Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Tänk om kidsen ställer följdfrågan: "Så, hur vet jag att just detta erbjudande leder till att jag bara blir 'dagslända'?"

lägg armen om vederbörande

le självsäkert men varmt

och yttra: du kan lita på mig

  • Gilla 1
Annons
Postat

Det finns ett helt gäng välkända låtskrivare som i princip aldrig har haft någon framgång utanför melodifestivalsammanhang

Nämn gärna en handfull från detta "gäng" som du syftar på.

Det är förmodligen ett medvetet val från deras sida.

Jag är helt övertygad om att det är så hos de flesta låtskrivare. Men inte i lika stor grad hos artister.

Postat

Budbäraren? Kallar du artister för budbärare nu?

Vad jag vet är att du ger Bentzing skulden för den "sugiga" musik hon framför, trots att musiken hon framför skrivs av andra som skriver även till/åt andra artister.

Du verkar ha någon personlig issuie med Bentzing.

Vad är det liksom – fick du nobben när hon inte hann signa alla porträttfotografi du har på henne?

Postat

Nämn gärna en handfull från detta "gäng" som du syftar på.

Nej, jag tänker inte peka ut någon. Men de som skriver i den här tråden lär nog veta vilka jag syftar på.

Jag är helt övertygad om att det är så hos de flesta låtskrivare. Men inte i lika stor grad hos artister.

Är inte riktigt säker på hur du menar. Menar du att låtskrivare i högre grad än artisterna väljer att enbart inrikta sig på Melodifestivalen? I så fall är vi överens, det tror jag också. Jag tror inte att någon artist är intresserad av att ha alla sina framgångar kopplade till Melodifestivalen.

Postat

lägg armen om vederbörande

le självsäkert men varmt

och yttra: du kan lita på mig

He he... "du kan lita på mig"... Världens farligaste löfte inom business.

😄

Postat

Nej, jag tänker inte peka ut någon. Men de som skriver i den här tråden lär nog veta vilka jag syftar på.

Ja, men det var ju ett seriöst debattdrag...

Du säger ju att "Det finns ett helt gäng välkända låtskrivare som i princip aldrig har haft någon framgång utanför melodifestivalsammanhang". Det är ju faktiskt ett ordentligt påstående. Nämn åtminstone ett par stycken låtskrivare som inte har haft någon framgång utanför melodifestivalsammanhang, för jag är tveksam till att det finns några namn som rimligen stämmer in på den beskrivningen.

Postat

Är det helt otänkbart att festivalen skulle kunna vara det den officiellt i alla fall har utgivit sig för att vara, nämligen ett sätt för okända låtskrivare utan kontakter en möjlighet att nå ut?

Postat

Är det helt otänkbart att festivalen skulle kunna vara det den officiellt i alla fall har utgivit sig för att vara, nämligen ett sätt för okända låtskrivare utan kontakter en möjlighet att nå ut?

Så länge Christer Björkman bestämmer över spektaklet så kommer det definitivt aldrig att bli så - men har det egentligen någonsin varit så - eller har det alltid bara varit den illusionen SVT har velat få folk att tro på...?

Postat (redigerat)

Vad jag vet är att du ger Bentzing skulden för den "sugiga" musik hon framför, trots att musiken hon framför skrivs av andra som skriver även till/åt andra artister.

om jag väljer att framföra "Blinka lilla stjärna" offentligt i Globen, menar du då att det är låtskrivarens fel?

"Valle: Du verkar ha någon personlig issuie med Bentzing."

Inte alls, hon är en i mängden för mig.

"Valle: Vad är det liksom fick du nobben när hon inte hann signa alla porträttfotografi du har på henne?"

ehmm, låt mig se....nej. Jag har inga autografer - vafan ska jag med dem till?

Redigerat av mickestrang
Postat

Så länge Christer Björkman bestämmer över spektaklet så kommer det definitivt aldrig att bli så - men har det egentligen någonsin varit så - eller har det alltid bara varit den illusionen SVT har velat få folk att tro på...?

huvet på spiken claes

det är bara ytterligare finrafinerat idag

Postat

jag tycker att det mest beklagansvärda är just det att det under alla dessa år verkligen varit någon form av allmänt kännade att just "vem som helst som kan göra en bra 3 minuters låt" kan få chansen att få med låten i schlagern.

Om det verkligen handlade om låtarna så skulle det vara en annan sak.

Men i schagern så positionerar sig både skivbolag, A&R och låtskrivare med väldigt vassa armbågar för dom vet vad en finalplacering av deras låt innebär ekonomiskt.

Att då som amatörkompositör verkligen tro att man har en chans är en stor illusion.

Det handlar inte om musiken i första hand, utan att göra ett bra program.

Postat

om jag väljer att framföra "Blinka lilla stjärna" offentligt i Globen, menar du då att det är låtskrivarens fel?

Ordningsfråga (för att jag ska kunna ge dig ett svar): Vilken är publikens rimligt förväntade reaktion av att du väljer att framföra "Blinka lilla stjärna" – blir det rena jublet, eller blir du totalt utbuad?

Postat

polarpriset?

Tack för tipset, jag skall genast skicka in ett bidrag. Är det polarbröd som håller i den???

🙂

Postat

Ordningsfråga (för att jag ska kunna ge dig ett svar): Vilken är publikens rimligt förväntade reaktion av att du väljer att framföra "Blinka lilla stjärna" – blir det rena jublet, eller blir du totalt utbuad?

Ingen aning - jag har aldrig gjort ett sådant framförande

Postat

Tack för tipset, jag skall genast skicka in ett bidrag. Är det polarbröd som håller i den???

🙂

det är polarn per 🙂

  • 4 veckor senare...
Postat

Man kan ju tycka vad man vill om en sådan tävling, men det är trotts allt världens största musiktävling publikmässigt ( inte min musiksmak) men jag har full respekt för arrangörer som får till detta. Klart många tycker det är skit har jag förstått men dom har ju fria händer att göra det bättre då. Och jag tror faktiskt det är bra PR för en artist som vinner tävlingen. Jag själv ser mig inte som rätt person att tycka detta är skit, många gillar det. Och ett bra tips till den som vill vinna, dundra bara på med RÄTTA låten så enkelt är det ju.

  • Gilla 1
Postat
Och ett bra tips till den som vill vinna, dundra bara på med RÄTTA låten så enkelt är det ju.

hade jag haft tillgång till en femte rad så...

  • 7 månader senare...
Postat (redigerat)

FAKTA OM MELODIFESTIVALEN

Därför minskar intresset för ”Eurovision Song Contest”

Om du visste att Sveriges chanser att vinna några guldmedaljer i OS var ringa eller inga alls, hur intressant skulle OS vara då? Undersökningar har visat att vid olika typer av tävlingar som ligger i nationens intresse så är just möjligheterna att vinna det som är avgörande för om svenskarna skall vilja spendera tid i TV-soffan eller inte. Har Sverige stora chanser att ta hem guldet i t.ex. hockey-VM så fylls barerna av storbildsskärmar och svenska folket flockas framför tv-apparaterna. Självklart jobbar då alla ansvariga för att samla de bästa tänkbara krafter som finns för att maximera Sveriges chanser till seger. Om t.ex. en förbundskapten inte kan försäkra att allt har gjorts för att säkra en seger så får han sparken direkt, för inget är så viktigt för svenska folket som en seger.

Detta gäller såklart i alla internationella tävlingar som Sverige ämnar delta i, alla utom en! Jo, det är faktiskt sant! När det kommer till en specifik tävling, så anser de ansvariga att vinst inte ligger i nationens intresse. I Melodifestivalen så får minsann ingen ”sparken” bara för att tävlingen håller på att utvecklas till ett årligt fiasko. Här är det samma personer som styr år ut och år in. I Melodifestivalen är det hierarki och kompisband som ligger till grund för de inblandades uppdrag och befattningar. Skulle det yttras någon form av kritik mot systemet så agerar man med fullaste kraft och med motsatt strategi än vad som önskades av de kritiska rösterna. På så sätt uppfostrar man dessa röster till att kritik bara leder till det motsatta, så glöm det!

Ta Christer Björkman som ett exempel. Drygt 70 % av svenska folket vill inte att Christer Björkman skall sitta år efter år och utveckla festivalen efter sitt eget tycke och smak. Det är på tiden att vi provar något nytt protesterar Kvällspressens läsare. Vad gör då SVT när kritiken bara fortsätter att växa? Jo, man kopplar in en gammal trotjänare (Thomas Hall) och precis som i den gamla ryska diktaturen får han agera som det nya ansiktet utåt, trots att alla vet vem som egentligen bestämmer.

Vad är Christer Björkmans uppdrag?

Christer Björkmans uppdrag har utvecklats till något mycket märkligt genom åren. Hans befattning är nu mera ”Tävlingsproducenter-schlagergeneral-artistansvarig”, och han är alltså ansvarig för allt som har med tävlingen att göra. Han utser vilka som skall sitta i bidragsjuryn, han är också den som åker omkring till de stora bolagen och diskuterar med låtskrivarna, så att deras låtar skall passa in i hans tävlingsupplägg. Christer och hans egenhändigt utvalda jury sätter sedan ihop de inkommande paketen av låtar och artister så att festivalen blir en kopia av en ”Christer Björkmans vision” (man kan då undra vad juryns funktion är, när Christer redan har gjort hela jobbet själv innan låtarna ens kommit in till SVT).

Därefter ska startfälten skräddarsys så att Christer Björkmans favoriter inte hamnar i samma startfält. Man riktar alltså hela tävlingen så att den skall gynna Christers favoritartister, men om det mot förmodan skulle gå fel någonstans och artister som inte borde hamna i t.ex. ”andra chansen” gör det ändå! Då reglerar man detta genom att skapa skräddarsydda dueller som gynnar de utvalda favoritartisterna. Detta har svenska folket på något vis nu förstått och man tycks se trender där folket rösar tvärt emot SVTs önskan. SVT reglerar även artisternas och låtskrivarnas kontakt med pressen genom att förhindra exponeringen av de som man inte gillar. I ex. Melodifestivalen 2008 slängde man helt sonika ut ”Pudlarna” och ”CaraCola” från pressområdet för att man inte tyckte om vissa inblandade i dessa bidrag. Enligt SVT har det hetat att dessa (tydligt manipulerade) startfältsupplägg utformats genom lottning, men nu såhär i efterhand erkänner de själva att även detta varit en lögn.

Christer Björkman är nu inte ensam ansvarig för tävlingens alla internationella misslyckande, men han är den som utan tvivel bär det största ansvaret. Han har dessutom de absolut största möjligheterna att göra de eventuella förändringar som så starkt önskas av svenska tv-licensbetalare. Han är tävlingsansvarig och invald i ”Eurovision Reference Group” och är på så vis Melodifestivalens språkrör utåt och med snart tio år på tronen så faller det sig naturligt att han får stå till svars för dessa frågor.

Många vittnar alltså om att SVT alltid bestämt hävdat, att alla de som skickar in låtar till Melodifestivalen har exakt samma förutsättningar att komma med (det är låten som tävlar, och ingenting annat låter Christer Björkman hälsa), tills helt nyligen. Nu byter så SVT förstås strategi, precis som om de vore ett bluffbolag i TV-programmet Plus. Nu menar man att det minsann inte alls är någon vits med att skicka in låtar direkt till Melodifestivalen, trots att SVT har uppmanat svenska folket till detta i alla år. Men man berättar det inte för alla, bara de som befann sig på ”Stim Music expo” fick veta något, ingen information på SVT:s hemsida finns ännu.

Men varför uppmanar då SVT låtskrivare att skicka in låtar när de ändå åker rakt ner i deras papperskorg?

Jo, man vill ”hypa upp” programmet, samtidigt som det ska ge en upplevelse av att programmet är en fantastisk folkfest för oss alla. SVT har således i alla år uppmanat låtskrivare, proffs som amatörer, att skicka in låtar men i själva verket har de flesta låtarna hamnat direkt i SVT:s papperskorg. Nja, inte för de som känner till tricket förstås.

Många som alltså inte känner till tricken, har därmed genom åren ifrågasatt varför det var så mycket lättare att få en radiohit, än att komma med i Melodifestivalen? Medan det funnits några få som lyckats om och om igen. Ni känner säkert igen namn som Ljunggren, Pling, Kempe, G-son och Nilsson. Bobby Ljunggren har ju haft med 38 låtar, hans nära kollegor hävdar bestämt att det är hans extrema talang som ligger till grund för hans ”gräddfil”, medan många andra ifrågasätter varför Bobby då inte har haft några större framgångar i ESC (Eurovision Song Contest). Det är kanske inte så konstigt att vissa hävdar att detta är det ”största folkbedrägeriet i SVT:s historia”!

Medan Bobby och hans kollegor har gräddfil in i Melodifestivalen, och tack vare denna gräddfil tjänar 100-tals miljoner kronor, så ville Christer Björkman vara lite snäll mot de övriga tusentals låtskrivare som årligen skickar in sina kära verk. Han ville därför tilldela en hel plats av de 32 reserverade platserna till ”svenska folkets bidrag”, men denna enda plats togs snabbt tillbaka och byttes ut mot en webbjoker (som dessutom är snodd från programidén Hit-Division) för man kunde ju inte offra en av de andra 31 gräddfilsplatserna. Max en låt från svenska folket fick räcka, ja om man hade rätt artist alltså. För att lansera nya mindre kända artister är det i princip bara, återigen Bobby Ljunggrens bolag ”Mariann Lion Heart” som får lov att göra.

SVT har således ljugit eftersom man bestämt har hävdat att alla låtar som skickas in har exakt samma chans att komma med i Melodifestivalen, oavsett om man är proffs eller amatör. Här bör dock även tilläggas att ”superlåtskrivare” som Jonas Berggren, som faktiskt har världsrekordet i sålda singlar, naturligtvis inte var något proffs när han väl skrev låtarna som ung grabb. Han fick sin proffsstämpel först åren efter lanseringen av ”Ace of Base” och det gäller även Max Martin samt många andra i superligan. Men SVT vill enbart ha etablerade proffs, då slipper de ju en massa jobbiga låtskrivare som ställer dumma frågor och är i vägen under produktion –”Det är vår fest och vi gör som vi vill”, säger Eva Hamilton i en intervju till mig.

Det finns nu även många andra bevis för att SVT inte bryr sig om svenska folkets skapande. Ett annat exempel är förhandsgranskningen av låtarna, alltså den stora merparten av låtar som inte skickas in via ett etablerat förlag. Dessa låtar (ca.2000 av de 3500) skickar SVT helt sonika vidare i bärkassar till olika utvalda förlag, dessa får i sin tur den stora äran att slänga bort de låtar som kan konkurrera ut deras egna bidrag. Jag har själv befunnit mig i närheten av en sådan förhandsgranskningsjury och hört hur diskussionerna gick ex. -Ta bort den låten, den är ju mycket bättre än våran! Den här typen av behandling, att skicka runt någon annans verk på detta vis är rent utav olagligt. Tänk om det vore en uppfinnartävling som t.ex. ”Draknästet” och produktionsbolaget började med att skicka runt samtliga uppfinningar till ex Ericsson, Volvo eller Astra. Fritt fram att sno alltså. Hur nu SVT kommit undan med detta i alla år är för många i branschen ett stort mysterium. Det är väldigt enkelt för ett förlag och deras låtskrivare att stjäla de viktiga ingredienserna i en bra låt innan den har blivit publicerad och just att låtar inte har varit publicerade innan, har varit ett krav från SVT:s sida.

Okunniga människor brukar uttala sig om att det ju bara är ”en jävla låt” som det handlar om! Nja, inte riktigt va? Att skriva en låt är relativt lätt, men att skriva en internationellt gångbar hit är näst intill lika svårt och tidskrävande som att skriva en bestseller. Det går således 100-tals okey-låtar på en superhit och de blir då såklart många dyrbara studiotimmar för att ta fram en riktigt, riktigt bra låt. Hur kommer det sig då att Bobby och hans kollegor kan skriva så många låtar varje år. Nja skriver och skriver, snor eller stjäl är betydligt närmare sanningen. Om Christer Björkman har berättat för låtskrivarna på ”Mariann Lion Heart” att man skulle vilja se något åt ”Whitney Houston” hållet. Då laddar bara Bobby ner ”I have Nothing” ändra om lite på tonerna så att han inte skall åka dit, och byter sedan titeln till ”Så vill Stjärnorna” och ”voila” så kissar Christers Jury på sig, eftersom de själva är amatörer och lätta att lura. Så här jobba de flesta som måste skriva enorma mängder musik på kort tid. Lyssna på Kempes ”La Voix”, den är stulen från Puccinis – ”Nessun Dorma”, ”Runaway Sahlene” är snodd från ”I believe i can fly” och så vidare. Testa dig själv om du är bättre än Christers jury och sjung långsamt det Norska vinnarbidraget "La det swinge" och se om du kan upptäcka vilket originalet är.

Då Christer Björkman på årets Stim Expo-mässa förklarade att hans juryteam sedan 2005 inte längre prioriterar låtarna i första hand, utan ett slags paket med artist och låt, då satte moderatorn Petra Markgren Wangler nästan kaffet i halsen. Om nu SVT:s kulturproffs nummer ett inte kände till dessa dolda regler, vem skulle då kunnat känna till dem? Nu fick de som genom åren har hävdat att det ständigt fuskats i Melodifestivalen verkligen vatten på sin kvarn. Petra Markgren Wangler skrev därför senare en artikel på SVT:s hemsida om att Melodifestivalen inte längre är en meloditävling, utan numera en låt och artisttävling och att svenska låtskrivare nu var väldig upprörda. Sanningen är väl snarare att SVT redan 2001 började prioritera artisten framför låten i syfte att bredda publiken och då var man helt enkelt tvungen att ”luras” lite.

Men hur har SVT då lyckats med att hålla ”fuskeriet” hemligt under så många år?

Trots att jag gjorde min första ”MelofiFuskivalhemsida” redan år 2005, var det då få som fick ta del av den. Få visste om att det fanns viktig information på nätet för den som ville trixa sig in i Melodifestivalen. Detta berodde på att oavsett vilken kanal som jag försökte sprida mitt budskap via, så var det ingen som ville bli inblandad på grund av repressalier från SVT. När jag och några av mina bästa vänner senare faktiskt lyckades trixa oss med i Melodifestivalen, vände plötsligt flera av dem mig ryggen. Några av mina närmaste kamrater som tidigare hade varit enormt kritiska mot regelverket i Melodifestivalen bytte nu sida eftersom de fula reglerna nu kunde gynna dem själva. SVT och ”gräddfilsgruppen” är då å sin sida sällan sena med att premierna dessa människor. Alla som arbetar inom SVT och framförallt med Melodifestivalen känner säkert till att om man skulle våga sig på att kritisera SVT på något vis, så är man ”stekt för livet”. Om du däremot är lojal kommer du att belönas på olika sätt. Det är därför kanske inte så konstigt att några av mina före detta s.k. vänner helt sonika bytte sida när de äntligen lyckats komma med i Melodifestivalen.

Hur borde regelverket då ändras, så att vi kan vinna tillbaka den svenska stoltheten?

Jo, till att börja med måste man koncentrera sig mer på låtarna, då det ju fortfarande är en meloditävling för hela Europa. Det bör således inte spela någon roll hur känd eller folkkär vår svenska artist är här i Sverige eller vilken historia de har på hemmaplan. Tyvärr, så har det svenska folket inte riktigt fått kläm på vad det europeiska folket vill ha! Vi svenskar röstar tyvärr på den mest folkkära artisten eller så röstar vi på ett bidrag som liknar en tidigare vinnare. Om det ex. var en ballad som vann i ESC förra året, så kommer ballader med största säkerhet ligga bra till i Melodifestivalen året där på. Dessvärre känner självklart ”gräddfilsgruppen” mycket väl till det här fenomenet, vilket ger dem ytligare fördelar i tävlingen. När det svenska bidraget sedan kommer över på bortaplan och ska tävla i ”Eurovision Song Contest”, så vet ingen av de röstande där vem vår s.k. ”folkkära” artist är! Men låten spelar självklart den största rollen. Ett praktexempel på detta är de relativt gamla danska bröderna Olsen som med lätthet kunde kamma hem en seger med låten ”Fly on Wings of Love”. Det slår nästan aldrig fel (med undantag av de finska monstren), att det är den bästa låten som är den som segrar.

Om Sverige skall ha en chans att vinna ESC i framtiden, måste vi börja ta ”låten” på ett betydligt större allvar. Alltså, ta bort ”schlagerdiktatorn” Christer Björkman och låt istället folket via nätet få rösta fram de bidrag som ska delta i tävlingen.

Alla intresserade låtskrivare, proffs såsom amatörer får själva ”ladda upp en snutt” på en specifik webbplats (med en demosångare som sedan inte får delta i tävlingen). Därefter kan man rösta fram de 10 bästa låtarna. När detta sedan är klart röstar man fram vilka artister som man vill ska uppträda med dessa låtar. Sen kan tävlingen börja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så, nu kan du lite mer om det stora folkbedrägeriet som ingen vågar tala om.

Tack för visat intresse

MVH /Henrik Bie

Superbra skrivet , såg inte denna tråden förän nu

de du skriver om handlar om civilkurage

Och man ser klart vem det är som störs ej av den

i den här tråden som verkar stå ganska nära denna stank

Redigerat av antikartellmusikern
Postat

Marinett puppet show .ABBA va Bäst Så är det ..Sen alla som kommer efter detta är bara bluff . Digelo haha skämt PH skämt . oj går att rabbla upp skämt överallt . Lordi Nja passar väll inte in men dom van .Vad säger det? Melodi heter det inte Fyra gubbar å ett snapps glas .. Spårat ur helt .Tycker jag .Har inte set skiten sedan 80 talet .såg en snutt i lördax .Va pengar ni kastar i sjön .för detta specktakel .vinner vi n eoro kontest så Kommer jag äta upp min Kepps . 😉

Postat

Superbra skrivet , såg inte denna tråden förän nu

de du skriver om handlar om civilkurage

Och man ser klart vem det är som störs ej av den

i den här tråden som verkar stå ganska nära denna stank

http://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/christer-bjorkman-polisanmald/

http://festivalinspektionen.wordpress.com/2011/01/11/henrik-bie-svt-anvander-samma-system-som-hitler-korde-med/

Postat

http://festivalinspektionen.wordpress.com/2011/01/14/bert-karlsson-%E2%80%9Djag-drog-igang-den-har-tavlingen%E2%80%9D/

Utdrag ur artikeln

Att mer än hälften av alla bidrag hela tiden härstammar från M&L Records har en enkelt förklaring, menar Bert Karlsson.

– Det beror ju på att vi har de bästa låtskrivarna. De har inte med bolaget att göra. Du får ju titta på vilka som har skrivit låtarna. Vi jobbar med de bästa låtskrivarna. Det är inget annat. De som klagar är sådana som aldrig har skrivit en hit i hela sitt liv. Henrik Bie, till exempel, hade med en låt ett år (2008). Det fungerade inte. Han kom till andra chansen med de tre tjejerna (Caracola).

Postat

Bästa låtskrivarna aj aj aj det är synd om människan i det lilla Sverige, sitter just och lyssnar på reprisen (kan ej se på skiten för då spyr jag) och pysslar vid datorn, inget av bidragen har någon musikalisk subtans utan det är som vanligt steretoypa musikfloskler och kopierade skamgrepp i usel tappning som staplas på varandra i ett oerhört nördigt koncept som dessa låtskrivare verkar tro skall vara vinstgivande, herregud hur kan man ställa upp på sådant???

Horeri in absurdum vilken dålig stämpel...nej bättre fattig, okänd och stolt än denna typ av 3 minuters fame, och snart börjar Big brother ännu värre, nuka hela skiten säger jag***

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.