Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har sökt runt på forumet som bara den och läst igenom diverse trådar angående utbildningar, och det finns ju oändligt med trådar om detta, men med tanke på att många trådar skapades för länge sen och folk har hoppat in på trådar hit och dit så har det alltid kommit offtopic.

Jag har arbetat som DJ under ca 3 års tid och har smått kommit igång med att börja producera egen musik, och känner verkligen att detta är något för mig. Men jag saknar rätt mycket, t.ex. musikteori (tonarter m.m.), och behöver lite mer inblick i hur jag ska lära mig allt inom Logic Pro 9 som jag arbetar med. Jag behöver någon form av kurs som tar det steg för steg (helst en lång kurs på 3 år).

Nu vet jag dessutom att det är försent att anmäla sig till vissa kurser då sista sökdatumet redan har varit, men det finns vissa kurser som är öppna för sen anmälan fortfarande, och jag vill passa på att söka så många som möjligt!

Har också funderat på att punga ut 20.000 för en SAE utbildning, men känns inte som att det kommer ge så jätte jätte mycket med tanke på den lilla tiden lektion man har (1 timme per dag om jag har förstått det rätt?) och studio och så tycker jag känns överflödigt att betala för, visserligen är det proffs utrustning dem har, men i slutändan så kommer jag ju sitta hemma på min laptop eller stationära dator och prodda. Det jag behöver är lektioner i HUR jag ska prodda, musikteori, mixning, mastering samt programvaran i sig.

Genre jag riktar in mig på är elektronisk musik i form av trance, house, techno m.m.

Så.. har ni några tips på utbildningar ni tycker jag ska söka? Ta gärna en titt på dem utbildningarna som fortfarande är öppna för ansökan, kan ni rekommendera några av de ni hittar?

Vill så jävla mycket göra detta. Struntar totalt i vart plugget ligger, skulle lätt kunna flytta upp till Piteå eller ner till Kalmar. Bor i Stockholm just nu. Jag vill satsa på detta, av hela mitt hjärta, har läst runt och kollat tutorials och lärt mig delvis själv då jag hållt på med i Logic i ca 1 år, men tycker det känns luddigt och jobbigt att sitta med tutorials då det inte ger mig så mycket kunskap (om jag ska vara ärlig), vill gå en skola som lär ut det, men samtidigt ger mig en bas med alla grundämnen så att jag kan byta inriktning OM det skulle skita efter utbildningen.

Jätte tacksam för svar! Uppskattas.

Annons
Postat

Jag har precis gått ut första året på studio blue, det bästa som har hänt mig inom musikproduktion!

Har lärt mig så sjukt mycket om mixning, inspelning.. ja allt egentligen.

Jag gör också trance och eftersom det har gjort att jag har utvecklats enormt så lär det ju funka på dig också 🙂

Den ligger i Stockholm också så du behöver inte flytta, kostar dock 29000/termin. Men det får man från CSN så det är lugnt... tills man behöver betala tillbaka iaf 🙂

Postat (redigerat)

Fett! tack för tipset 🙂 jätte kul att höra! Hur mycket lektionstid är det? teorimässigt, lär man sig en del också? eller är det liknande SAE, typ 1 timmes lektionstid?

Hur många år är utbildningen? samt läser du basämnen med eller är det bara ren musikproduktion?

Redigerat av jontah
Postat (redigerat)

Vi går ca. 9-16 mån-fre. Vissa dagar är kortare, vissa dagar är längre.

Praktik/Teori är väl rätt lika fördelat, blir mer och mer praktik ju längre man går.

Utbildningen är 2 år och då ingår ämnen som: Inspelningsteknik, Datapraktik, Ljudteori, Musikteori, Piano.

Inga ämnen som matte m.m. utan det är helt inriktat på ljudteknik/produktion

Vi har även föreläsning/studiebesök en gång i veckan där vi besöker andra studios eller får besök av någon intressant person.

Det går att påverka väldigt mycket, vill man ha t.ex. en tranceproducent till en föreläsning så är det bara att säga till så försöker de fixa det.

http://studioblue.se/ där hittar du det mesta du behöver veta 🙂

Redigerat av hypnotic ant
Postat

Yes kikar runt lite på sidan 🙂 kan man välja att gå t.ex. enbart 1 år också? vill som sagt ha en grund också, så att jag kan ha något att återgå till om det är så att det skulle skita sig. 2 år känns långt med tanke på att jag måste plugga basämnen sen om jag skulle få för mig att ändra inriktning eller om det skiter sig. Bara så att man har en backup.

Postat

Jag vet inte, finns inget sånt alternativ... men finns de som har hoppat av efter ett år så det går ju.

Om du skulle vilja hoppa av så lär du dig riktigt mycket på bara ett år också.

open.spotify.com/album/0kGPpBLqMxwnYKCBI5aS82

Här kan du höra lite skillnad från min sida, de två första är gjorda innan jag började på Studio Blue, den 3:e blev klar nu i våras.

Postat

Tack! det verkar vara ett vettigt alternativ, men jag vill kunna kombinera basämnen med musikproduktion 🙁 eller är det något man inte rekommenderar? Någon annan som har något annat förslag också? Kul med alternativ, men Studio Blue verkar bra, får ta mig en kik på en av deras dropin, på torsdagar 🙂

Postat

Var på SAE idag och kikade in dem, men Electronic Music Programmet där verkar både bra och dåligt. Det dåliga jag upplevde var att det inte ingår någon som helst teori eller så.. vill gärna kunna tonarter och liknande också. Någon som har synpunkter eller tips på vad jag kan göra åt detta?

Studio Blue känns jävligt intressant, ska dit och kika imorgon också! Men 2 år känns för långt.

Dessutom undrar jag över CSN bidraget, är det studieLÅN eller är det BIDRAG dvs att man får pengar?

Tack!

Postat

Tänkte jag skulle reda ut lite i CSN träsket.

Du får både bidrag och sen får du söka lån+ tilläggs lån för att betala terminsavgiftern. Men det finns en hållhake, CSN kan du bara få om du inte har gått på folkhögskola och haft bidrag och lån från CSN. Efter som det i nu läget, så vitt jag vet, så är Studio Blue en yrkesutbildning eller vad dom nu kallar det som är på samma "nivå" som folkis. Jag funderade själv på att söka Studio Blue och då fick jag den förklaringen från CSN att jag redan utnyttjat mina veckor på "folkhögskolenivå".

Men om du inte gått på folkis så borde det vara grönt, i så fall sök för tusan tycker att det verkar vara en vettig utbildning.

Peace.

Postat

Tänkte jag skulle reda ut lite i CSN träsket.

Du får både bidrag och sen får du söka lån+ tilläggs lån för att betala terminsavgiftern. Men det finns en hållhake, CSN kan du bara få om du inte har gått på folkhögskola och haft bidrag och lån från CSN. Efter som det i nu läget, så vitt jag vet, så är Studio Blue en yrkesutbildning eller vad dom nu kallar det som är på samma "nivå" som folkis. Jag funderade själv på att söka Studio Blue och då fick jag den förklaringen från CSN att jag redan utnyttjat mina veckor på "folkhögskolenivå".

Men om du inte gått på folkis så borde det vara grönt, i så fall sök för tusan tycker att det verkar vara en vettig utbildning.

Peace.

Super! TACK! jag har ingen tidigare ubildning inom folkhögskola eller något.

Ja jag tycker det verkar sjukt nice faktiskt! det enda är att jag måste plugga något annat för att få en inkomst sen, det är väl troligtvis 3 årig utbildning som gäller för vad jag har förstått så lär inte Studio Blue ut basämnen medans, som man behöver för att söka in på andra linjer, eller?

Postat

Super! TACK! jag har ingen tidigare ubildning inom folkhögskola eller något.

Ja jag tycker det verkar sjukt nice faktiskt! det enda är att jag måste plugga något annat för att få en inkomst sen, det är väl troligtvis 3 årig utbildning som gäller för vad jag har förstått så lär inte Studio Blue ut basämnen medans, som man behöver för att söka in på andra linjer, eller?

Vad är det för basämnen du menar?

Det är klart att du kan jobba som ljudtekniker/producent/studiotekniker efter att du gått studio blue, jag är övertygad om att du kommer att ha tilltäckliga kunskaper efter avslutad utbildning. Men om du vill skaffa dig ännu mer kunskap inom området så kan du naturligtvisplugga vidare.

Postat

Det finns otroligt mycket bra tips att få via youtube, särskilt här:

http://www.youtube.com/user/futuremusicmagazine

http://www.google.com/search?q=in+the+studio+with&tbo=p&tbm=vid&source=vgc&aq=f#sclient=psy&hl=sv&tbm=vid&source=hp&q=d+ramirez+masterclass&aq=4L&aqi=g-L5&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=ed9a4213dae01de1&biw=1280&bih=848

Jag köper varje nummer av tidningen Future Music, den är riktigt bra. Har lärt mig otroligt mycket av det. Sen så gäller det också såklart att öva öva öva öva öva.... men de vet du säkert redan 🙂

Lycka till!

Postat

Det finns otroligt mycket bra tips att få via youtube, särskilt här:

http://www.youtube.com/user/futuremusicmagazine

http://www.google.com/search?q=in+the+studio+with&tbo=p&tbm=vid&source=vgc&aq=f#sclient=psy&hl=sv&tbm=vid&source=hp&q=d+ramirez+masterclass&aq=4L&aqi=g-L5&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=ed9a4213dae01de1&biw=1280&bih=848

Jag köper varje nummer av tidningen Future Music, den är riktigt bra. Har lärt mig otroligt mycket av det. Sen så gäller det också såklart att öva öva öva öva öva.... men de vet du säkert redan 🙂

Lycka till!

Precis, övning och åter övning är det som ger mest färdighet tycker jag. Du kan läsa alla böcker i världen om musikproduktion men om du inte övar på det rent praktiskt kommer du inte vara särskilt duktig.

Postat

IFIX School of Music nya utbildning

IFIX School of Music Stockholm erbjuder en 1-årig distansutbildning i samarbete med Brunnsviks Folkhögskola. Utbildningen riktar sig till dig som vill bli artist/musiker eller arbeta som tekniker/producent. Utbildningen ger dig en möjlighet att skapa en grund att stå på samtidigt som du får komma ut och arbeta aktivt i musikbranschen.

Vi arbetar för att du ska få kontakt och skapa nya relationer hos musikbranschens aktörer och på så sätt utveckla dina kunskaper samt stärka dig som individ

Utbildningen omfattar två terminer med studier 20 timmar i veckan. De 20 timmarna fördelas på 10 timmars praktik i Folkbildningshusen i Häggvik per vecka samt resterande 10 timmar kommer att förläggas på distans med egna/grupparbeten. Deltagarna uppmuntras att vara aktiva och skapa sina egna forum och visningsmöjligheter. Därför ingår undervisning i tillexempel marknadsföring och turnéplanering. Själva undervisningen på folkhögskolan är avgiftsfri. Däremot så tar vi ut en kostnad på 1000 kronor för kurslitteratur, studiematerial och studieresor.

På IFIX School of Music Stockholm får deltagarna möjlighet att ta del av båda världarna vad det gäller att vara musiker eller tekniker. Du får en nära inblick i hur andra arbetar med sitt musik/teknikintresse. Under utbildningen kommer till exempel musikerna få möjligheter till att spela in i en studio samtidigt som teknikerna lär sig hur inspelningsprocessen går till. Medan kursen i scenutbildning ger musikerna möjlighet att lära sig att stå på scenen samtidigt som teknikerna bygger upp scen, ljud och ljus.

Utbildningens handledarna har flera års erfarenhet av den svenska musikbranschen och har jobbat med artister som Europe, Peter Jöback, September, Martin Stenmarck, Rhapsody in Rock med flera.

Under utbildningen kommer även föreläsningar med flera av Sveriges främsta låtskrivare, producenter, ljudtekniker, managers m.m. att hållas.

För att söka utbildningen måste du ha fyllt 18 år. Utbildningen är ett samarbete med Brunnsviks folkhögskola och är helt CSN-berättigad och lätt att söka.

Skicka ett mail med namn, personnummer, adress och telefonnummer till ifixmusic@gmail.com

Postat

Hej igen! tror det blir SAE till att börja med för mig och sedan MusikMakarna nästa år. Men jag har funderat på en sak. Medans jag går SAE vill jag också ha en teoretisk utbildning inom musik, samt lära mig spela piano lite mer. Har ni några tips på hur jag kan komplettera SAE med detta? Jag vill som sagt kunna tillämpa teorin i praktiken (när jag proddar) så att det går både snabbare, låter bättre och jag kan vara mer kreativ. Har funderat på privatlektioner i piano, men det är mycket dyrt, samt att jag måste betala terminsavgiften på EMP på SAE, vilket är 20.000kr bara där.

Svar uppskattas mycket!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.