Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har gjort försök efter försök att spela in röst, men resultatet blir skit hela tiden - klent och och äckligt och sabbar alla låtar. Hur får man en röstispelning att inte bara låta som en viskning? Det går inte att spela in lead vocals, allt blir backgroundvocalvisk.. Jag har ännu ingen kompressor, men kan kompressorer verkligen göra SÅ mycket? Alternativt kanske det är så att min röst helt enkelt inte fastnar på inspelningar eller bla bla..

Annons
Postat

B1 är allt annat än kass!!!

Lyssna på mina testinspelningar, så får du bekräftat att du har köpt en bra mic. 🙂

Är det möjligen så, att du sjunger mot baksidan av micen...?

Sjunger du för långt ifrån eller för nära? Hur ser din uppkoppling ut?

Postat

Okej, B1 är inte kass, men allt annat då..

I och med att jag inte har kompressor så blir det ett himmla joggande. Avståndet jag står på är mellan 50 cm och 2 meter.. (Helt omöjligt att stå närmare).

Uppkoppling: Mic > Mixerbord > Ljudkort..

Postat
Okej, B1 är inte kass, men allt annat då..

I och med att jag inte har kompressor så blir det ett himmla joggande. Avståndet jag står på är mellan 50 cm och 2 meter.. (Helt omöjligt att stå närmare).

Uppkoppling: Mic > Mixerbord > Ljudkort..

Oj... Det är väl alldeles för långt bort?

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Ja, med tanke på vad den miken tar upp från rum och dylikt, så är det alldeles för långt bort, såvida du inte står i en inspelningsmiljö som ger dig det ljud du vill ha från rummet (brukar sällan vara så) och det skall vara en medveten effekt.

Jag spelar in med B1 och står 10-40 cm ifrån med ordentligt med madrasser och kuddar runt.

Ingen kompressor och ingen separat tubepreamp. Det låter bra (sångarens kvalitet kan tyvärr inte påverkas så lätt ;-) ).

Sedan komprimerar jag i Logic för att jämna till nivåerna.

Ställ dig närmare och dra ner nivåerna.

//Nemo

Postat
Avståndet jag står på är mellan 50 cm och 2 meter.. (Helt omöjligt att stå närmare).

Ingenting är omöjligt, som Gunde säger! 😳

Postat

Jag får i var fall autodist om jag står närmare än 50 cm. Oavsett hur svagt man mixar ner så kommer det alltid något litet smalt berg som får det hela att slå över. Så jag har märkt att man får jämnast ljudnyvå genom att stå i genomsnitt 1 meter bort.. Hur lyckas ni stå så nära? Eller har ni extramt odynamiska röster eller nåt (no offence)? Jag har hört operasångerskan på Cleas testsida, och jag utgår ifrån att det är gjort med kompressorer.

Postat

Du måste antingen ha gain eller level på alldeles för mycket. Det bästa är alltid att ställa in volymerna på mixerbordet innan inspelning. Då ska man ställa in det efter hur högt man tänker sjunga som högst så att säga. Dvs skriker du när du sjunger, så ställer du in så att det inte distar i mixern. Så ska man göra även om man använder sig av en kompressor (mjukvarukompressor alltså). Annars blir det distat ändå. Det är helt omöjligt att sjunga så högt att det alltid distar, om man vrider ner volymerna tillräckligt...

The Mr...

Postat (redigerat)

Det handlar om sångteknik, mikrofonplacering samt inspelningsteknik!

Använd puffskydd eftersom det är är puffarna och dylikt som skapar dom största sviktningarna på membranet. När det kommer ett parti medkraftigare sång så be sångaren/sångerskan vinkla huvudet lite åt sidan.

Vinkla mikrofonen lite för att slippa få allt lufttryck rakt på membranet.

Sen behöver man inte alltid vara jättenära 0dB när du spelar in eftersom du kan mixa ner allt annat efter rösten eller komprimera i efterhand.

Sen ska du stå c:a 10-20 cm ifrån för att få med närheten och värmen från de låga frekvenserna. Du får aldrig nåt direkt tryck i rösten om du står sådär långt bort. (om du inte spelar in en metal- eller operasångare tex)

Du har antagligen olika partier i låten så spela in dessa partier i olika tagningar eftersom den dynamiska skillnaden ofta är för stor mellan vers/brygga/refräng/stick osv.

Testa med dessa tips och ifall det inte funkar så säg vad som fortfarande felar.

Redigerat av lavrell
Postat
Du måste antingen ha gain eller level på alldeles för mycket. Det bästa är alltid att ställa in volymerna på mixerbordet innan inspelning. Då ska man ställa in det efter hur högt man tänker sjunga som högst så att säga. Dvs skriker du när du sjunger, så ställer du in så att det inte distar i mixern. Så ska man göra även om man använder sig av en kompressor (mjukvarukompressor alltså). Annars blir det distat ändå. Det är helt omöjligt att sjunga så högt att det alltid distar, om man vrider ner volymerna tillräckligt...

The Mr...

Jojo, det gör jag givetvis, men det är omöjligt att vrida på mixerbordet samtidigt som man sjunger..

Postat
Du måste antingen ha gain eller level på alldeles för mycket. Det bästa är alltid att ställa in volymerna på mixerbordet innan inspelning. Då ska man ställa in det efter hur högt man tänker sjunga som högst så att säga. Dvs skriker du när du sjunger, så ställer du in så att det inte distar i mixern. Så ska man göra även om man använder sig av en kompressor (mjukvarukompressor alltså). Annars blir det distat ändå. Det är helt omöjligt att sjunga så högt att det alltid distar, om man vrider ner volymerna tillräckligt...

The Mr...

Jojo, det gör jag givetvis, men det är omöjligt att vrida på mixerbordet samtidigt som man sjunger..

Tänk efter lite.

1. Du sätter igång inspelning och sjunger som du ska.

2. Du kollar i din sequenser hur stora överslag du gjort

3. Du sänker gain-nivån på mixerbordet så mycket som krävs plus lite till för att vara på säkra sidan.

4. Sen spelar du in och allt går som smort.

5. Ifall detta inte funkar så kolla på mina tips här ovan.

6. Funkar inte detta så har du världens mest dynamiska röst.

Postat
6. Funkar inte detta så har du världens mest dynamiska röst.

Har du hört killen sjunga? 😛

Postat (redigerat)
Jojo, det gör jag givetvis, men det är omöjligt att vrida på mixerbordet samtidigt som man sjunger..

Det behöver du inte. Ställ in nivåerna efter din maximala ljudnivå, alltså när du sjunger som högst. Skulle det sedan bli några partier som låter för lågt, är det bara att spela in dessa separat igen, eller vrida upp volymen på dessa partier i ditt musikprogram...

The Mr...

Redigerat av The Mr
Postat
6. Funkar inte detta så har du världens mest dynamiska röst.

Har du hört killen sjunga? 😛

Det va lite ironiskt skrivet men om man alltid lyckas få peakar om man tar till sig av råden han fått i denna tråd så verkar ju så vara fallet 🙂

Postat
Det handlar om sångteknik, mikrofonplacering samt inspelningsteknik!

Använd puffskydd eftersom det är är puffarna och dylikt som skapar dom största sviktningarna på membranet. När det kommer ett parti medkraftigare sång så be sångaren/sångerskan vinkla huvudet lite åt sidan.

Vinkla mikrofonen lite för att slippa få allt lufttryck rakt på membranet.

Sen behöver man inte alltid vara jättenära 0dB när du spelar in eftersom du kan mixa ner allt annat efter rösten eller komprimera i efterhand.

Sen ska du stå c:a 10-20 cm ifrån för att få med närheten och värmen från de låga frekvenserna. Du får aldrig nåt direkt tryck i rösten om du står sådär långt bort. (om du inte spelar in en metal- eller operasångare tex)

Du har antagligen olika partier i låten så spela in dessa partier i olika tagningar eftersom den dynamiska skillnaden ofta är för stor mellan vers/brygga/refräng/stick osv.

Testa med dessa tips och ifall det inte funkar så säg vad som fortfarande felar.

Jag har inget puffskydd, men jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna göra någon välldigt skildnad, när jag inte kan bli av med dist 1 meter bort..

Jag spelar in olika partier i olika tagningar ja, så jag kan mixa ner lite imellanåt och flyttaq om mig..

Postat
Det handlar om sångteknik, mikrofonplacering samt inspelningsteknik!

Använd puffskydd eftersom det är är puffarna och dylikt som skapar dom största sviktningarna på membranet. När det kommer ett parti medkraftigare sång så be sångaren/sångerskan vinkla huvudet lite åt sidan.

Vinkla mikrofonen lite för att slippa få allt lufttryck rakt på membranet.

Sen behöver man inte alltid vara jättenära 0dB när du spelar in eftersom du kan mixa ner allt annat efter rösten eller komprimera i efterhand.

Sen ska du stå c:a 10-20 cm ifrån för att få med närheten och värmen från de låga frekvenserna. Du får aldrig nåt direkt tryck i rösten om du står sådär långt bort. (om du inte spelar in en metal- eller operasångare tex)

Du har antagligen olika partier i låten så spela in dessa partier i olika tagningar eftersom den dynamiska skillnaden ofta är för stor mellan vers/brygga/refräng/stick osv.

Testa med dessa tips och ifall det inte funkar så säg vad som fortfarande felar.

Jag har inget puffskydd, men jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna göra någon välldigt skildnad, när jag inte kan bli av med dist 1 meter bort..

Jag spelar in olika partier i olika tagningar ja, så jag kan mixa ner lite imellanåt och flyttaq om mig..

Baktanken jag hade med att jag skrev "Använd puffskydd" va just för att du ska stå närmre micen och att puffskyddet då hjälper dig vid inspelning.

Testa att sänka medhörningen lite så att du inte försöker överrösta ljudet i lurarna eller höj din egen sång.

Postat
6. Funkar inte detta så har du världens mest dynamiska röst.

Har du hört killen sjunga? 😛

Det va lite ironiskt skrivet men om man alltid lyckas få peakar om man tar till sig av råden han fått i denna tråd så verkar ju så vara fallet 🙂

Jaja jag var inte allvarlig, men faktum är att han tar i som fan 😛

Postat (redigerat)
6. Funkar inte detta så har du världens mest dynamiska röst.

Har du hört killen sjunga? 😛

Det va lite ironiskt skrivet men om man alltid lyckas få peakar om man tar till sig av råden han fått i denna tråd så verkar ju så vara fallet 🙂

Jaja jag var inte allvarlig, men faktum är att han tar i som fan 😛

Jaha, men det kunde han ju skrivit i tråden eller lagt upp ett ljudklipp.

Då blir det ju en helt annan femma.

Spelade själv in Insanias sångare för ett par veckor sen (han har sjukt drag i rösten) och det va inte lätt.

Det jag fick göra va att testa, testa, testa och testa igen med olika placeringar.

Det blev tillslut att han stod c:a 1 ½ meter från micen.

En väldigt viktig sak när du har sånt avstånd mellan mic och ljudkälla är att ha bra akustik så att inte rumsklangen förstör eftersom det blir så mycket rum mellan micen och sångaren. Så tyst som det bara går är det enda som gäller.

Redigerat av lavrell
Postat

Jämför detta med att micka upp en 4x12" gitarrförstärkare till ett pa, utan kompressor. Det brukar aldrig vara några problem. Han kan ju omöjligtvis sjunga starkare än så...

The Mr...

Postat

Hemluth-Inspelning.JPG

Såhär ser det ut efter 2h, på nån meters avstånd (och då är iofs sången helt falsk, då all koncentration går åt de där förbannade bergen och dalarna) :/

Postat

Nej tack, jag är inte direkt stolt över vad jag lyckades åstakomma på 2h igår (för övrigt håller inte min röst 2h, då jag spelade in en vocalmässigt mycket avancerad låt).

Postat
Hemluth-Inspelning.JPG

Såhär ser det ut efter 2h, på nån meters avstånd (och då är iofs sången helt falsk, då all koncentration går åt de där förbannade bergen och dalarna) :/

Det som distar där är en snabb transient. Sjunger du nåt starkt T- eller P-ljud?

för resten såg ju okej ut.

Postat (redigerat)

Nej, nej, det är vokalljud.. EDIT: Ser nu att höjderna inte bara är vokalljud, utan även, S (den mindre av dem) och sedan N, G och F på den större klumpen (alltså inga P eller T..

Jo, det ser okej ut, men det inkluderar en massa springande och en välldigt trött vokalist.. Jag funderar MYCKET starkt på att helt enkelt skaffa ne kompressor så att problem helt enkelt är ur världen sedan..

Redigerat av Hemluth
Postat (redigerat)
Nej, nej, det är vokalljud..

Jo, det ser okej ut, men det inkluderar en massa springande och en välldigt trött vokalist.. Jag funderar MYCKET starkt på att helt enkelt skaffa ne kompressor så att problem helt enkelt är ur världen sedan..

Jo jag vet att det är vocals men snabba transienter uppstår även av sång som tex P eller T-ljud vilket kan medföra dist.

EDIT: allts åinte BARA P- och T-ljud men det är klassiska exempel ...

EDIT 2: jaha du menar vokaler som A E O 🙂 trodde du menade Vocals 🙂

Redigerat av lavrell
Postat

Jag syftade på vokal i egenskap av motsats till konsonant.

Jag tror inte inte konsonanterna har så stor betydelse i i topparna, i det är fortissimo på Aj-fermat som är värst..

Postat

Vad har du för mixerbord?

Kan du ljustera in signalnivån till mixern via nån level/trim reglage?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.