Jump to content
Annons

Midiklavitur som fungerar med Cubase

Recommended Posts

borgona (oregistrerad)
Postat

Rekommendation på någon billig midiklaviatur, som fungerar med Cubase?

Annons
Postat

Försöker du vara rolig på något sätt eller? Tycker du att jag är troll eller vad? Du låter jäkligt patetisk i alla fall.

=) Jag känner inte dig, du känner inte mig. Ja, jag börjar tycka det är vääääldigt roligt när folk inte kan ta reda på en enkel fråga själv numera. När man var liten (läs: innan internet fanns) så kunde man alla synthar och saker man var intresserad av ändå. Nu när info finns 2 sekunder ifrån en så är det plötsligt svårare?

Men visst kan du få ett bra svar: www.google.se rekommenderar alla och alla är billiga (under ca 6.000)

• Gilla 1
Postat (redigerat)

En riktig Pung spark där Polder.haha

håller väll med det är lätt att söka ..Men svårt att veta vad man ska titta på finns säkert massa trådar för detta.

Men jag tycker likförbannat att du ska kika på CME keybords mindre funktioner men ett bra midi klav.

Finns några att välja mellan bara där!

http://www.4sound.se/section.aspx?id=5085000&sort=&minPrice=0&maxPrice=0&manuFilter=CME

Redigerat av Hemmpe
Postat

musikbörsen/4sound har carillions 49 tangenters midikeyboard också till ett bra pris...

mvh

:rolleyes:

Postat

En riktig Pung spark där Poulder.haha

😱

borgona (oregistrerad)
Postat

Jag funderade lite och 49 tangenter kan kännas aningen stort alltså. Vill som sagt inte ha en massa knappar ock spakar, och det ska helst anslutas med MIDI, inte för att jag förstår skillnaden, när de flesta (i alla fall billiga) har USB-anslutning. Det ska inte heller ta över ljudkortet med något USB-ljudkort, som någon M-Audio verkar ha gjort...

Postat

Jag kör ett CME m-key v2 (49 keys) och hade ett annat mindre innan. Tycker det mesta under 49keys går bort då man bara får sitta och flytta och mixtra för att få en någorlunda range på noterna.

Tar inte upp särskilt mycket plats på skrivbordet heller och du "sparar" in pengarna när du inser att du vill ha ett större om 2månader 🙂

Kostade runt tusenlappen på Andreassons i GBG och antar priset ligger detsamma på övriga affärer som har det.

borgona (oregistrerad)
Postat

Eh? Varför inte USB???

Varför USB?

Jag kör ett CME m-key v2 (49 keys) och hade ett annat mindre innan. Tycker det mesta under 49keys går bort då man bara får sitta och flytta och mixtra för att få en någorlunda range på noterna.

Tar inte upp särskilt mycket plats på skrivbordet heller och du "sparar" in pengarna när du inser att du vill ha ett större om 2månader 🙂

Kostade runt tusenlappen på Andreassons i GBG och antar priset ligger detsamma på övriga affärer som har det.

Kanske borde köra på 49 ändå 😛

Postat (redigerat)

Varför USB?

Kanske borde köra på 49 ändå 😛

Ja och Usb Smidigt ju

om du har tillräckligt många usb ingångar

Redigerat av Hemmpe
borgona (oregistrerad)
Postat

Tankar kring denna? Den första i kommentarerna nämner att det är ett micro-USB ljudkort som måste vara inkopplat. Det låter ju inte bra, när det dessutom inte låter dig använda ditt ordinära ljudkort.

Postat

Tankar kring denna? Den första i kommentarerna nämner att det är ett micro-USB ljudkort som måste vara inkopplat. Det låter ju inte bra, när det dessutom inte låter dig använda ditt ordinära ljudkort.

Valde faktiskt mellan det och cme't och tyckte det var skönare känsla i tangenterna på mitt, så tycker kommentarerna där på sidan är missvisande eller så är jag skum... 😉

Borde väl ändå gå att köra med sitt egna ljudkort på något sätt, vore bra skumt annars.

borgona (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja och Usb Smidigt ju

om du har tillräckligt många usb ingångar

Varför heter det då MIDI-klaviatur? Och vad ska man då med MIDI-ingångarna på ljudkortet till?

Redigerat av borgona
  • Gilla 1
Postat (redigerat)
Varför USB?
För att klaviaturen då innehåller ett inbyggt MIDI-interface, och därmed kan du plugga det direkt till datorn.

Om du uttrycker att det helst ska ha MIDI-kontakter så förväntar jag mig dels att du redan har ett MIDI-interface, dels att du har en riktigt bra anledning till att använda det till istället för att koppla på klaviaturen direkt.

Varför heter det då MIDI-klaviatur?

Klaviaturen skickar trots allt MIDI-signaler till datorn, oavsett om det sker genom USB-kabeln eller MIDI-kontakter i ditt ljudkort.
Och vad ska man då men MIDI-ingångarna på ljudkortet till?
För att koppla in MIDI-utrustning som saknar USB-anslutning. Det är inga problem att ha två MIDI-portar i datorn, en för signalerna från klaviaturen och en för MIDI-ingången på ljudkortet. Redigerat av Linus
  • Gilla 1
borgona (oregistrerad)
Postat

För att klaviaturen då innehåller ett inbyggt MIDI-interface, och därmed kan du plugga det direkt till datorn.

Om du uttrycker att det helst ska ha MIDI-kontakter så förväntar jag mig dels att du redan har ett MIDI-interface, dels att du har en riktigt bra anledning till att använda det till istället för att koppla på klaviaturen direkt.

Okay, you got me. I clearly don't know what I'm talking about. Får la bli USB då. Men jag vill inte se att det ska störa mitt fina ljudkort.

Postat
Men jag vill inte se att det ska störa mitt fina ljudkort.
Ett extra MIDI-interface spelar ingen roll för ditt ljudkort så känn dig lugn.

Den som skrivit kommentaren är uppenbarligen ute och cyklar, det behövs inte speciella ljudkort för att kunna använda klaviaturen. Däremot kan det vara så att personen upplevde latencyproblem (fördröjningar av ljudet från att man slår an tangenten till att ljudet hörs) och det är ljudkortet som det hänger på. Det har inte med klaviaturer alls att göra.

Men jag skulle föreslå ett Cakewalk A-500S (ersatte Edirol PC-50) om du vill ha en klaviatur av bra kvalitet utan några extra rattar, knappar och kontrollers.

borgona (oregistrerad)
Postat

Ett extra MIDI-interface spelar ingen roll för ditt ljudkort så känn dig lugn.

Den som skrivit kommentaren är uppenbarligen ute och cyklar, det behövs inte speciella ljudkort för att kunna använda klaviaturen. Däremot kan det vara så att personen upplevde latencyproblem (fördröjningar av ljudet från att man slår an tangenten till att ljudet hörs) och det är ljudkortet som det hänger på. Det har inte med klaviaturer alls att göra.

Men jag skulle föreslå ett Cakewalk A-500S (ersatte Edirol PC-50) om du vill ha en klaviatur av bra kvalitet utan några extra rattar, knappar och kontrollers.

Okej. Jag vet inte hur det är med klaviaturen, men ASIO är ett krav (har på ljudkortet). Har/har inte klaviaturen stöd för det?

Postat

Okej. Jag vet inte hur det är med klaviaturen, men ASIO är ett krav (har på ljudkortet). Har/har inte klaviaturen stöd för det?

Linus menar att det har inte med keyborden varken om det är usb eller midi in på ljudkortet ...det är ljud kortet som sköter det där inte nåt Keybord.

har du bra drivrutiner till dit ljudkort så spelar det ingen roll om du kör usb eller midi in på ljudkort.

Postat

Du kan ju fundera på om du vill ha aftertouch eller inte.

Beror lite på vad du ska köra för typer av ljud.

Postat

=) Jag känner inte dig, du känner inte mig. Ja, jag börjar tycka det är vääääldigt roligt när folk inte kan ta reda på en enkel fråga själv numera. När man var liten (läs: innan internet fanns) så kunde man alla synthar och saker man var intresserad av ändå. Nu när info finns 2 sekunder ifrån en så är det plötsligt svårare?

Men visst kan du få ett bra svar: www.google.se rekommenderar alla och alla är billiga (under ca 6.000)

Om alla skulle börja använda google så skulle vi snart inte ha några forum kvar.

Istället för att tracka på någon att söka, hjälp till istället och länka till andra

trådar som du tycker tillför något till ämnet.

Postat

ASIO = Audio Stream Input Output dvs. ljudkortet. Klaviaturer har inget med detta att göra, såvida det inte är ett ljudkort inbyggt i en klaviatur.

MIDI är ett otroligt enkelt protokoll, datasignalerna som skickas är så små. Det har lika liten betydelse för datorn som att du använder USB-tangentbord och mus.

borgona (oregistrerad)
Postat

Du kan ju fundera på om du vill ha aftertouch eller inte.

Beror lite på vad du ska köra för typer av ljud.

Vad är aftertouch?

Hade bara tänkt att ha det till Cubase och så, istället för att pilla med musen på klaviaturen i programmet.

ASIO = Audio Stream Input Output dvs. ljudkortet. Klaviaturer har inget med detta att göra, såvida det inte är ett ljudkort inbyggt i en klaviatur.

MIDI är ett otroligt enkelt protokoll, datasignalerna som skickas är så små. Det har lika liten betydelse för datorn som att du använder USB-tangentbord och mus.

Man lär sig något nytt varje dag. Så MIDI är alltså datasignalerna. Känner till MIDI-filer, och de är ju väldigt små.

Tack för alla lärorika svar!

Postat
Vad är aftertouch?

Om du slår an en tangent så gör du det med en viss hastighet. Det kallas "Velocity" och finns på anslagskänsliga klaviatur. Velocity är bra för instrument som t ex piano och slagverk, eller syntljud som har liknande karaktär.

Aftertouch är lite åt samma håll, men inte riktigt.

Om du tänker dig att du slagit an en tangent och håller den nere, och att ljudet är en stråke eller ett långt och kvarhållande syntljud, så kanske du vill öka intensiteten i ljudet medans det fortfarande ljuder. Det handlar alltså inte om att ändra ljudets karaktär genom att slå an tangenterna med en viss hastighet, utan att när du håller ner tangenterna kunna variera ljudets uttryck genom att trycka hårdare eller mjukare.

Tänk dig en stråke som slås an i piano men som du vill ska växa till forte utan att slås an igen.

Aftertouch innebär rent tekniskt att det inte bara är tryckkänsligt vid anslag utan även efteråt. Det kan skicka midi-information om hur trycket förändras under tiden du håller ner tangenterna.

Man lär sig något nytt varje dag. Så MIDI är alltså datasignalerna. Känner till MIDI-filer, och de är ju väldigt små.

Jag brukar likna midi med "de händer som spelar på klaviaturet" (om vi nu inte talar om midi-clock).

Midi talar om vad händerna ska spela och hur. Men vilket instrument händerna ska spela på är en annan fråga.

Typ ...

borgona (oregistrerad)
Postat

Massa text.

Tror att jag är med dig!

Och man ska jämför en Plugg med VST? Skillnad på Plugg och PLugg?

Postat

Plugg = plug-in

Dvs ej fristående program. Kräver värdprogram.

Finns i olika format: VST (pc), AU (Mac) m fl

VST finns som VST (effekt) och VSTi (instrument).

borgona (oregistrerad)
Postat

Plugg = plug-in

Dvs ej fristående program. Kräver värdprogram.

Finns i olika format: VST (pc), AU (Mac) m fl

VST finns som VST (effekt) och VSTi (instrument).

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.