Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag får spel på ett problem jag har med min mick (eller Cubase, vet inte vilket). Jag har en sE USB2200a mick och använder mig av Cubase 5. Jag har installerat ASIO4ALL-drivrutinerna så det ska fungera. När jag lyssnar i micken med hörlurarna så är det inget fel på ljudet. Men efter att jag har spelat in så blir ljudet betydligt sämre. Det blir liksom lite distigt och blir inte alls samma bas, osv. och ja, jag är säker på att jag spelar in med sE-micken och inte med micken i laptopen 😉.

Så nu undrar jag vad som kan vara felet? Någon inställning i Cubase kanske?

Tack på förhand! Hälsningar Joel 🙂

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Du har koll på att det inte överstyr i Cubase?

Du låter lite vag på punkten jag har installerat ASIO4ALL, har du valt dessa drivare i Cubase?

Postat

Tack för svaren!

Jag använder asio4all för att jag har hört att man ska det för att den micken ska fungera i Cubase. Jag är säker på att jag har valt asio4all i Cubase och jag överstyr inte. Jättekonstigt att det blir dålig kvalle på ljudet efter inspelning. :S Någon andra förslag?

drloop (oregistrerad)
Postat

Och i ASIO4ALL har du valt USB micken som input device?

drloop (oregistrerad)
Postat

Mest troligt är väl att du spelar in med datormicken trots allt.

Prova att knacka försiktigt på micken och kolla utslagen i Cubase.

Prova sedan att knacka på datormicken.

Vilken ger tydligast utsalg?

Eller båda kanske ger utslag?

Då får du stänga av datormicken.

Postat

Tack för svaren!

Jag använder asio4all för att jag har hört att man ska det för att den micken ska fungera i Cubase. Jag är säker på att jag har valt asio4all i Cubase och jag överstyr inte. Jättekonstigt att det blir dålig kvalle på ljudet efter inspelning. :S Någon andra förslag?

nu vill vi se lite skärmdumpar över dina inställningar och lite mer info om hur det egentligen låter

det kan mycket väl vara så att du lyssnar på din riktiga mick när du testar å hör ljudet därifrån men spelar in från laptoptjosan

men det behövs mer info

är det nåt fel på mickens orginaldrivrutiner?

Postat

är det nåt fel på mickens orginaldrivrutiner?

Med tanke på följande som står i manualen, så är det kanske inte så konstigt att han kör med ASIO4ALL 😉 :

Cubase/Nuendo

Install the driver software ASIO4ALL from Download site: http://www.asio4all.com/

På sE's hemsida (http://seelectronics.com/USB2200a.html) finns det driver för Vista att ladda ner, men det står inget angående kompatibilitet med andra operativ, utan bara Vista - så den känns lite osäker...

Postat

Med tanke på följande som står i manualen, så är det kanske inte så konstigt att han kör med ASIO4ALL 😉 :

På sE's hemsida (http://seelectronics.com/USB2200a.html) finns det driver för Vista att ladda ner, men det står inget angående kompatibilitet med andra operativ, utan bara Vista - så den känns lite osäker...

hah!

shite! 😱😆

där ser man

Postat

Hur ser Asio4alls inställningar ut ?

Kan inte Cubase, men ser ut som du har "stereo in" som input på spåret, är micken en stereomick ?

Postat

haha ja 🙂 men inställningarna var rätt och så?

Det är ett väldigt vanligt nybörjarfel, att sjunga mot fel sida av en kardioidmick, som sE2200 är, så kolla för säkerhets skull att det verkligen är rätt... Kardioidmickar har ju som bekant en framsida och en baksida. Jag har också varit med om vissa som har trott att man skulle sjunga mot toppen av sådana "side-adressed" mickar...

Annars ser det nog ok ut - förutom det som JakobP undrade över. Det är en monomick, så det är meningslöst att spela in den på ett stereospår.

Hur ASIO4ALL ska ställas in, vet jag inte eftersom jag aldrig har kört med det - men det finns väl någon setup-sida där också, som du kan ta en skärmdump på, så att man kan se om något verkar skumt där...?

Postat

Förresten - du kör med Windows 7, eller hur? Kör du 32-bit eller 64-bit?

Det kan ju vara något strul som beror på 64-bit...? Det är kanske inte micken, ASIO eller Cubase som bråkar i så fall, utan kanske någon plugin som du har aktiverad, som inte funkar i 64-bit och inte trivs med den inbyggda 32-bits bridgen i Cubase5...?

Postat

Vill gärna se en skärmdump från Asio4all 🙂

Hur stark blir inspelningssignalen när du spelar in ? Kikade lite i manualen:

In USB mode, the microphone gain is optimised for close speech or general purpose instrument

recording, and can be further adjusted via the Mac or PC Audio device control panel. Apple Macs and

PCs handle digital audio slightly diferently so the sE USB2200a also includes a Mac/PC switch to provid

the correct output level for both platforms. The combination of the MAC/PC gain switch and the ability

further adjust the mic gain via the Mac and PC control panel allows the USB2200a to be applicable for a

far wider range of pro applications than other USB microphones.

Postat

Hur ser Asio4alls inställningar ut ?

Kan inte Cubase, men ser ut som du har "stereo in" som input på spåret, är micken en stereomick ?

funderade också på det först men i manualen står att den skickaR identisk signal till bägge kanalerna

så även om det är helt onödigt att fylla upp två spår med samma innehåll så är det inte det som är felet här

• 5 månader senare...
Postat

Hej igen om det nu är någon som fortfarande följer denna tråden.

Jag ursäktar för att jag inte svarade på de förra inläggen men jag har för mig att sidan inte fungerade på några dagar så antagligen så glömde jag bort det helt enkelt.

Jag pillade i alla fall lite själv med det och bestämde mig för att köpa mig ett externt ljudkort istället efter att ha provat med min kompis dator och ljudkort. Det är ett Yamaha Audiogram 6. Jag har installerat de drivrutiner som behövs. Det låter bra och så men det blir så lågt ljud efter att jag har spelat in. Det är samma kvalité på ljudet som innan jag spelar in men sen blir det lågt när jag spelar upp och även efter att jag har exportat. Jag har provat att lägga in en annan mp3-fil som jag inte har spelat in och där är det inget fel på ljudvolymen så det lär ju inte vara något med outputen. Mätaren för output ligger på samma läge som input när jag spelar in (ca 75%).

Så det är något som stör inputen under inspelningen, skulle jag gissa. Kan de ha och göra med att det är ett inbyggt ljudkort i micken som stör? Jag använder inte USB-uttaget på micken alls. Jag kör med XLR.

Några förslag? 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jösses... helt fel sorry.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.