Hemluth Postat 13 februari 2005 Trådstartare Postat 13 februari 2005 Behringer UB802.. TILL mixen kan jag inte justera något alls, då jag har micen direkt kopplad till mixerbordet.
Claes Holmerup Postat 13 februari 2005 Postat 13 februari 2005 (redigerat) Jag får i var fall autodist om jag står närmare än 50 cm. Oavsett hur svagt man mixar ner så kommer det alltid något litet smalt berg som får det hela att slå över. Så jag har märkt att man får jämnast ljudnyvå genom att stå i genomsnitt 1 meter bort.. Hur lyckas ni stå så nära? Eller har ni extramt odynamiska röster eller nåt (no offence)? Jag har hört operasångerskan på Cleas testsida, och jag utgår ifrån att det är gjort med kompressorer. Nix! Ingen kompressor där, inte. Eftersom det ska vara exempel på hur det låter i det verkliga livet, så är det helt rent inspelat, enbart genom preamp och med munnen ca 20-25cm från micen och ett puffskydd ungefär halvvägs mellan. Jag spelar alltid in i 32-bit FP och drar hellre ner inspelningsvolymen lite, så att jag inte behöver använda kompressor. Du kan egentligen backa så att du ligger runt -10dB (i stället för att alltid sikta på 0dB), utan att bruset blir för kraftigt, om du spelar in med 32-bit FP. Det ska bra mycket till innan du lyckas få micen att dista; Max spl för B1:an är 132dB, vilket ligger ungefär vid smärtgränsen: http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/dBexamp.html Så starkt finns det nog ingen som kan sjunga - inte ens Pavarotti... 😆 Jag skulle snarare tro att det är din preamp som viker sig om det distar vid hög volym - och det är inte säkert att det hjälper att dra ner gain om det är en sämre konstruktion. En pad-knapp hade kanske gjort nytta i ditt fall - men det finns ju inte på B1, så en sådan här dämpsats kan vara ett alternativ: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt.../se/2008861.htm Redigerat 13 februari 2005 av Claes
MrPhil (oregistrerad) Postat 14 februari 2005 Postat 14 februari 2005 Såhär ser det ut efter 2h, på nån meters avstånd (och då är iofs sången helt falsk, då all koncentration går åt de där förbannade bergen och dalarna) :/ ljudvågorna ser väl rätt OK ut. Men varför stereo? Är det månne ditt ljudkort som distar? Finns det damp-knapp på micken?
Hemluth Postat 14 februari 2005 Trådstartare Postat 14 februari 2005 Nej, det är Sonar själv som gör att det distar om ett berg är för högt. Inporterar man en ljudfil som är helt distfri (med därimot med hög ljudvolym) måste man mixa ner det i Sonar för att inte få dist. Det är automatiskt stereo i Sonar, och jag orkar inte ta bort det. Det kan vara ljudkortet, men det betvivlar jag. Och anledningen till at dessa ljudvågar ser okej ut är även därför att jag rör mig mellan 0,5 och 2 meter.. Minskar en dämpsats dynamiken? Annars blir det ju samma ffekt som att bara vrida ner volymen lite på mixerbordet - dvs fortfarande lika dynamiskt.
Claes Holmerup Postat 14 februari 2005 Postat 14 februari 2005 (redigerat) Dämpsatsen sänker bara ljudnivån och påverkar alltså inte dynamiken. Den ska alltså vara ofarlig att använda. 😱 Det är dock inte samma sak som att sänka volymen, eftersom dämpningen sitter mellan micen och preampen. Vissa preampar har klent tilltagna marginaler på ingångarna och har därför lätt att dista när man har en kraftig signal in från micen. Det är därför jag tänkte att en sådan kunde hjälpa... Redigerat 14 februari 2005 av Claes
android Postat 15 februari 2005 Postat 15 februari 2005 Nej, det är Sonar själv som gör att det distar om ett berg är för högt. Inporterar man en ljudfil som är helt distfri (med därimot med hög ljudvolym) måste man mixa ner det i Sonar för att inte få dist. Du har lustiga problem med ditt Sonar måste jag säga. Jag brukar kunna överstyra spår hyffsat mycket innan det verkligen börjar låta illa och har inga problem med att importera ljudfiler med hög volym. Jo, precis. De enda gångerna jag fått saker att dista är när jag av misstag kört gain-reglaget i max... Och då har jag alltid fått för mig att det är ljudkortet som distar och inte själva programmet...?
Twilight_Zound Postat 15 februari 2005 Postat 15 februari 2005 Hmmmm Killen låter ju faktiskt rätt hemma i inspelningssamanhang, så jag tror det är nån banal detalj som blivit knas. Allt annat är ju löst.. 😉
joachime Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Såhär ser det ut efter 2h, på nån meters avstånd (och då är iofs sången helt falsk, då all koncentration går åt de där förbannade bergen och dalarna) :/ Av vågformerna att döma rekommenderar jag att du minskar gainen på din mikförstärkare/mixer. Hitta ett läge där du kan sjunga åtminsone 50 cm framför micken utan att det klipper/distar vid inspelning/uppspelning. Och om det distar trots att vågformerna grafiskt inte går upp på max så bör du skaffa en dämpsats mellan mick och mikförstärkare (precis som Claes tipsade om).
MrPhil (oregistrerad) Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Inporterar man en ljudfil som är helt distfri (med därimot med hög ljudvolym) måste man mixa ner det i Sonar för att inte få dist. Med ledning av vad du säger här så måste jag dra slutsatsen att master ut ur Sonar är för högt ställda, eller att ljudkortets utnivå står för högt. Det är utgången på ljudkortet som distar tror jag. prova dra ner dessa.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.