hackeman Postat 7 mars 2005 Dela Postat 7 mars 2005 Jag orkade se c.a 2.1 bidrag igår, sen stod jag inte ut längre. Uschfyfanvadåligt. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 7 mars 2005 Dela Postat 7 mars 2005 En sak tänkte jag på under Rydés låt. Lät inte alla instrument som en enda smet? Det var liksom näst intill omöjligt att urskilja ett enda instrument förutom basen. Den låg å andra sidan och flöt i något slags ingemansland mellan Anne-Lies röst och resten av bakgrunden. Ett annat fenomen som blir tydligt ibland, t ex Alcazar, är hur sångsound och bakgrunderna inte riktigt verkar sitta ihop. Jag menar liksom att det väldigt tydligt hörs att musiken är gjord på ett ställe och sången på en annan. En av anledningarna till att avskaffa orkestern var ljudkvaliteten. Jag är, i så fall, inte övertygad om att man har lyckats. Sen finns det musik som är svår/omöjlig att återskapa live men man borde få chans att köra på det sätt som passar låten bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 mars 2005 Dela Postat 7 mars 2005 Ljudet har (precis som i fjol) varit under all kritik. Det har blivit till att laborera med centerhögtalarens volym och försöka trixa ihop en någorlunda fungerande mix själv på så sätt... Undrar om ljudteknikerna har haft kaffepaus under alla deltävlingarna, precis under sändningstiden, eller vad som har hänt...? 😱 De monitorlyssnar kanske inte på TV-ljudet, utan bara på husmixen...? Jag tvivlar på att orsaken till att de tog bort orkestern, skulle ha det allra minsta med ljudkvalitet att göra. Snarare är det en kostnadsfråga - speciellt som man måste betala för att ringa in och rösta, när det under många år tidigare har räckt med TV-licensen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Har varit på studiebesök i Globen på eftermiddagens genrep. En signal (t.ex. mickar) splittas till tre mixrar: En för Globens publik (stor digital Yamaha-mixer), en för artisternas lyssning och en SVT-buss utanför arenan. Den förinspelade musiken ligger på hårddisk. Vissa låtar kommer i ett stereopaket, andra är uppdelade på olika kanaler för trummor, bas, ackord m.m. En tekniker sa att det svåra är att få färdigmastrade bakgrunder att sitta ihop med livesång. Det är mer att hålla reda på med livemusik, men att det är lättare att få soundet att sitta ihop. På plats i Globen lät det bra. Få se hur det blir i TV ikväll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jeckeman (oregistrerad) Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 nanne grönvall vinner stenmarck,alcazar,shirley tar resten ,, sem jansson., hmm,,, tänk om det blir så då ångrar jag mig att jag inte spelade på oddset... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Nanne blir svår att klå. Men bäst ikväll blir Rolf Nygård. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
peppemannen Postat 12 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 12 mars 2005 Ja... Martin Stenmark - Las Vegas blev årets vinnare.. Rent spontant så blir det nog svårt att vinna i Kiev med den låten.. om ens möjligt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Bert hade fel. Och nu tror jag inte på att han är sjukt bra på att vindsurfa heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Jadu, sparka Christer Björkman som bara tar med sina polares bidrag till att börja med. Sen kan svenska folket få bestämma helt. Martin Stenmark va som att gå på Wallmans, en show men inget som består i minnet efteråt. Nanne hade jag hellre sett som vinnare, lite annorlunda låt och skönt driv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
denton (oregistrerad) Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Jadu, sparka Christer Björkman som bara tar med sina polares bidrag till att börja med.Sen kan svenska folket få bestämma helt. Håller med tycker att det blivit lite klubb för invärdes beundran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Jag tror Martin har en god chans att komma högt i Kiev. Låten är internationell och kan kamma hem hyfsade poäng från all länder. Vi vinner nog inte, men slipper kvala nästa år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Katla (oregistrerad) Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Bara titeln "Las Vegas" känns som något Slovenien skulle kunna ha hostat upp 78... Den låten har troligtvis ingen chans såvida röstandet inte utförs av fnittriga fjortistjejer. Det var även konstigt att Nordman hamnade under Sanne!? 😕 Båda låtarna var svaga men Sannes var ju en väldigt spröd bagatell. Bäst var Rolf Nygård as always! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Bara titeln "Las Vegas" känns som något Slovenien skulle kunna ha hostat upp 78... Den låten har troligtvis ingen chans såvida röstandet inte utförs av fnittriga fjortistjejer. det har du verkligen sant i. vet inte hur den där stilen fungerar nere bland de där 100 nya staterna nere på balkan heller. men det blir nog en sorglig tillställning kan jag tro. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Las Vegas lät ju som signaturmelodin till en TV-deckare på 70-talet. Slätstruken och tråkig (som majoriteten av låtarna i år) var den också... I bästa fall kommer den i mitten vid den internationella tävlingen. Som någon i VST-Forum sade, så är refrängens början plagierad från "Through the fire" med Chaka Khan - men plagiat är ju vardagsmat för "schlagerproffsen"... Om jag funderar lite, så var det bland årets 32 låtar, bara en enda som jag i nödfall hade kunnat rösta på - och det är Shirley Clamps låt - men den förlorade i mina öron på att den inte tilläts vara den ballad som den egentligen var skriven som... Resten var ännu värre bottenskrap. Årets låtar var - såvitt jag kommer ihåg - den sämsta samlingen hittills. Ljudet var också under all kritik och det blev lite komiskt när teknikern inte lyckades hitta regeln på den ENDA mic han behövde hålla koll på... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Vad var det för fel med Nordmans? Okej, killen kanske inte sjunger´som det man betraktar som "bra", men det gör iofs aldrig någon. Och soundet kanske inte direkt var den discopop som Melodifestivalen till 90%, men: 1: De är inte samplade. Större delen av alla låtar hörs så äckligt tydligt att de kommer från samma sampler. Lätt att höra på samtliga låtas identiska tonartshöjningar på slutet. 2: En riktig text skriven med verklig omsorg. 3: Framträdd med riktig inlevelse. Jämför med han lillen som svamlade om någon gunga. Troligtvis hade han ingen ANING om vad låten handlade om, och jag tvivlar på att lyrikisten hade det heller. Bara massa upprabblat trams som rimmar, helt kännslolöst, helt hjärndött. Ungiför såhär är väll 90% av låtarna. Så jag håller mig nog till Nordman i den skaran. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Såg att nån kommenterade Las Vegas som plagiat av Chaka Khan - "Through the fire".. Om man vill kan man ju dra paralleller med alla låtar å hitta tidigare inspelad musik. Förresten tyckte jag Las Vegas var en helt OK låt.. Påminnde åxå lite om Cher's "Strong Enough" åxå kom ja precis på. Nanne's låt åxå bra å jag hade inte gråtit om den vann heller.. Different kind of love var en cool låt med en kvinna med grymt jazzig å snygg röst, tyvärr var kanske inte detta framträdandet helt 100%, annars hade den nog fått fler poäng tror jag.... Så nu har jag luftat mig lite.. =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Missade ikväll. Attans... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Bäst ikväll såklart - Carola! Skiter i att hennes låttexter alltid skiner kristen vollyboll-ramlösa, hon käkar ändå alla Sveriges sångerskor till frukost utan att rapa. Och...hon blir bara snyggare för varje dag, gadämnit! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Va Carola med oxå? Hon är ju bra...ju. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dede Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Lena Ph var ju oxå med 😆 Allvarligt talat så är det rätt skämmigt att skicka LasVegaskillen till Kiev. Ungefär som när Sverige förlorade mot Costa Rica i fotboll. Men Nanne Grönvall skulle jag gärna betala pengar för att se. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Bäst ikväll såklart - Carola! Skiter i att hennes låttexter alltid skiner kristen vollyboll-ramlösa, hon käkar ändå alla Sveriges sångerskor till frukost utan att rapa. Och...hon blir bara snyggare för varje dag, gadämnit! Word Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Trace Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Men Nanne Grönvall skulle jag gärna betala pengar för att se. 😆 Håller med, nanne's låt var grym. Svängde rå-härligt om den!!! Juryn var kass, gamla medelålders gubbar å knepiga fruntimmer som bara gillar rockigt skit. Nanne har haft större chans att vinna i kiev!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 12 mars 2005 Dela Postat 12 mars 2005 Orkade inte kolla. Fanns det nåt kul att göra cover på? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tomazopantera Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 Orkade inte kolla. Fanns det nåt kul att göra cover på? 😆 Orkar inte svara på den frågan.... Rätt låt vann.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 Jahapp, ska jag också dumpa mina åsikter här också? 😠 - Den låt som hade haft störst chans att vinna i Kiev var "Vi kan gunga", under en förutsättning: Att de inte översätter den till engelska. "Las Vegas" kom som god tvåa i det sammanhanget. - Kvällens bottennapp var "A different kind of love". Var det bara jag som tyckte att hon inte fick in en ton rätt under varken första versen eller refrängen? Det blev lite bättre sen, men långt ifrån njutbart. - Kvällens absoluta bottennapp: Rolf Nygård. Och så debatteras det om hur man ska minska mobbingen på skolorna...man kanske skulle föregå med gott exempel i TV? 😆 // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 Orkade inte kolla. Fanns det nåt kul att göra cover på? 😱 Orkar inte svara på den frågan.... Rätt låt vann.. Ehh. Jag orkade inte kolla på Melodifestivalen, och du blir purken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 (redigerat) Jahapp, ska jag också dumpa mina åsikter här också? 🙂 - Den låt som hade haft störst chans att vinna i Kiev var "Vi kan gunga", under en förutsättning: Att de inte översätter den till engelska. "Las Vegas" kom som god tvåa i det sammanhanget. - Kvällens bottennapp var "A different kind of love". Var det bara jag som tyckte att hon inte fick in en ton rätt under varken första versen eller refrängen? Det blev lite bättre sen, men långt ifrån njutbart. - Kvällens absoluta bottennapp: Rolf Nygård. Och så debatteras det om hur man ska minska mobbingen på skolorna...man kanske skulle föregå med gott exempel i TV? 😱 // David Äh, ja tyckte hon va bra i A Different Kind of love.. det ska ju va så! Vi kan gunga på engleska.. 🙂)) Kan ju bli hysteriskt roligt. "We know how to swing".. Och så lite naket.. Säker etta! Redigerat 13 mars 2005 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 different kind of love - sicken röst! Skithärlig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 (redigerat) Different kind of love var den enda låten som stack ut lite i över huvud taget och då var det ändå en vanlig jäkla bossa nova 😱 Höjdpunkten var dock Rolf Nygård! Så bra! "Att ställa upp med jazz i den här tälingen är som att försöka lära "big brother"-deltagara att stava till sitt eget förnamn". Äntligen någon som gav mig medhåll i mitt hånande! 🙂 Redigerat 13 mars 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rapid Wanker Postat 13 mars 2005 Dela Postat 13 mars 2005 Äh! Shirley Clamp borde ha vunnit...och inte bara för att jag ville se henne steppa 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.