.wikipedia....S#Analog_levels

du får gärna styrka att det låter sämre över -18dBfs

Som sagt råder delade meningar kring detta, men jag upplever att mina mixar får mer djup, blir lättare att lyssna på, behåller transienterna bättre om jag spelar in med rimliga nivåer. Här är ett exempel kring ämnet: http://www.puremix.n...ing-levels.html här ett annat: http://www.gearslutz...s-restored.html

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skitenkelt att testa själv.

Bara att göra en loopback test.

Och då har jag svaret, crappy ljudkort finns knappt längre så du kan döna på nära 0DBFS om du törs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitenkelt att testa själv.

Bara att göra en loopback test.

Och då har jag svaret, crappy ljudkort finns knappt längre så du kan döna på nära 0DBFS om du törs.

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra. Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare. Många pluggar är dessutom kalibrerade att jobba optimalt efter 0vu.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag slickar inte nollan själv när jag spelar in så jag brukar inte så ofta få för het mix.

I worst case får man väl sätta ned gainen med en gain plugg. Eller sänka nivån på klippen i din DAW.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare. Många pluggar är dessutom kalibrerade att jobba optimalt efter 0vu.

/Jon

...man har dessutom inget att förlora på att lägga sig lite lägre i nivå vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slickar inte nollan själv när jag spelar in så jag brukar inte så ofta få för het mix.

I worst case får man väl sätta ned gainen med en gain plugg. Eller sänka nivån på klippen i din DAW.

spelar väl ingen roll, man har ju trim-pluggen i pt 🙂

Precis, det är en kvarleva sen 16-bitstiden.

äh det där är ju snack... hur många sitter och tänker på 16-bit....?

...man har dessutom inget att förlora på att lägga sig lite lägre i nivå vid inspelning.

jag brukar spela in så lågt att det knappt ger utslag på mätarna

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra. Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare. Många pluggar är dessutom kalibrerade att jobba optimalt efter 0vu.

/Jon

är du helt säker på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på fråga 1. Jag brukar använda The Glue, superbra buss-kompressor som Ableton numera köpt.

På sistone har jag kört lite vardagsedge, och stoppat in Abbeyroad 2005-kompen på mastern. Oortodoxt men rätt trevligt. Tror nog inte jag vågar ta det hela vägen till skiva men frestande

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som jag maaastrar i stort sett samma sekund som jag påbörjar ett projekt så ser min masterbus i nio av tio fall ut såhär:

-> mixad signal -> GlissEQ -> Elephant

That's it.

EQ:n finjusterar endast; max +/- 2dB (helst inte mer än 1,5 dB), annars har jag "problemet" på någon enskild kanal/sub. EQ:n HP:ar också (även om jag också gör detsamma i Elephant), och jag älskar branta HP-filter.

Eftersom världens bästa plugg, Elephant, "limmar" (ett begrepp som alla använder fast utan att kunna enas om vad "limma" i sammanhanget egentligen betyder) och limiterar alldeles utmärkt på en och samma gång , så är kompressor på mastern helt och hållet redundant. Och MB-kompressor använder jag endast i restaurerande fall – eller när jag är lat.

"Mitt" sätt ses som förkastligt av många. Och jag hade hållit med om det inte hade varit för att jag känner mina verktyg och vet vad de gör med signalen de blir matade med; däri ligger nyckelordet.

Edit: kompressor heter det, inte kompresser.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

"Mitt" sätt ses som förkastligt av många.

🙂 Jag tycker fler ska inse att det finns några rätt eller fel, man kör det sättet som passar en själv bäst. Jag har måga gånger kört precis som du, och jag tror inte vi är ensamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu får du utveckla lite igen vad exakt du menar (och "det råder delade meningar" är inget godtagbart svar)

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra.

vad för problem tänker du på?

Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare.

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter ett par timmars läsning på gearslutz har jag blivit osäker på om min placering av rullbandsplugg är optimal.

Jag brukar börja med en EQ för low och high cut för att sedan komprimera lätt...DÄREFTER kommer rullbandsfejken på.

Man kanske skulle slopa kompressorn och gå direkt på "rullis".... 😳

Jag antar att det enda rätta är att rodda runt och se (höra?) vad som låter bäst.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

nu får du utveckla lite igen vad exakt du menar (och "det råder delade meningar" är inget godtagbart svar)

vad för problem tänker du på?

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

Eftersom detta är off topic föreslår jag att du kikar här för vidare diskussion: //forum.studio.se/index.php/topic/100310-gain-volym-har-ni-tips-pa-taenk/#entry1463620

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Efter ett par timmars läsning på gearslutz har jag blivit osäker på om min placering av rullbandsplugg är optimal.

Jag brukar börja med en EQ för low och high cut för att sedan komprimera lätt...DÄREFTER kommer rullbandsfejken på.

Man kanske skulle slopa kompressorn och gå direkt på "rullis".... 😳

Jag antar att det enda rätta är att rodda runt och se (höra?) vad som låter bäst.

Om bandpluggarna skall funka som en riktig bandare så är det inte fel med eq och kompressor innan tape. Så jobbade man på tapetiden, eq och kompressor innan tape.

Så du kan nog göra hur som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...