Jump to content
Annons

För mycket hat i samhälet?


Hemmpe

Recommended Posts

Man får aldrig glömma det sunda förnuftet 🙂

Ta exemplet bistånd. Sverige ger miljoner till södra Sudan som går till att bygga vägar och skolor etc. Man ser också till att pengarna går till just detta.

Sunt förnuft säger mig att detta är gott, den "gyllene regeln" säger mig att detta är logiskt - om mitt land var krigshärjat och fattigt skulle jag vilja att andra länder gav mitt land bistånd och därav ger jag andra länder bistånd som behöver det. Men genom att ge södra Sudan pengar till vägar och skolor öppnar man möjligheten för södra Sudan att köpa vapen för pengar man redan har.

Ta exemplet diktaturer och interventioner. Om folket i mitt land vore förtryckt av en diktator skulle jag kanske vilja att ett annat land störtade denne och frigjorde folket från förtrycket. Då mitt land nu inte befinner sig i denna situation borde jag enligt den "gyllene regeln" göra en intervention i länder med diktatur för att befria folket. När jag nu gör detta visar det sig (USA i Irak, Afghanistan)att många människor inte alls önskade detta utan börjar föra krig mot den intervenerande makten.

Jag anser att det är bättre och mer förnuftigt att inte uppmana sig själv och andra till handling genom att säga: gör mot andra... Bättre är att säga: gör inte mot andra... När jag gör en handling mot någon måste jag inse att motivet alltid är subjektivt, jag vet aldrig vad den Andre verkligen vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...