BososkI Postat 12 februari 2005 Dela Postat 12 februari 2005 Använder Reason, men nu efter ett par månader så har jag inte greppat det riktigt. Funderar på att byta till Absynth, Reaktor eller något annat. Är dom uppbyggda likadant som Reason? Kan man köpa Absynth eller Reaktor och bara köra igång eller krävs det något tillägsprogram? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 13 februari 2005 Dela Postat 13 februari 2005 ehrm... varför byta program när du köpt ett högkvalitativt program för 4000? ... det är väl bättre att du lär dig det istället? Absynth och reaktor är ju inte enklare (givetvis min högst personliga åsikt).. Jag har kört reason ända sedan det kom.. och innan dess rebirth, men jag kan fortfarande inte programmet, helt och hållet iaf.. det hade dessutom inte varit kul om jag kunde det. så kämpa på med det. ejay kanske du lär dig på en dag, men du kommer inte lära dig något av de stora programmen snabbt, hur gärna du än vill. mvh//smulan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BososkI Postat 13 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 13 februari 2005 Det är själva sättet att arbeta med Reason, t ex att man måste hålla på koppla ihop allting och jag är ingen tekniker. Vill ha ett program som är uppbyggd som t ex MusicMaker, enkelt! -Klicka på högra mus-knappen så kommer det upp en lista med alla effekterna-. Men vill samtidigt ha ett lite mer avancerat program. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
insolitus Postat 14 februari 2005 Dela Postat 14 februari 2005 Vad är problemet med att koppla i Reason? Utgång på en synt till ingången på en effekt och sen utgången på effekten vidare till mixen. Den autoroutar ju till och med! I Reaktor får du definitivt en jävla massa mer jobb med att koppla... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 14 februari 2005 Dela Postat 14 februari 2005 Ja, hmmm.... Rätta mig om jag har fel, men är inte både Absynth och Reaktor mer eller mindre modulära mjukvarusynthar, och inte "kompletta studios" som man väl kan säga att Reason är...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
insolitus Postat 14 februari 2005 Dela Postat 14 februari 2005 Ja, hmmm.... Rätta mig om jag har fel, men är inte både Absynth och Reaktor mer eller mindre modulära mjukvarusynthar, och inte "kompletta studios" som man väl kan säga att Reason är...? Jo, absolut! Fast rent teoretiskt skulle man nog kunna bygga allt man behöver i Reaktor, typ som i SE. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 14 februari 2005 Dela Postat 14 februari 2005 (redigerat) Ja, hmmm.... Rätta mig om jag har fel, men är inte både Absynth och Reaktor mer eller mindre modulära mjukvarusynthar, och inte "kompletta studios" som man väl kan säga att Reason är...? Jo, absolut! Fast rent teoretiskt skulle man nog kunna bygga allt man behöver i Reaktor, typ som i SE. Reaktor är lite fetare. Mer moduler mm. Men så kan man inte göra egna skins och ej heller exportera till VST. Stor svaghet. Varken Reaktor eller Absynth är några sequencers. Så du måste ha reaktor för att kunna köra reaktor syntar. Och gör du nått häftigt och vill visa polarna i andra änden av landet, får de också glatt skaffa Reaktor. Testa Kristal, Orion, Tracktion, Sonar, Cubase, Logic och se om något av dessa gör jobbet enkelt för dig. jag kör Orion, och finner det mycket snabbjobbat, inget kabeldragande här inte. Orion, orkar inte leta upp länkar till de andra. Borde vara enkelt att googla fram. Redigerat 14 februari 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BososkI Postat 14 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 14 februari 2005 Dom där programmen ska jag titta lite närmare på. Jag gillar att arbeta mycket med loopar fast inte enbart, vilket program skulle då passa mig bäst? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 14 februari 2005 Dela Postat 14 februari 2005 inte nån höjdare på de andra programmen, räknade mest upp dem för att du skulle kunna leta och forska lite själv kring ämnet och se om du hittade något som passade dig. Och vad för typer av loopar vill du jobba med? Loopar du gör själv eller färdiga loopar från andra? Orion är en patternbaserad sequencer, så du kommer där att göra egna loopar rätt enkelt. Orions inbyggda sampler har beatslice, och andra klippningsfunktioner som kan vara praktiska vid mycket loopbaserat arbete. (i övrigt tämligen billigt. 2500kr för den fetaste versionen) Acid skall väl annars vara något för de som arbetar mycket med loopar har jag fått för mig från vad folk har sagt på forumet. Fråga Rockfart, han kör Acid om jag inte missminner mig. huvudsaken vid valet av sequencer är att det passar ditt arbetssätt och det kan ingen annan än du själv avgöra. Jag kan sitta här och propagera för Orion lika mycket som andra kan propagera för sina program. De har alla sina för och nackdelar och det är avvägningen mellan dessa för och nackdelar, vilka funktioner man måste ha och man kan klara sig utan, samt hur arbetsflödet ser ut som till slut avgör vilken sequencer man fastnar för. Jag testade Cubase och Logic innan jag testade Orion, och orion passade mitt arbetssätt. kan vara helt fel för någon annan. ladda hem demos och testa. Bästa tipset som kan ges egentligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.