Jump to content
Annons

Behöver hjälp: kan någon spela ett par ackord utifrån en acspella?


generuss

Recommended Posts

Hej!

Jag gör en hel del beats, främst hiphop och reggae/dancehall men samplar väldigt mycket. Nu har jag fått i uppdrag av en tjejkompis att göra en beat åt henne och självklart vill jag hjälpa till. Problemet är att jag har jätte svårt att plocka ut toner/ackord från acapellor, eller ta ut toner från låtar i huvudtaget så detta gör det svårt för mig.

Det jag undrar är om det finns någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig? Jag har en räffräng inspelad, inte så jätte bra kvalité men förhoppningsvis bra nog för att man iaf ska kunna plocka ut typ 4 ackord (!?) ur det hela för att få ihop det. Tempo är oviktigt då det kan ändras senare.

Jag jobbar mestadels i Reason och om någon kan spela de få ackord i Reason och skicka över detta skulle jag vara väldigt tacksam!

Om någon vill hjälpa till kan ni också skicka ett mail på nlb@live.se eller skriva hur man kan kontakta er här!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej!

Nu Sitter du ju i ett perfekt tillfälle att träna upp ditt gehör!

För att hitta tonarten i någonting brukar jag göra så att jag plockar fram ett mjukvarupiano. (för din del NN-XT:ns standardpatch funkar bra)

Sen sitter jag och testar varenda ton i C-dur skalan tills man hittar den som känns rätt. När man hittat tonen som känns rätt, testa i olika oktaver. Låter det fortfarande rätt, är det med största sannolikhet rätt.

Ska du sen få ut olika ackord är det som enklast att ta kvintcirklen till hjälp.

Jag tycker du ska ta dig tiden att prova ta ut tonarten och ackorden själv. Då det är jättebra träning för ditt gehör! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...