Jump to content
Annons

Ljudskillnad mellan XLR, 6,3" & 3,5"-kabel/kontakt


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Har ett par monitorer hemma jag ska koppla in, och bak på dem är det ett XLR, ett 6,3"-jack och RCA uttag. På min laptop jag ska använda är det bara en 3,5"-tele uttag och jag hade tänkt köra tills vidare med en kabel med 3,5"-tele hane i ena enden och 2 st 6,5"-jack i andra enden som jag kör bak i monitorn. Det bästa vore nog med att köra med ett externt ljudkort till laptopen så jag kan köra 6,5"-jack i båda ändarna. Nu till frågan, hur stor skillnad ljudmässigt är det mellan 6,3"-jack och 3,5".. och även XLR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu till frågan, hur stor skillnad ljudmässigt är det mellan 6,3"-jack och 3,5"..
Ingen skillnad mellan 6,3" obalanserad tele och 3,5" obalanserad tele.
och även XLR?
Ingen skillnad mellan 6,3" balanserad tele och balanserad XLR.

Men om du bestämmer dig för att haka monitorerna på din 3,5" ministereotele har jag ett råd: Ryck aldrig ut kabeln ur ljudkortet när monitorerna är påslagna.

Link to comment
Dela på andra sajter

6,3mm (1/4") och XLR är balanserade och likvärdiga kvalitetsmässigt, 3,5mm (1/8") är obalanserat. Med 3.5mm är det lättare att få in störningar etc, och de inbyggda ljudkorten har oftast en betydligt högre brusnivå än vad du skulle få med ett externt ljudkort. 3.5 mm till 6.3 mm är nog ingen vidare idé, i och med att det blir obalanserat till balanserat (det finns obalanserade 6.3mm, men det får du kolla upp specifikt för dina monitorer). Om du ska köra från ditt 3.5mm jack direkt till monitorerna skulle jag nog rekommendera att du kör 3.5mm till RCA istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...