Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla,

Jag har replokal på mitt rum och skulle behöva någon form av PA-lösning. Rummet är kvadratiskt, ca 4,5*4,5 m. Vad jag ska använda det till är följande:

- Att koppla in och repa med stagepiano, sång, och akustisk gitarr samtidigt. Jag antar här att trummorna inte behöver någon uppmikning. Det kommer ofta vara elgitarr utöver dessa instrument samt bas, men det har vi stärkare till såklart.

- Lyssna på musik från datorn och spela med till musiken med bland annat trummor (lär väl alltså behöva kunna spelas hyffsat högt) när jag jamar själv.

- Optimalt vore om jag kunde ha allt inkopplat så att jag jag kan lira alla grejerna ut i ljudsystemet, dvs. alltid ha det inkopplat och när jag sen vill spela in något på datorn slippa koppla om och grejer. (se förslag med ljudkort nedan)

Eftersom jag kommer använda det som musikhögtalare vill jag inte ha så mycket brus helst. Är det möjligt med PA? Kanske ha ett par vanliga billiga datorhögtalare till det istället bara?

Jag kommer även köpa ett ljudkort för att kunna spela in, så en variant kanske kan vara att köra aktiva studiomonitorer eller PA via den och på så sätt slippa köpa förstärkare/mixer till monitorerna och därför kunna lägga mer på monitorerna. Mixning kommer däremot att ske på annan plats så det behöver nödvändigtvis inte vara studiomonitorer.

Kostnaden är jag flexibel med, beroende på vad folk anser, men lägger helst inte mer än 5000.

Tacksam för svar!

Redigerat av Robbanrobban
Annons
Postat

Det enklaste och billigaste är nog att skaffa ett billigt mixerbord, typ Behringer, Phonic eller liknande, med tillräckligt många ingångar för era instrument, en hörlursförstärare med tillräckligt många utgångar för alla i bandet (Behringer har en med inte mindre en tolv utgångar, bara fyra på framsidan dock) och hörlurar. Det kan dina 5000 kronor kanske räcka till.

Postat

Om ljudkortet du ska köpa har tillräckligt många ingångar för att alla ska kunna spela samtidigt så är ju det det billigaste alternativet.

Då kan du lägga resten på ett par högtalare så är det klart sen, skulle satsa på hifi, studiomonitorer eller datahögtalare hellre än PA, de låter bättre 🙂

Postat

tack!

ok men hur feta ska de vara då för att klara av att lira genom?

Gå till någon musikaffär och provlyssna, se hur högt de klarar att spela osv.

Men i stort sett vilka som helst klarar det, inte de minsta 2.0 datahögtalarna kanske 🙂

Postat

Jag tror det blir extremt svårt att hitta studio-monitorer som klarar av att dubbeljobba som PA-högtalare ihop med trumset, elgitarr och bas. 5000 är ju inte ens mycket pengar för att köpa att par vanliga studio-monitorer som klarar ljudtryck som en normal hemma-stereo. Det är verkligen ingenting man kan repa med.

Vad är det som är så farligt att repa med lurar? I princip alla stora artister kör ju med in-ear-monitors live numera. Alla som provat våran hörlursrigg för rep är överförtjusta. Det finns liksom inga nackdelar, jämfört med PA-högtalare. Det är billigare och man hör bättre vad man spelar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.