wallraff Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Jag ska hjälpa en yogainstruktör at göra en instruktionsvideo och skulle behöva någon form av synth som kan ge behagliga meditativa ljudmattor som ett bakgrundsljud till yogaövningar som är runt 10 minuter styck. Ovanpå det kommer det ibland att finnas en speaker. Jag är nybörjare i musik men har Logic express och har tillgång till Ableton live på mac Någon som har ett tips på vad jag ska använda eller hur jag annars kan gå till väga för att få fram en sådan ljudbild. Jag har testat runt en del och hittat massor av elektroniska ljud med mycket diskant som sticker. Några förslag? Har kollat på att köpa loss royalty free musik men det blir alldeles för dyrt tycker jag.
D200 Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Kolla om du hittar en pad eller nåt bland Logics syntar bara och lägg ackord eller enstaka toner uppepå? Om du har pengarna och håller på med musik mer än hobby så kanske Omnisphere från Spectrasonics vore nåt...där finns det en del ljud som du söker...men den är inte direkt billig.
Fertan Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Kör en pianoplugg eller liknande, kör sedan på en hel drös med effekter och komprimera... Fungerar dunder på gitarr för att göra padsljud av! Piano(eller annan plugg) > Chorus > Reverb > Compressor (komprimera så du spricker) > Chorus > Flanger > Delay > Compressor Går att hålla på i en evighet, men så länge du komprimerar hårt och använder reverb/delay/chorus/flanger om vartannat bör du kunna få till en ordentlig ljudmatta som brukar låta rätt mysig! Prova EQ och att spela i olika oktaver för att hitta något som funkar! Annars bör du säkert kunna hitta en fungerande pad i nästan vilken medföljande synthplugg som helst, eller kanske att komplettera med.
Uozon Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 (redigerat) Här hittade jag lite gratis ambient musik du skulle kunna använda, men du bör fråga först om du får använda i kommersiellt syfte. http://www.anahatas.info/music/ Annars kan du göra atmosfärsika och drömska ljud med denna mjukvarusynth. http://www.greenoak.com/crystal/download.html Redigerat 28 juni 2011 av Uozon
wallraff Postat 28 juni 2011 Trådstartare Postat 28 juni 2011 Kör en pianoplugg eller liknande, kör sedan på en hel drös med effekter och komprimera... Fungerar dunder på gitarr för att göra padsljud av! Piano(eller annan plugg) > Chorus > Reverb > Compressor (komprimera så du spricker) > Chorus > Flanger > Delay > Compressor Går att hålla på i en evighet, men så länge du komprimerar hårt och använder reverb/delay/chorus/flanger om vartannat bör du kunna få till en ordentlig ljudmatta som brukar låta rätt mysig! Prova EQ och att spela i olika oktaver för att hitta något som funkar! Annars bör du säkert kunna hitta en fungerande pad i nästan vilken medföljande synthplugg som helst, eller kanske att komplettera med. Tusen tack för det här tipset, det är verkligen något man inte tänker på som icke-musiker. Du menar att man gör det av ett helt vanligt pianoljud? Ska verkligen testas. Roligt att bygga något själv. Här hittade jag lite gratis ambient musik du skulle kunna använda, men du bör fråga först om du får använda i kommersiellt syfte. http://www.anahatas.info/music/ Annars kan du göra atmosfärsika och drömska ljud med denna mjukvarusynth. http://www.greenoak.com/crystal/download.html Ska verkligen kolla dessa synthar. Det är svårt att hittabra syntar om man inte vet vad man ska ha. Dessa verkar kanon
wellness music Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 Tjena Wallraff! Spännande projekt du fått. Här kommer lite tips för ditt projekt. • Börja med att diskutera med instruktören vad det gäller upplägget och vilken funktion musiken ska ha. Läs igenom och förstå manuset. Är det Yoga så är det rörelser som ska göras och då vill man ofta ha en puls i musiken som ska fungera som motor / draghjälp (rätt stor skillnad alltså jämfört med musik till meditation och vanlig avslappning). • När du fått en idé om vilken "musikfamilj" det handlar om kanske du hör någon typ av ljudbild i ditt inre. Försök sedan att återskapa denna ljudbild med de instrument du har till förfogande - öppna ditt sinne, prova dig fram och använd synten som en slags målarpalett. Själv använder jag nästan aldrig chorus, comressor etc.på syntljud. Ljudbilden bör inte tränga sig på utan bara finnas där som en behaglig atmosför. Måla med "fallande" toner. • Tänk på att uttrycket, anslag, frasering är betydligt mer avgörande än vilket ljud man använder. På med silkeshandskarna! • Ett vanligt "fel" många gör vid sådana här produktioner är att man "lägger lite musik bakom talet". Försök istället få musiken att limma med talet och att den verkligen stödjer talet. Talet är lead och ska bära i sig. • Be inläsaren läsa in en slask så att du kan jobba fram musiken utifrån talet. Spela sedan in talet med den färdiga musiken i bakgrunden så att ni får rätt temperatur på rösten. Lycka till med yogaprojektet! / Dr. Relax🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.