Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HÀr har ni en lÄt med musikvideo jag gjorde för tvÄ veckor sedan enbart med analoga syntar.

http://www.youtube.com/watch?v=8wcrNXu_L80

LÄten pÄ SoundCloud

LÄten spelades in pÄ gammalt vis enbart med MIDI och bandmaskiner och mixades med en analog mixer (AAD som det hette förr i tiden).

LÄten spelades in med följande utrustning: Korg Mono/Poly, Korg Poly-61, Moog Source, Logan String Melody, Arp Axxe, Touched by Sound DRM1, Roland TR-808, Electro Harmonix Polychorus, Seymour Duncan Twin Tube Classic, Allen&Heath GS1, Lexicon MPX500 och Yamaha MT4x.

Feedback mottages gÀrna!

• Gilla 4
Annons
Postat

Grymt 🙂

• Gilla 1
Postat (redigerat)
Feedback mottages gÀrna!

Ehhhh .... vad sÀger man ....?

Jösses?

5+ till bÄde lÄten och videon!

Och till att du slÄr ett slag för det manuella spelandet.

Snyggt jobbat!

EDIT:

Och pÄ YouTube bjuder du pÄ mer godis.

HĂ€rligt!

Redigerat av Assar
Postat (redigerat)

coolt

det slÀpper loss vid 3:10

lite mer fĂ€rgat ljus Ă„ rök pĂ„ scenen för det visuella bara 😉

det enda jag "saknar" i soundet Àr större livekÀnsla - alltsÄ ljudmiljö inte sjÀlva spelet

ps gillade den grejen du gjort med enbart d50:n 🙂

Redigerat av Demonproducenten
drloop (oregistrerad)
Postat

Riktigt bra jobbat och ball mÄste jag sÀga. Kör hÄrt

Förbaskat bra! Back to the roots. Nu Àr det bevisat att real gear slÄr VST med hÀstlÀngder.

Som gammal syntgubbe och ljudmakare hÄller jag inte med. Det Àr bara ett annat arbetssÀtt.

Ser förstĂ„s klart ballare ut med en massa syntar istĂ€llet för en laptop 🙂

Postat

motivera

Inte för att jag vill dra igÄng en debatt om analog vs digital, eller vinyl vs CD osv,

men man kommer nog ÀndÄ aldrig ifrÄn att det Àr nÄgot nÄgonstans som klingar till i

öronen nÀr det inte Àr rent datagenererat bottom up.

Postat

Tackar!

Jo, jag tycker nog sjÀlv ocksÄ att hÄrdvarusyntar har nÄnting 'magiskt' i soundet som inte VST-syntar har. Men precis som fallet Àr med t.ex symfoniorkestersimuleringar kan nÄn som Àr skicklig med VST-instrument nog vrida till det sÄ pass bra att han kan lura proffs att tro att det Àr den Àkta varan. SjÀlv föredrar jag att jobba med hÄrdvaru och analogmixning, dels för soundet men kanske arbetsmetoden Àr Ànnu viktigare för mig. Blir bara mera inspirerad av att jobba med hÄrdvarusyntar. Kan bero pÄ att jag har ett annat heltidsjobb dÀr jag sitter framför datorn hela tiden och behöver en annan arbetsmiljö för min hobby.

Postat

Som vanligt helt fantastiskt bra Kebu!! För min del fĂ„r du göra hur mĂ„nga sĂ„na hĂ€r lĂ„tar/videos som helst!! 🙂

Postat

HĂ€rligt !!! 😄

men nÀ,

jag Ängrar inte att jag sÄlde min

Korg Mono/Poly och Logan String Melody 1 😼

Postat

Mycket coolt. 🙂

Moog Àr sÄ ballt. Har aldrig Àgt nÄgon sjÀlv, tyvÀrr.

D-50, W-30 och EPS16+. Fina grejer. 🙂

Postat

Vare sig det vore gjort med VST:er eller inte sĂ„ lĂ€t det kanonbra! 🙂 Och det Ă€r ju inte mindre imponerande att du spelade in det analogt. Bra gjort!

Postat (redigerat)

🙂Det vore ju grymt kul om Kebunatorn outade att han fejkat videon och gjort all musik i mjukvara.

I alla fall, kul video och grym lÄt!

Redigerat av Friberg
Postat

Jobbar du professionellt heller gÄr det att hyra dig ???

Det Ă€r nog bara en intensiv hobby Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Jag har nog gjort nĂ„gra jobb som 'inhyrd producent' ocksĂ„, men jag konstaterade att det blev för mycket eftersom jag har ett heltidsjobb att hinna med ocksĂ„. Men man fĂ„r ju förstĂ„ss nog alltid frĂ„ga... 🙂

🙂Det vore ju grymt kul om Kebunatorn outade att han fejkat videon och gjort all musik i mjukvara.

I alla fall, kul video och grym lÄt!

Hahaa! Jag har nog övervÀgt att pröva göra nÄgon lÄt enbart med mjukvara, men det blir nog inte inom nÀr framtid...

Postat
Hahaa! Jag har nog övervÀgt att pröva göra nÄgon lÄt enbart med mjukvara, men det blir nog inte inom nÀr framtid...

hade du inte spelat in med midi?

bara spela upp genom vst isf - hade vart dökul Ä höra skillanden eller hur nÀra man kan komma samma resultat

Postat

hade du inte spelat in med midi?

bara spela upp genom vst isf - hade vart dökul Ä höra skillanden eller hur nÀra man kan komma samma resultat

Fast dÄ förutsÀtts att han har motsvarande synth som VSTi dÀr utvecklarna har anvÀnt gamla ritningar som schema (inte Synth-edit/maker etc). Det finns mÄnga MOOG-fejkar dÀrute som lÄter skitbra. NÀr det dÀremot gÀller FM-synthar och liknande sÄ verkar VSTi-vÀrlden inte ha brytt sig lika mycket. NI har en DX7:a som lÄter fantastisk (men den har vÀl utgÄtt?). Och jag vet att det har funnits nÄgon motsvarande D10 och D110 dÀrute, men som aldrig verkade komma förbi projektstadiet. D50, som enligt min mening var en killer-synth nÀr det begav sig (jÀmte JXP-sytharna), finns sÄ vitt jag inte som vedertagen VSTi.

Dessutom Àr det inte absolut sÀkert att hÄrdvaran lÀser MIDI-informationen med exakt samma tolkning som mjukvaran.

Men jag hÄller med, det hade varit intressant.

Till trÄdskaparen: MVG!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Även om jag har en riktig moog sĂ„ Ă€r det inte sĂ€kert att jag kan fĂ„ den att lĂ„ta likadant frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng, inget patchminne vare sig pĂ„ moogen eller hos mig. ;)Olika ex lĂ„ter dessutom olika beroende pĂ„ Ă„lder och skick. SĂ„ en sĂ„dan test blir svĂ„r.

Jag gjorde en snabbtest för ett tag sedan dÀr jag vÀxlande anvÀnder min Moog och Reason Thor.

Det Àr handspelat utan kvantisering sÄ ni fÄr ursÀkta. Ingen imponerande insats om man sÀger sÄ.

Basen vÀxlar ömsom Moog ömsom Thor.

Sololjudet likasÄ, pÄ solo ljudet hör man att det knastrar i toppen pÄ moogen, beror pÄ pottar som Àr i lite dÄligt skick.

Trumloopen Ă€r digital 🙂

Skillnaderna Àr inte stora, fick tom med klicket i VCA envelopen frÄn moogen i Thor.

Inga effekter pÄ syntarna.

Redigerat av drloop
Postat

Demonproducenten: Det skulle ÀndÄ vara för mycket jobb att installera motsvarande VST-syntar och ratta till soundena. Dessutom Àr inte alla syntar med midi.

Tack till drloop för jÀmförelsen!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Även om jag har en riktig moog sĂ„ Ă€r det inte sĂ€kert att jag kan fĂ„ den att lĂ„ta likadant frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng, inget patchminne vare sig pĂ„ moogen eller hos mig. ;)Olika ex lĂ„ter dessutom olika beroende pĂ„ Ă„lder och skick. SĂ„ en sĂ„dan test blir svĂ„r.

Jag gjorde en snabbtest för ett tag sedan dÀr jag vÀxlande anvÀnder min Moog och Reason Thor.

Det Àr handspelat utan kvantisering sÄ ni fÄr ursÀkta. Ingen imponerande insats om man sÀger sÄ.

Basen vÀxlar ömsom Moog ömsom Thor.

Sololjudet likasÄ, pÄ solo ljudet hör man att det knastrar i toppen pÄ moogen, beror pÄ pottar som Àr i lite dÄligt skick.

Trumloopen Ă€r digital 🙂

Skillnaderna Àr inte stora, fick tom med klicket i VCA envelopen frÄn moogen i Thor.

Inga effekter pÄ syntarna.

Basic analog i wav oscilatorerna i Thor lÄter vÀldigt Moog. Din jÀmförelse Àr lite vÀl förlÄtande dÄ filtreringen inte avslöjar nÄgra detaljer i ljudet.

HÀr Àr ett ljud jag skruvade till i Thor i dagarna.Moogish_Thor.wav

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.