Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har köpt en ZOOM Q3HD för liveinspelningar när jag och min bror spelar (Irländsk pubmusik).

Det låter bra på dator (allt är relativt) men jag har inget vettigt program att redigera filmerna så själva ljudet blir så bra som möjligt samt att bilden kan behöva beskäras och justeras något. Dessutom måste jag klippa till filerna så att det blir en låt per fil.

Jag har endast tillgång till en vettig dator med tillräcklig kapacitet att hantera dessa filer och det är min arbetsdator som inte går att installera något program på. (Låst för detta). Därför undrar jag om det finns något vettigt redigeringsprogram som man kan jobba med online, helst utan kostnader också.

Filerna är väldigt stora .MOV filer på över 3 GB.

Om onlinearbete är omöjligt (orealistiskt), vilket jag egentligen tror (utan att vara så kunnig på detta) vore jag väldigt tacksam för tips om andra program som kan laddas ner och som är bra (ministudioprogram).

Jag får kanske först uppgradera min fasta dator hemma (som fått några år på nacken) men på något sätt måste jag få en vettig lösning att jobba vidare med. Tanken är att kunna lägga ut låtar på nätet och länka till vår hemsida, facebooksida och Myspace sida.

Jag skulle även vilja kunna konvertera till mp3 filer (efter ljudredigering) och bränna lite cd skivor till våra "fans". (Farmor och... ja, farmor).

Tacksam för alla vettiga svar.

Vänligen

Magnus

Annons
Postat

Att redigera film kräver tyvärr i stort sett alltid en riktigt snabb dator. Talar vi om HD krävs en extremt snabb dator. Ett redigeringsprogram som är helt gratis är Lightworks. Ett gratis ljudredigeringsprogram som jag tror kan öppna ljudfilerna för konvertering till mp3 är Audacity(har aldrig gjort just det, men ljudredigeringsprogram brukar klara det).

Hoppas att det ordnar sig!

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Filerna är väldigt stora .MOV filer på över 3 GB.

Se till att programmet verkligen kan köra MOV-formatet. Det är Apples videoformat och dom kan vara lite egna med vilka program som man kan köra det i. Där finns ett dyrt program (Vegas från Sony) som till och med kräver att man använder deras Quicktime Player för att kunna köra MOV-filerna där.

Jag skulle även vilja kunna konvertera till mp3 filer (efter ljudredigering) och bränna lite cd skivor till våra "fans". (Farmor och... ja, farmor).

dB Power Amp konverterar mellan waw och mp3. NCH Software har ett gratisprogram där du kan konvertera till de flesta ljudformaten. I bägge programmen kan du ställa valfri bitrate på filen.

Redigerat av Jerry P
Postat

Tänk på att den filmar med ett "amerikanskt" format och inte ett "europeiskt". Dvs 30 bilder per sekund istället för 25 eller 50. Man kan få konverteringsproblem, eller flimmer tilsammans med lampor. Jobbigt om du tex har film från flera kameror som inte snyggt går att klippa ihop. Eller om du bränner en skiva till mormor som sedan inte går att spela upp på tjock-TVn pga NTSC/PAL-krånglet. VHS går inte heller att spela in till då dessa är PAL och inte NTSC.

Synd att dessa smidiga prylar inte går att ställa in för EU-standard. Dom borde ha EU-strafftullar för teknik som inte är anpassade för europeisk marknad så dom börjar anpassa sig. Dom har ju redan nu strafftullar för videokameror om dom kan filma längre än 30 minuter. (...Släktingar till oss spelade in barnaåren på en Sanyo med 30 eller 60-bilder per sekund, och har nu svårt med distributionen till den äldre generationen. <- Det sista rimmar!)

Det är möjligt att det finns snygga lösningar, men de kostar förmodligen tid och pengar. Jag har hört att en del europeiska filmare filmar med 25p och sedan relativt enkelt kör filmen lite långsammare då de konverterar filmen till filmduksformatet (24p). (Då slipper dom lampflimmer vid inspelningen.) Det andra hållet funkar oxå, 24->25 då dom överför Hollywood-filmer till svensk TV (filmerna blir då 4% "kortare" då de spelas upp snabbare).

Kompakta kameror som filmar med EU-format:

-Panasonic har några modeller med 25p AVCHD (jag har en Lumix TZ7). Även vissa av deras systemkameror har detta.

-Sony har också några kompakter som filmar med samma format som Panasonic. Även de dyrare NEX och större system kameror.

-Canon's systemkameror går ibland att ställa in på flera olika format 24, 25, 30, 50, 60 bilder per sekund. Det är väl .MOV tror jag?

-Pentax har en systemkamera som filmar med 25 bilder per sekund.

-Den enda mobiltelefon jag läst om som fixar detta är en Nokia (en "8" i modellnamnet har jag för mig).

Om man ska filma med EU-format så verkar det som att man ska undvika: Ipad, Iphone, Sanyo, Zoom, de flesta digitalkameror och mobiltelefoner.

Som hobbyfilmare rekommenderar jag att alltid köra EU-format. Man sparar tid och pengar (även om kameran kan vara lite dyrare). Såvida man inte bara ska slänga upp nåt kort på Youtube eller nåt sånt. Jag antar att de flesta dock inte bryr sig lika mycket som jag, men jag har ibland riggat upp ett par kameror, och sedan synkat ihop dom med hjälp av ljudet och enkelt klippt ihop en konsertfilm genom att hoppa mellan kameravinklarna. Detta skulle inte funka så bra om formaten skiljde sig åt.

Postat (redigerat)

Skulle det vara så att ni bara vill få en MOVvideo spelbar på en DVD så finns ConvertXtoDVD från VSO.com. Är en trialversion med vattenmärke i filmen men den klarar jobbet galant. Konverterar samt bränner projektet. Finns även en version för Blu-ray. Dom har lättförstådda menyer för basic input och nästa version kommer att använda min svenska översättning i programmet... 😎. Värt att testa om det är något som kan passa för framtiden.

Spelade in ett filmavsntt med min Panasonic Lumix DMC-F4 stillbildskamera skall tillägas.

Redigerat av Jerry P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.