Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag känner till en och annan som betalat tusenlappar för ovanliga rare limiterade skivor, LP eller cd. Själv har jag väl bara lagt 300 kr eller nåt som mest. Men vad är det mesta ni har betalat för en inspelning? Eller skulle kunna tänka er att betala för en svåråtkomlig åtråvärd LP, cd, kassettinspelning, rullbandsversion eller liknande?

Min gräns går vid 1500 kr, tror jag.

Annons
Postat

Runt 400 kr på den tiden jag samlade vinyl. Övervägde att betala 6500 kr för en ovanlig platta med Zeppelin en gång men sansade mig till slut. Sålde KISS The Original i nyskick med allt som skulle ingå för 1500-2000 kr dock. Ångrar att jag sålde den...

Postat (redigerat)

Runt en sisådär 1500-2000kr skulle jag kunna tänka mig att ge för någonting riktigt obskyrt 🙂om jag fick möjligheten att kika på objektet i fråga först, vill säga.

Är det rare så är det rare, liksom.

Lade 400 på en mint condition-LP "Jazz på svenska" för några år sedan på en skivmässa. Sedan köpte jag Nirvana's Hormoaning på Japan-import back in the day. Kommer inte exakt ihåg priset men det var nog mellan 200-400 (inkl. frakt).

Så är det...

Vänligen

CHAE

Är mer en samlare av film än av musik numera. DVD-boxar kan dra iväg och bli jävligt dyra. Totally worth it, though 😛

EDIT: lade till lite

Redigerat av CHAE
Postat

Med tanke på att en ny plastskiva med värdelös skitmusik kostar 200 kr så kan jag lätt tänka mig att betala flera tusen för något speciellt.

Postat

1989 någon gång betalade jag 260 SEK (idag motsvarande ung. 400 SEK) för en skiva med Fiona Flanagan ("Beyond The Pale"). Skivan var svår att få tag på i Sverige, så det fick bli en "import".

Värre än så har det faktiskt inte varit.

Postat

Jag får nog säga att jag snarare varit än är skivsamlare. Men nog har jag ett par häftiga rariteter i samlingen, skivor som utan vidare värderas till 1000-1500 kr.

Fast nu vet jag inte vad som skulle få mig att betala "för mycket". Jag trivs nog bättre som "loppisfyndare" i så fall. Hitta nåt i "fem för tio-backen" som är värt två tusen...

Men ok då; max 400 för en LP som jag vill ha.

tjing

Postat

Jag har nog som mest betalat ca 250-300:-.

Skulle helst inte betala mer än runt 100:- eller möjligen 150:- för en skiva; Det är ingen musik (inte ens mina absoluta favoriter) som är värd att betala flera hundralappar eller tusenlappar för en skiva.

Vinyl och band av olika slag skulle jag inte överväga över huvud taget.

Postat

Runt en sisådär 1500-2000kr skulle jag kunna tänka mig att ge för någonting riktigt obskyrt 🙂Är det rare så är det rare, liksom. Om jag fick möjligheten att kika på objektet i fråga först, vill säga.

Lade 400 på en mint condition "Jazz på svenska" för några år sedan.

Bra platta men väldigt vanlig sålde väl runt 300.000 exemplar och många ospelade ex. finns kvar.

Postat

inte många kronor...har aldrig köpt något "samlar-objekt".

Vanliga skivor bara...

Postat

Njä. Är inte speciellt intresserad av 'rare:a' [rära] skivor...

Skulle hellre lägga pengar på någon rare synth, eller någon annan musikalisk leksak, eftersom de kan jag använda till något själv 🙂

Postat

Något under 300 kr.

I övrigt köper jag mest skivor runt 130-150 kr och det är sällan jag köper skivor över 170 kr.

Postat

Köpte ett DRM-skyddat mp3-album med en hårdrocksgrupp en gång, en grupp som jag aldrig hört men som verkade spännande. Hade Windows ME på den tiden, och då brukade det mesta gå åt skogen. Mp3:orna gick inte att spela, så då köpte jag albumet på cd istället. Vid det laget hade bandet i fråga gjort en god affär på mig.

(Som tur var var skivan bra!)

kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...

Redigerat av kennethf
Postat

Skulle ju kunna lägga till att det billigaste priset jag fått ett dyrt album för är gratis. 😕 Fick en Black Sabbath bootleg av en kompis... ville inte vara ojuste så jag sa till honom att det var värt pengar (har för mig att listpriset då låg på 600-700 kr!) men fick till svar "jag bryr mig inte, det är ändå så dåligt ljud på den skivan". Jaha... tack så mycket då. 😲

Postat

Tror att jag betalade 300kr för en rare bootleg med Front 242 en gång för en massa år sedan.

Och så köpte jag ju Radioheads In Rainbows-box när den kom ut, men det var ju en massa lull-lull, vinyler, CDs, osv med där, så det är ju klart mer än bara "en skiva". Kommer inte ihåg vad den kostade, 5-600kr?

Men jag vet inte, känns som att mycket sånt har förändrats nu, iaf för mig. Bryr mig inte lika mycket längre, fast jag skulle iofs säkerligen betala minst lika mycket för 242-bootleggen nu, om jag inte redan hade den. 🙂

Postat

Tror att jag betalade 300kr för en rare bootleg med Front 242 en gång för en massa år sedan.

trevligt! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.