jontah Postat 23 juni 2011 Postat 23 juni 2011 Hej! Har precis fått tag på ett par Ino Audio piP för ca 7000kr (den minsta varianten), kablar och dämpningskuddar ingår också. Tänkte höra om det är någon som rekommenderar att köpa dessa istället för några av Genelec eller Adams A7or? Jag proddar house / trance och sitter i ett litet rum. Tacksam för svar!
hypnotic ant Postat 24 juni 2011 Postat 24 juni 2011 Hej! Har precis fått tag på ett par Ino Audio piP för ca 7000kr (den minsta varianten), kablar och dämpningskuddar ingår också. Tänkte höra om det är någon som rekommenderar att köpa dessa istället för några av Genelec eller Adams A7or? Jag proddar house / trance och sitter i ett litet rum. Tacksam för svar! Har inte hört just den. Men har hört de större varianterna, och de utklassar allt annat jag har hört! Så jag skulle satsa på Ino. Proddar själv trance och de funkar bra till det, och allt annat.
jontah Postat 25 juni 2011 Trådstartare Postat 25 juni 2011 Tack för svar! Någon annan som har hört minsta modellen av Ino Audio piP och kan jämföra dem med genelec eller Adam A7? jag är lite osäker på vad jag ska köpa..
Kjubeis Postat 25 juni 2011 Postat 25 juni 2011 (redigerat) Jag tycker att Ino pi60 är otroligt bra högtalare däremot tycker jag inte att PiP är en liten variant utav pi60 som många säger. Jag tycker dom är bra men inte alls i samma klass som dom större pi60. Dom små PiP kan spela fantastiskt djupt ner i basen. Adam A7x och särskilt A7 är inte i närheten där. Nackdelarna med PiP är att dom är gjorda för att stå mot en vägg för att bli så raka som möjligt och det är inte alltid man vill ha den placeringen. Sen måste du förstås köpa en förstärkare. Och dessutom tycker jag att dom är lite urgröpta i mellanregistret och därför känns dom lite otydliga. Det brukar vara precis tvärtom när det gäller små aktiva monitorer, dom är vanligtvis väldigt höjda i mellanregistret. Men det är precis samma sak med dom flesta monitorerna, dom har sina svaga och starka sidor. Ett par PiP och ett par ADAM A7 skulle komplettera varandra fint. Mycket hellre det än ett par dyra Genelec. Jag brukar bli skittrött i öronen av att mixa länge i Genelec. Glöm inte att även spana in Neumann 120 och Dynaudio BM5a. Mackies gamla 824 är bra men har långsam utklingning av basen så dom är lite svåra att mixa just därför. Jag har inte hört dom nya. Lycka till! /Tomas Redigerat 25 juni 2011 av Kjubeis
jontah Postat 22 juli 2011 Trådstartare Postat 22 juli 2011 Blir ett par ADAM A7X eller Dynaudio BM5A! tackar som fan!
MisterFisher Postat 10 augusti 2011 Postat 10 augusti 2011 Måste bara ödmjukt tillägga att "urgröpta och otydliga i mellanregistret" beror garanterat på ditt lyssningsrum så det är ju inte riktigt högtalarens fel. 😉 piP funkar faktiskt kanon som närfältare på en mixerbordskant fast man tappar förstås den helt fantastiska lågbasen som du ändå inte får ur liknande burkar. Skulle ändå inte säga att det är kritisk faktor beträffande piP i en mixnings situation. Funkar garanterat lika bra som ett par Adam S1X iallafall, tycke och smak förstås... och en viss prisskillnad :-). Har inte hört 7:orna./ MF
mickestrang Postat 10 augusti 2011 Postat 10 augusti 2011 Ett par PiP och ett par ADAM A7 skulle komplettera varandra fint. Mycket hellre det än ett par dyra Genelec. /Tomas Pip kostar alltså 7000:- paret? Genelec 6010 kosta 4195 :- paret, 8020 kostar 5790:-....så hur är Genelec dyrt?
Kjubeis Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 @ mickestrang; Det är snarare Genelec 8040 som kan jämföras med Ino pi-P, inte Genelec 6010 eller 8020. @ MisterFisher; Vårat intryck av ett något urgröpt mellanregister kvarstår. Vi har testat i många välbyggda rum och mot många andra monitorer. Jag tycker det är piparnas svaghet men svagheter hittar man i alla monitorer. Sammantaget så gillar jag verkligen pi-P men pi60 är i en helt annan klass.
MisterFisher Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 @ mickestrang; Det är snarare Genelec 8040 som kan jämföras med Ino pi-P, inte Genelec 6010 eller 8020. @ MisterFisher; Vårat intryck av ett något urgröpt mellanregister kvarstår. Vi har testat i många välbyggda rum och mot många andra monitorer. Jag tycker det är piparnas svaghet men svagheter hittar man i alla monitorer. Sammantaget så gillar jag verkligen pi-P men pi60 är i en helt annan klass. Jag har naturligtvis full respekt för era intryck, säkert har ni testat mer ingående än vad jag gjort. Håller med dig i övrigt. Ingvar har ju byggt piP för en väldigt specifik placering, med allt vad det innebär, så det är bara under sådana förhållanden som dom levererar full ut. Signatur har väl heller inte konstruerats för en mixerbordskant vad jag vet (jag kan ha fel där), det är ju bara filtret som skiljer enligt honom. Har dock inte upplevt att jag saknar nåt i mellanregistret men jag kanske haft lite tur med allt runtomkring. Däremot upplever jag att dom lätt kan låta lite för vassa i vissa omgivningar men det är ju inte högtalarens fel. Brukar f.ö aldrig vilja ge mig in i sådana här forumsdiskussioner eftersom det är väldigt subjektivt och rumsberoende... Och så blir nån arg, trampad på tårna eller startar en bevisa dit och datt debatt med många utropstecken... Man ska nog helst ha upplevt ljudet på plats och helst tillsammans för att det ska ge nåt att ens diskutera, inte ens då är det riktigt "rätt eller fel". Vad jag egentligen ville säga är att man för en småpengar får en helt sagolik högtalare som står sig väl i en professionell studio. Dom låter faktiskt bra med nästan vilken skitförstärkare som helst om inspelningen är bra förstås, dom "fjäskar" inte. Såg att t ex Studio-Blue satsat på Ingvars prylar. Det är så synd att den verkar sågas i många trådar (inte i denna) pga att den inte är gjord av nåt välkänt företag... och av folk som inte rimligen kan ha hört den. 5500 spänn, en lödkolv, smältlim och ToR hem till Öhman bör inte underskattas.. 😄 //Känner mig nästan som en väckelsepredikant 😆 , det här kanske blev ett stickspår -lämnar härmed "debatten" 😉 /mvh MF
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.