Jump to content
Annons

Håller det???  

12 röster

1. 1. Håller det???

• 1.!!!!!!!!
      1
    • 2.Var bättre förr
      1
    • 3.Ok
      3
    • 4.Nice
      3
    • 5.Du har hittat DET
      1

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN:already born

ARTIST/GRUPP:k

GENRE:k

LÅTLÄNGD:3:30

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:kx5

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: mp3

STORLEK: 8mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Borttagen 050217

Efter en kväll när alla andra deltog framför schlagerfestivalen valde jag att sitta framför datorn och kufa...

Ok...för att testa om soundet forfarande håller blev denna till, jag har snott lite av mig själv(kan nog någon som hängt med i mina irrfärder här på forumet höra) hur som helst vore det kalas med synpunkter på soundet och låten som sådan....om jag lyckats behålla sångljudet etc....Fortfarande en skiss men alla synpunkter välkomnas

Redigerat av karl
Annons
Postat

Synt(?)trumman låter en del tablas och det malande brutna pianoackordet gör att låten andas en del indisk raga och bidrar till viss mystik och nerv som fångar lyssnaren. Så kommer plötsligt ett mollackord och en räcka byten där sången tar höjd innan grundackordet kommer tillbaka. Ak gitarren (6:e strängen nedstämd till ett D, väl?) basar snyggt mot slutet.

Kören låter lite tunn, gitarren snubblar på något ställe och texten innehåller kanske väl många ”around” men sammantaget är det väldigt snyggt. Med risk att bli tjatig men du har ett helt eget sound som kan bära hur långt som helst! 🙂 Jäddrar vilket snöoväder det är här... 🙂

Postat
Synt(?)trumman låter en del tablas och det malande brutna pianoackordet gör att låten andas en del indisk raga och bidrar till viss mystik och nerv som fångar lyssnaren. Så kommer plötsligt ett mollackord och en räcka byten där sången tar höjd innan grundackordet kommer tillbaka. Ak gitarren (6:e strängen nedstämd till ett D, väl?) basar snyggt mot slutet.

Kören låter lite tunn, gitarren snubblar på något ställe och texten innehåller kanske väl många ”around” men sammantaget är det väldigt snyggt. Med risk att bli tjatig men du har ett helt eget sound som kan bära hur långt som helst! 🙂  Jäddrar vilket snöoväder det är här... 😳

Absolut...du verkar göra samma analys som jag (förutom det Indiska) man kanske helt enkelt ska arra låten. Nu går allt för fullt från början, alla instrumemt är med från början till slut...Gitarren är stämd i öppen G där sjätte strängen är nedstämnd.Texten på blajengelskastadiet för att hitta melodin.Skulle vara kul om du jämförde sångljudet med låten innan...du har ju hört den några ggr 🙂 så att jag kan ev. försöka att behålla dom inställningar jag kör med just nu. Annars snöar det mycke här mé

Postat

(Testat raga-stämning: D-A-D-A-A-D? Pughs Små Lätta Moln "klär sig" i denna.)

Skämt åsido, jag tycker inställningarna är helt ok och man får en bra uppfattning om låten. Dels pga av diskanthörselnedsättning men ffa mina bristande kunskaper är jag inte rätt person att bedöma ev behov av eq, de-esser etc. Kan dock drista mig till att säga att stråkljuden lät lite murriga på förra låten liksom trummorna lät plastiga på denna (men idag låter de bättre, ändrat nåt?). Men som sagt jag tycker det är petitesser i sammanhanget.

Vad gäller arren tror jag att dina låtar mest är inspirationsverk och allt för mycket petande i efterhand kan få "feelingen" att gå förlorad om du förstår hur jag menar. Det svänger om denna och det är betydligt mer kraft i pianoliret. Vore intressant att höra att höra tidigare kompositioner. Har du inga fler låtkänkar?

Postat
Vore intressant att höra att höra tidigare kompositioner. Har du inga fler låtkänkar?

Har lagt ut på en adress men PM:a så ska jag krana URL:en

Lindebergmusic (oregistrerad)
Postat

Mycket stämningsfull melodi! Riktigt bra sångljud tycker jag!

Kanon när gitarren gör entré i ljudbilden!

MVH

Johan

Postat
Mycket stämningsfull melodi! Riktigt bra sångljud tycker jag!

Kanon när gitarren gör entré i ljudbilden!

MVH

Johan

Tackar...jag brukar för det mesta ratta bort mig, ska fortsätta att jobba med låten.... 😉

Postat

Har inget konstruktivt att säga. Ville bara berätta att jag röstade fel. Efter några varv (något fick mig att klicka play igen och igen) visar det sig för mig att låten är riktigt fin med sitt ganska inspirerade komp, intressanta ljudbild och vackra sång/sångmelodi. Jag höjer från "Ok" till "Nice".

Postat (redigerat)
Har inget konstruktivt att säga. Ville bara berätta att jag röstade fel. Efter några varv (något fick mig att klicka play igen och igen) visar det sig för mig att låten är riktigt fin med sitt ganska inspirerade komp, intressanta ljudbild och vackra sång/sångmelodi. Jag höjer från "Ok" till "Nice".

Du är förlåten,detta är en skiss men det är trots det alltid kul att få kritik då det faktiskt hjälper en att komma vidare 😄

fortsätt lyssna 😆

Redigerat av karl
Postat

Snyggt. Jag minns första versionen eller hur man skall uttrycka det. Har svårt att säga vilken som är bäst. Jag är svag för det rockigare soundet, men detta funkar också självklart. Har du provat att skicka dina grejor till något förlag?

Ljudmässigt krockar det lite i mellanregister. Har du provat att köra en analys typ Harbal eller wavelab någon gång?

För det är både starkt att soundet är så "nära" lyssnaren samtidigt som det iband kan bli nästan för intimt om du föstår vad jag menar. Vet inte om det skulle må bättre av lite luft. Hmmm.... det är tveksamt förståss. Nej kör som det är, men jobba med mellanregister vid mixningen. 🙂

Postat

Snygg prduktion ! monotont o snyggt pianolir, gillar detta !vad är det för mysig loop som poppar?

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Riktigt trött låt.

Den går ingenstans, vill ingenting och säger ingenting.

Nonsenstexten hjälper inte till.

Vad hände med dina tjusiga melodier?

Postat
Snyggt. Jag minns första versionen eller hur man skall uttrycka det. Har svårt att säga vilken som är bäst. Jag är svag för det rockigare soundet, men detta funkar också självklart. Har du provat att skicka dina grejor till något förlag?

Ljudmässigt krockar det lite i mellanregister. Har du provat att köra en analys typ Harbal eller wavelab någon gång?

För det är både starkt att soundet är så "nära" lyssnaren samtidigt som det iband kan bli nästan för intimt om du föstår vad jag menar. Vet inte om det skulle må bättre av lite luft. Hmmm.... det är tveksamt förståss. Nej kör som det är, men jobba med mellanregister vid mixningen.  😄

Tack för lyssning Egghuvud, det är alltid intressant att höra vad du tycker... nej jag har inte skickat något pga att allt är nästan bara skisser...men vad tiden lider...Ja, jag knyckte lite på den låten du skulle lägga ett solo och jag vet varken eller själv.Harbal har jag inte hört talas om och wavelab har jag bara kollat in hos en polare men som sagt jag har inte tålamodet att skruva

men det skulle säkert vara till hjälp om det funkar per automatik, ska kolla.

robc....Tack för lyssning, det är Spectrasonics Stylus som poppar på...

nattis.... Tack för engagemanget, låtar kommer och går, ibland lite off från det vanliga men måste ändå upp till ytan för att luftas....T.ex

detta alster blev till dan innan det du lyssna på och skiljer sig rejält från den genren jag brukar hålla till i och just nu håller jag på med en dansgolvslåt där jag inte känner mig så värst hemma men man kan väl prova....välkommen tillbaka iaf det har varit för lugnt

på forumet ett tag? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.