Bamse112 (oregistrerad) Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Hejsan, är ganska ny här på Studio Forum... har löst alla mina problem via er utom detta. Jag lägger in beatet som vanligt på en Track... och sen när jag trycker på rec och ska spela in då spelas beatet in och inte rösten. I början när jag väl startat programmet kan jag spela in och höra rösten klockrent men efter några minuter när man trycker på rec verkar micken bli helt off och beatet spelas in istället.. sen om man väntar ett tag så brukar det funka typ 5-10 minuter igen, men efter det börjar beatet igen spela över !?? Och när jag väl KAN spela in då knastrar det i hörlurarna !! Tacksam för svar ! 😕
Claes Holmerup Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Det är kanske så, att du har ett ljudkort som har ställas in på "what you hear" eller liknande? Då spelas allt du hör in på det nya spåret, så den funktionen behöver du i så fall stänga av i ljudkortets kontrollpanel. Att det knastrar kan handla om antingen att du skruvar upp för högt så att det blir distorsion - eller att du försöker köra med lägre latency än vad datorn orkar med... Testa att öka latency och/eller att dra ner master-regeln i Cubase-mixern.
Bamse112 (oregistrerad) Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Hej, jooo har ganska låg latency... men om jag inte har låg latency blir ju rösten riktigt sent och då blir det helt opassande på beatet. Hmmm vart hittar man den master-regeln på Cubase mixern?
CHAE Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 (redigerat) Hmmm vart hittar man den master-regeln på Cubase mixern? Längst ut till höger (Stereo Out) Lycka till med inspelandet 🙂 Vänligen, CHAE Redigerat 17 juni 2011 av CHAE
Claes Holmerup Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Hej, jooo har ganska låg latency... men om jag inte har låg latency blir ju rösten riktigt sent och då blir det helt opassande på beatet. Aktivera Direct Monitoring, så slipper du bry dig om vilken latency som är inställd. Du kan i och för sig inte få några plugineffekter i medhörningen medan du spelar in om du kör med Direct Monitoring, men ändå. 🙂
Bamse112 (oregistrerad) Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Tjaa Tack för alla svar tack CHAE, o tack Claes, men var aktiverar man Direct Monitoring !?!?
Claes Holmerup Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Gå in på Device Setup under VST Audio System/ljudkortets ASIO-driver, så kan du bocka för Direct Monitoring där. 🙂
Bamse112 (oregistrerad) Postat 19 juni 2011 Postat 19 juni 2011 (redigerat) Tack för alla svar kan jag börja med att skriva. Men att gå in och bocka för direct monitoring går inte ? vet ej varför? den rutan finns där och går varken bocka på eller av 🙁 hmmmmm, så alltså fortfarande samma prob. ibland börjar det bara brusa ut ur högtalarna 🙁, allt jag vill göra är att spela in röst på färdiga beats. (inget midi eller så inkopplat) ! vet ej om jag skrivit tidigare men jag har då ett ljudkort inkopplat kan det vara något med det ? (US 122 L Tascam ) Tack igen för svaren och hjälpen ni vill ge ! Redigerat 19 juni 2011 av Bamse112
laxlaxlax Postat 20 juni 2011 Postat 20 juni 2011 Tack för alla svar kan jag börja med att skriva. Men att gå in och bocka för direct monitoring går inte ? vet ej varför? den rutan finns där och går varken bocka på eller av 🙁 hmmmmm, så alltså fortfarande samma prob. ibland börjar det bara brusa ut ur högtalarna 🙁, allt jag vill göra är att spela in röst på färdiga beats. (inget midi eller så inkopplat) ! vet ej om jag skrivit tidigare men jag har då ett ljudkort inkopplat kan det vara något med det ? (US 122 L Tascam ) Tack igen för svaren och hjälpen ni vill ge ! Direct monitoring finns inte på ditt ljudkort. Men det gör ingenting. 🙂 Se till att du inte har några andra program igång i bakgrunden - ingen browser, ingen mediaplayer eller annat. Gå sedan in på Device Setup, VST Audio System och ljudkortets ASIO-driver och höj siffran för buffer size och kolla om det slutar spraka.
Bamse112 (oregistrerad) Postat 20 juni 2011 Postat 20 juni 2011 Testat verkligen alla tips ni gett mig, men fortfarande, blir det äckligt jävla när jag spelar in, där vart det är en stapen kommer 2 upp helt plösligt 🙁
Thorell Postat 21 juni 2011 Postat 21 juni 2011 Jag har haft ett US-122L. Jag tror att du valt fel drivrutin i Cubase, alternativt att dina Vst Connections är lökiga. Annars tanka senaste drivaren till kortet. Medhörning har du ju på ljudkortet så kör där istället för i cubase.
Bamse112 (oregistrerad) Postat 21 juni 2011 Postat 21 juni 2011 Hmm okej, ska iväg från jobbet strax hem och testa det. Hoppas det är felet !
Bamse112 (oregistrerad) Postat 21 juni 2011 Postat 21 juni 2011 Hmm okej, ska iväg från jobbet strax hem och testa det. Hoppas det är felet !
Bamse112 (oregistrerad) Postat 24 juni 2011 Postat 24 juni 2011 Tjenare alla hjälpare. ! Har fixat problem nu, vet själv inte vad problemet var. Har gjort allt ni sagt, men om jag tar ut kortet(USB) när det börjar brusa och lägger tillbaka det igen, så fungerar det utmärkt och jag kan spela in ! T
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.