jcvaihalen (oregistrerad) Postat 1 mars 2004 Postat 1 mars 2004 jag använder cubase sx .... men jag kan inte spela in trummorna som finns i programmet och jag har ingen klaviatur lr nåt liknande, det jag vet ä att man trycker på f11 och sen på drums, men sen.... hur gör man?
h3msk (oregistrerad) Postat 1 mars 2004 Postat 1 mars 2004 (redigerat) Skapa en midi-kanal Sen får du koppla midi-kanalen in: Delta 1010 LT (ljudkortet) Out: lm7 (exempel) <-- vart den skall skicka midi-eventet till.. Sen rita upp spåret och dubbel-klicka på det, så kommer du få upp ett klaviatur på sidan. Hoppas det hjälper! /J Redigerat 1 mars 2004 av h3msk
djonas Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 För att få bra ljud har jag följande tips! * Starta ett nytt projekt, välj empty * högerklicka i det gråa fältet och välj add multiple tracks * välj fyra midi filer och döp dem baskagge, virvel/pukor, hi-hats/crash och percussion. Detta är för att du senare ska kunna använda equalizer enskilt för varje kanal och på så sätt förbättra ljudet till det du önskar * tryck F11 och välj Lm7 för alla fyra kanalerna, på den fjärde väljer du dock 909 istället för compressor (för att få en extra cymbal som låter annorlunda) *Välj sedan in och ut för varje kanal. Du kommer se att det står Lm7, Lm7-1, Lm7-2 o.sv. Det ska vara samma ut som in Glöm inte att välja drum map, det underlättar * Rita sedan upp en takt för varje kanal, ex mellan 5 och 9 (bars and beats) och dubbelklicka på "boxen" så kommer rutnätet upp och det är bara att klicka in ljuden * Tänk på att du bara klickar in baskaggeslagen på den kanal som heter baskagge, annars så blir det fel vid eq:en, samma gäller för alla kanaler så klart * Slutligen när du gjort en cool rytm och kanske vill förbättra ljudet ännu mer; -markera alla "boxarna" -tryck ner alt-knappen och dra med musen över "boxarna" åt höger -släpp allt!! -för sedan tillbaka de markerade "boxarna" till ursprungsstället Du höjer ljudnivån!!! Hoppas du fattar nåt av detta Ha det gött djonas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.