Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Forumet!

Jag behöver hjälp, vägledning och förmodligen kaffe.

Jag sitter f n och mixar med en produktion. Inget fancy: lite trummor, lite gitarrer, sång, stämmor och ett klockspel som jag kör via Miroslav Philharmonic. Jag brukar ha för vana att ha Cubase's MultiScope-verkyg i mastern under mixfasen för att kontrollera om det uppkommer fasfel på stämmor, guror etc. I princip på alla källor jag spelat in själv med flera mikar. Så, häromdagen så råkade jag kolla (av "misstag") på fas-verktyget när jag körde klockspelet och se på fan, där vart det fasfel så det stod härliga till! "Nåja, det kanske är någon reverbplugg eller någonting annat som spökar" tänkte jag och plockade bort allting från spåret (kompressor, EQ och reverb) så att endast det som hördes var Philharmonic. Plockade även bort Philharmonic-reverbet som är defaultat. Fasfelet bestod dock! 🙁 Och det är inget litet fasfel heller; det ligger en bra bit under -1 och rör sig aldrig över 0:an och över till den säkra +1-sidan.

Eftersom jag aldrig har reflekterat över det där och snubblade över detta av en ren slump så undrar jag givetvis vad detta kan bero på?

Är det någon annan som har liknande eller kanske samma problem?

Kort sagt: hjälp.

F ö kan jag säga att jag inte kör Philharmonic som standalone samtidigt utan endast som VSTi i VST-racket i Cubase om nu det skulle säga er någonting.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Annons
Postat

Låter det bra så finns det inget att orda om.

Tack för svaret KwS 🙂

Jo, det låter förvisso bra men jag fick lära mig en gång i tiden, att fasfel är värre än ebola och HIV tillsammans och bör till varje pris undvikas. Men, återigen: jag hör inga hål i ljudbilden och klockspelet (i det här fallet) låter najs.

/CHAE

Postat (redigerat)

Kollade själv om Miroslav är fuckigt. Men här är det i fas!

Kan det vara så att pdc fuckar upp och spelar det för tidigt/sent? Nån millisekund?

Skumt!

Erhmm..PDC...? 😊

EDIT: snabbgooglade men vart inte mer klok på PDC i alla fall

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Um, tack KwS! Det känns som om jag är lite närmare målet nu men inte framme.

Testade lite och provade att aktivera Constrain Delay Compensation i toolbaren. Fasfelet minskar men är ändå där. Jag kanske ska passa på att nämna att detta fasfel uppkommer medan jag lyssnar på MIDI[Philmharmonic]-spåret. Jag har alltså inte exporterat ner det till audiospår (än). Borde jag först exportera ner det och försöka korrigera fasfelet med hjälp av att panna Left resp. Right-audiospåren eftråt eller är det fel väg att gå?

Redigerat av CHAE
Postat

Äh, låter det okej om du lyssnar i mono så är det okej! Fasmätaren säger visserligen hur fasen är, men den säger inte hur det låter.

Postat (redigerat)

JetBlack: jo som sagt: det låter bra så jag får helt enkelt lita på öronen som så många gånger förr 😉 Men det är ju ändå lite skumt att en VSTi, enligt fasmätaren, ska vara ur fas i defaultläge, liksom 🤪 Nåja, jag kanske bara tänker på det så mycket bara för att jag upptäckte det nu.

Tack för att ni tog er tid i all fall 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

JetBlack: jo som sagt: det låter bra så jag får helt enkelt lita på öronen som så många gånger förr 😉 Men det är ju ändå lite skumt att en VSTi, enligt fasmätaren, ska vara ur fas i defaultläge, liksom 🤪

jag förstår inte

upplys mig om varför fasproblemet minskar om du ändrar delaykompensationen

förändrar det förhållandet mellan höger/vänster eller vad påverkar det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.