Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

OK, så här är läget:

Mitt masterklaviatur, E-MU XBoard61 (USB), vill helt plötsligt inte prata med mina synthar, varken hårdvaru- eller mjukvaru- varianterna.

Har för en kort tid sedan installerat Cubase 6 (64bit) på ett 64bit WIN7 som ligger på en helt ny Dell stationär med i7- processor och 6GB RAM.Mitt ljudkort är ett Focusrite Saffire Pro 40 (FireWire med Texas Instruments drivrutiner).

Allt har funkat korrekt fram till för en vecka sedan då E-MU'n helt plötsligt inte ville tala med någon synth över huvud taget!

Läget i Cubase:

E-MU'n dyker upp snyggt och prydligt i vänstra kolumnen på aktivitetsfältet som valbar masterklaviatur.

Under inställningar-MIDI ser man tydligt att MIDI ut- och in- ligger aktiva för E-MU'n.

Spelar jag på klaviaturen ser jag MIDI in- signal i transportfönstret, men inget händer och på det valda spåret jag spelar synthen på syns inga tecken på att ljud produceras alls.

Spelar jag med musen på VST- syntharna så producerar de ljud korrekt.

Läget i Windows:

Jag har såklart testat att avinstallera/ominstallera mjukvaran för klaviaturet med senaste drivrutinerna.

I regedit har jag tagit bort samtliga 10 MIDIportar som registrerats, därefter ominstallerat E-MU'n, och konstaterat att ny MIDIport registrerats.

Läget i E-MU'n:

Har kört reset- kommando och självdiagnostik. Allt ger "OK" som diagnos.

...så WTF är det frågan om? Har USB- porten på E-MU'n klappat ihop? Men då borde väl självdiagnostiken eller Windows- statusen för porten visa att något är fel?

Känner någon igen problemet? Får väl köpa ett nytt klaviatur i värsta fall men vill ju gärna veta om någon varit med om något liknande först.

Tacksam för svar!

Annons
morgonte (oregistrerad)
Postat

Märkligt. Och du har förstås kollat att xboarden är vald som midi-ingång för det aktuella spåret... Om du har en midi ut på klaviaturen kan du ju koppla till en hårdvarusynt och se om det funkar. I så fall ligger felet i datorn.

Postat

Du skriver "Spelar jag på klaviaturen ser jag MIDI in- signal i transportfönstret, men inget händer och på det valda spåret jag spelar synthen på syns inga tecken på att ljud produceras alls.".

Så enligt det du skriver så tolkar jag att Cubase är problemet och inte ditt klaviatur! Cubase får ju korrekt midisignal in, och således borde problemet ligga i Cubase och dess funktionalitet att vidare befodra inkommande midisignal till en utgående midisignal till VSTs/externa synthar!

Har själv sett detta hända i Cubase 4 och 5, men har oftast lösts med en omstart.

Prova avinstallera/installera om Cubase.

Postat

OK tackar för svaren!

Jag tror också att problemet egentligen ligger i Cubase. Men hur i allsin dar detta kunde hända (mig veterligen) av sig självt är ju helt obegripligt.

Nåja c'est la vie. Jag testar ominstallation och ser om det hjälper.

Postat

Jaha där ser man... när jag avinstallerat Cubase 6 uppgraderingen så testade jag att starta upp Cubase 5 (utan att ha ominstallerat den) och helt plötsligt fungerade klaviaturen igen.

Därefter ominstallerade jag Cubase 6- uppgraderingen och återigen så fungerar inte klaviaturen!

För stunden går jag tillbaka till Cubase 5. Det känns som läge att öppna supportcase mot Steinberg för att höra deras teorier om detta.

fortsättning följer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.