mnorrving Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Vet inte riktigt om detta är rätt kategori, men mitt problem är att jag upplever det som att ljudåtergivningen är betydligt sämre när jag kör Guitar Rig i standalone-applikationen än när jag kör det genom Cubase. I stand alone låter ljudigt fylligt och väldigt klangrikt, i Cubase blir det mer "platt". Jag använder Cubase 5.1, har ett motu ultralite MKIII. Tror inte att det har att göra med själva mixningen då jag har testat köra i Cubase med bara ett ljudspår, och samma resultat. Någon som har en aning vad detta kan bero på / vet något man kan göra åt det?
stratsvante Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 Kommit åt 16 bit knappen? Just när det kommer till guitar rig så låter det faktiskt mkt sämre...
pxm Postat 16 juni 2011 Postat 16 juni 2011 (redigerat) Första stycket: Vill du att det ska låta platt? 😕 blir också nyfiken-varför vill du ha ljudet så ???? spelar du mycket jazzsolon??? 😕 Redigerat 16 juni 2011 av pxm
aROCKER Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Första stycket: Vill du att det ska låta platt? 😕 Han måste ju ha dribblat bort sig i sin mening, litegrann av syftningsfel. Han pratar om att den låter bra i standalone -läge, för att sedan klaga på att den blir bättre i cubase dvs, platt...!? Yrat till det tror jag.
heman Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Jag har samma problem, de låter skit när man kör det genom cubase. När jag kör guitarrig för sig själv kan jag ratta in den fetaste och fylligaste stärkarljudet. Kör jag sen ljudet genom cubase låter det som om man skulle ställt in stärkaren i en stor plåtlåda fylld me grus och dragit på. Har även en annan issue som kanske har med det här att göra... Om jag kopplar gitarren direkt i ljudkortet utan att cubase är öppet så låter det rent och snyggt. Öppnar jag sedan cubase och trycker på monitor knappen så förändras ljudet, det är inte nödvändigtvis sämre men det är iaf inte samma ljud. Är det för att signalen blir förstärkt ytterligare när man kör den genom mixern i cubase kanske?
JohnRick Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Jag har samma problem, de låter skit när man kör det genom cubase. Fast du har ju diametralt motsatt problem om man jämför med TS (som fick bättre ljud i Cubase).
heman Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Fast du har ju diametralt motsatt problem om man jämför med TS (som fick bättre ljud i Cubase). "Vet inte riktigt om detta är rätt kategori, men mitt problem är att jag upplever det som att ljudåtergivningen är betydligt sämre när jag kör Guitar Rig i standalone-applikationen än när jag kör det genom Cubase. I stand alone låter ljudigt fylligt och väldigt klangrikt, i Cubase blir det mer "platt"." Jag tog fasta på den sista meningen där och antog att han rörde ihop de lite i den första. "fylligt och väldigt klangrikt" är iaf ett ljud som jag skulle beskriva som bra.
mnorrving Postat 17 juni 2011 Trådstartare Postat 17 juni 2011 Sorry för förvirringen, det var givetvis samma som Heman beskriver som jag syftade på. Dvs att det låter fint i stand alone men inte så fint när jag kör det genom Cubase. Jag har samma problem, de låter skit när man kör det genom cubase. När jag kör guitarrig för sig själv kan jag ratta in den fetaste och fylligaste stärkarljudet. Kör jag sen ljudet genom cubase låter det som om man skulle ställt in stärkaren i en stor plåtlåda fylld me grus och dragit på. Har även en annan issue som kanske har med det här att göra... Om jag kopplar gitarren direkt i ljudkortet utan att cubase är öppet så låter det rent och snyggt. Öppnar jag sedan cubase och trycker på monitor knappen så förändras ljudet, det är inte nödvändigtvis sämre men det är iaf inte samma ljud. Är det för att signalen blir förstärkt ytterligare när man kör den genom mixern i cubase kanske?
Claes Holmerup Postat 17 juni 2011 Postat 17 juni 2011 Har du kanske lagt den som en send-effekt (alltså på en buss) i Cubase, så att du hör både direktljudet och det processade ljudet?
mnorrving Postat 17 juni 2011 Trådstartare Postat 17 juni 2011 hmm, tror att det kan vara att jag använt mono in istället för stereo. testade nu och det lät spontant bättre (dock inte riktigt lika bra som i stand-alone applikationen)
mnorrving Postat 21 juni 2011 Trådstartare Postat 21 juni 2011 Såg att jag lagt Guitar Rig som en input på spåret istället för i mixen. Det löste det! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.