Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag sjunger för att jag alltid har gjort det. Inget bra svar men det finns någonting i rösten som är på liv eller död när man sjunger som man inte hittar när man talar. När jag sjunger själv är jag ganska klar över vad jag är ute efter även om jag lär om och lär nytt hela tiden. För mig är det den nakna rösten den röst som gör oss alla till storsångare på den här planeten. Har på senare tid koncentrerat mig mycket på teknik och det är bra men man får aldrig tappa sin egen röst även om man kanske tänker att den är ynklig.

Sång för mig handlar om att ha ett uttryck som spricker av att komma ut snarare än att få toner, ord och texter rätt.

Liede ohne worte.

Redigerat av DivineCo
Annons
Postat (redigerat)

jag brukar skapa en låt med Akustisk gura och meka med sången skapa melodin med rösten brukar låta bra vid det läget.

Sen när jag sätter mig vid inspelnings läge.Test först, allt inspelat, hörlurar på så får jag en annan feeling i skiten det låter inte som

det jag sjöng utan lurar.Jag blir lurad på nått.Vad? Är det.Rummet,närheten.

Finns det någon förklaring till detta.Och då menar jag, Jag kan text låt allt.Man får lixom lägga om tonläge typ.Det blir fel i lurarna.

Har sjungit länge är 44 men det har varigt så nästan alltid.

Dom senaste 4 åren får jag tillägga.Är ingen sångare i botten.

Har bara skapat musik med dator i ca 4 år.Så klandra mig inte!

Puss kram

Redigerat av Hemmpe
Postat

Tjena,

själv sjunger jag på vissa av mina låtar för att jag inte hittade någon sångare då jag började skriva låtar.

Jag tränar och tränar och gör framsteg MEN blir aldrig någon Jöback.

Som kul grej kan ni ju Googla på Peter Macho (mitt låtskrivar-alias) och se filmsnutten från Allsång i Linnéparken i Växjö förra sommaren. Först sjöng Linda Bengtzing sedan jag och sedan Kevin Borg etc. Snacka om berg-och dalbana i sångkvalitet... Som lök på laxen hoppade det upp en kille på scenen och ställde till en scen(!) under mitt framträdande (se Yuotubeklippet).

Anyway, mitt motto är; Kör så det ryker! I min ålder skiter man i Jantelag och negativism.

Svaret på rubricerad fråga blir nog för min del; För att ingen annan ville, och ... för att det är lite kul...

Peter Macho

Postat (redigerat)

Är sång a'la Jöback ett mål? .. ptjae, smaken är som baken.. 😉

Redigerat av D Vibe
Postat

Tjena,

själv sjunger jag på vissa av mina låtar för att jag inte hittade någon sångare då jag började skriva låtar.

Som kul grej kan ni ju Googla på Peter Macho (mitt låtskrivar-alias) och se filmsnutten från Allsång i Linnéparken i Växjö förra sommaren. Först sjöng Linda Bengtzing sedan jag och sedan Kevin Borg etc. Snacka om berg-och dalbana i sångkvalitet... Som lök på laxen hoppade det upp en kille på scenen och ställde till en scen(!) under mitt framträdande (se Yuotubeklippet).

Anyway, mitt motto är; Kör så det ryker! I min ålder skiter man i Jantelag och negativism.

Svaret på rubricerad fråga blir nog för min del; För att ingen annan ville, och ... för att det är lite kul...

Peter Macho

kan du lägga länk vore trevligt !

Mvh Hemmpe

Postat

Alla har vi våra Nicher.

Onsdags skål :rolleyes:

Postat

Intressant det där... Kan du försöka förklara vad du tycker är så "dåligt" med Peter Jöbacks sång att det enligt din mening inte kan ses som ett mål? Killen sjunger ju i det närmsta kristallklart och felfritt och borde på de flesta plan anses vara en sångförebild.

Är det för att du hatar bögar?

Postat

Intressant det där... Kan du försöka förklara vad du tycker är så "dåligt" med Peter Jöbacks sång att det enligt din mening inte kan ses som ett mål? Killen sjunger ju i det närmsta kristallklart och felfritt och borde på de flesta plan anses vara en sångförebild.

Är det för att du hatar bögar?

till att börja med, din sista kommentar visar snarare på din egna homofobi eftersom du överhuvudtaget refererar till hans sexualitet. hur kan man hata kärlek?

sen, över till det väsentliga, jag har inte påstått att han sjunger tekniskt dåligt, däremot tycker jag att han sjunger otroligt torftigt. som sagt, smaken är som baken.

Postat

På tal om att vad som får en att börja sjunga. Köpte the monikers nya album och fastnade för låten holy. Vilken röst the moniker har, och när man hör den låten vill man börja sjunga.

Det är kul när man hittar något helt oväntat, som överraskar en. Hade ingen aning om att han var en sådan duktig musiker ,låtskrivare och sångare 🙂

Mvh

Postat (redigerat)

... jöback ba... Killen sjunger ju i det närmsta kristallklart och felfritt och borde på de flesta plan anses vara en sångförebild.

Desto mer perfekt det blir, ju mer ointressant blir det. JAG VET att det är en personlig åsikt (men det skall jag se till att ändra på när jag blir kung...)

Ska snoka upp låten ..hmm. Hittade den! Det var på Kontrollrummets första festival som jag o IDF gjorde ett samarbete o den ligger kvar här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1664.0

Det är låt nummer 4. Och för att sammanfatta kommentarerna under röstningen: bra låt men dålig sång. 😆 Nu skall jag inte gå i försvarsställning men när jag sjöng in den så hade jag dels varit fett förkyld i 1½ månad plus att min då 1½-åriga dotter låg o sov i rummet jämte, så att ta i kom inte på frågan.

Redigerat av Hellpig
Postat

Desto mer perfekt det blir, ju mer ointressant blir det.

På min (nyligen sålda) Vocalist Live 4 från Digitech finns det en preset: "Bob" som när man sjunger med denna inställd får mig att låta som Bob Dylan, vilket givetvis är meningen. Det blir rätt svajjigt.

Jag har inte använt denna på mina inspelningar... men ni kanske tror det.

Postat

Kan du försöka förklara vad du tycker är så "dåligt" med Peter Jöbacks sång Är det för att du hatar bögar?

nu var det ju inte mig du rikta dig till men när du ändå är på gång kan jag ju haka på - särskilt när du gör kopplingen 😄

JAG tycker han lagt sig till med en konstlad "fjollig" hög ton i sin röst sen han "kom ut"

numera är det bara sprit som får mig att sjunga

Postat (redigerat)

Hej

I mina inlägg glömde jag att ge er ett smakprov på min röst, och den har ni här

Första versen blev inte så bra, låter lite falskt någon gång enligt mitt tycke

Refrängen blev ok, och vers 2 blev allra bäst eftetsom rösten blivit lite uppvärmd då,

När jag spelar in, gör jag första vers i en tagning och andra i en tagning utan klipp.

Refrängen kör jag en gång och sen använder jag den så många gånger det behövs i låten.

Edit: Glömde skriva att jag har problem med mina ssss ljud ,det låter galet?

Mvh

Redigerat av Henber77
Postat

Ingen ville sjunga mina grejer så då fick jag göra det själv. Borde börjat för längesedan, det är skojsigt att sjunga. Har dock svår prestationsångest...

Samma här, fast jag började för några månader sen :rolleyes:

Postat

jag har inte påstått att han sjunger tekniskt dåligt

Nej, det är sant, det gjorde du inte. Däremot gjorde du dig lite smålustig över att någon råkade nämna Jöback som en sorts måttstock för det egna sjungandet. (Jodå, måste jag säga, ditt böghat lyser rakt igenom!)

Desto mer perfekt det blir, ju mer ointressant blir det. JAG VET att det är en personlig åsikt (men det skall jag se till att ändra på när jag blir kung...)

Kan ligga något i det. En annan förbannat "perfekt" sångare var (varning D Vibe, en bög till!) Freddy Mercury. Han var så jävla träffsäker i sin sång, men lyckades kombinera detta med en egen "röst".

JAG tycker han lagt sig till med en konstlad "fjollig" hög ton i sin röst sen han "kom ut"

Tänk då på mig... Jag behöver inte ens konstla för att låta fjollig. Och jag är inte ens bög.

Det blev en del bög i den här tråden...

Postat
Däremot gjorde du dig lite smålustig över att någon råkade nämna Jöback som en sorts måttstock för det egna sjungandet.

Jag tycker att Jöback är skittråkig att lyssna på. Typisk svensk musikalröst som inte har utvecklats ett dugg sedan genombrottet. Bra men menlöst - lite som Carola, fast inte fullt så illa... 😏

En annan förbannat "perfekt" sångare var (varning D Vibe, en bög till!) Freddy Mercury. Han var så jävla träffsäker i sin sång, men lyckades kombinera detta med en egen "röst".

DÄR har vi något helt annat! Perfekt på ALLA sätt!!! En av världens absolut bästa vokalister! 🥰

Postat (redigerat)

Nej, det är sant, det gjorde du inte. Däremot gjorde du dig lite smålustig över att någon råkade nämna Jöback som en sorts måttstock för det egna sjungandet. (Jodå, måste jag säga, ditt böghat lyser rakt igenom!)

Kan ligga något i det. En annan förbannat "perfekt" sångare var (varning D Vibe, en bög till!) Freddy Mercury. Han var så jävla träffsäker i sin sång, men lyckades kombinera detta med en egen "röst".

Jag gillar också Freddy Mercury. Och jag gillar Pet shop boys, fastän de är bögar (Edit: <- Obs! Förtydling som t.o.m Valle förstår. Man ska tolka "fastän" sarkastiskt. Alla förstår det, förutom just Valle). Och Thomas Di Leva har en av sveriges vackraste röster, förvisso inte homosexuell, men dock ganska så "fjollig" (<- Valles favorituttryck).

Nej, jag är definitivt inte en usel böghatare (däremot känner jag ett visst förakt mot just böghatare). Det var du som tog upp sångares sexualitet på tapeten, så det är du som får dras med det nu.

Angående Jöback, så visst, jag gjorde mig lustig eftersom jag själv inte tycker att det är någon bra måttstock om man ska utveckla en personlig röst. Men, för tredje gången, smaken är som baken. Om man inte ska få ge uttryck för sin smak utan att bli kallad böghatare, så kanske man borde stänga ner hela forumet. Är jag rasist om jag inte gillar en musiker som inte har samma hudfärg som jag också eller? Logik fiskburk..

Edit: Förtydligade så att t.o.m. de mest begränsade hjärnor på det här forumet förstår vad jag menar.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat

Jag gillar också Freddy Mercury. Och jag gillar Pet shop boys, fastän de är bögar.

😄

Den där ska jag plocka som ett favoritcitat!

Är jag rasist om jag inte gillar en musiker som inte har samma hudfärg som jag också eller?

Nej, för fan! Jag antar att du kör samma resonemang som i ditt citat ovan; du gillar Jimmy Hendrix, fastän han var svart.

Jag är cool med det.

Postat

Den där ska jag plocka som ett favoritcitat!

Jag ska också börja citera saker från dig som är plockade ur sitt sammanhang.

Postat

Sluta bråk om missförstånd och kramas... ... ... NU! Stå upp! Kram! Sitt ner! Stå upp! Kram! Sitt ner! Stå upp! Kram! Sitt ner! ... som vår gamle adjutant brukade gorma när vi började se såsigt trötta ut. Nu märker jag att desto mer jag skriver, ju värre osammanhängande tycks det bli. Bäst att sluta. Prata sång och inte påhittade fördomar nu, era pappskallar.

Postat

Sluta bråk om missförstånd och kramas... ... ... NU!

"Låt mig börja med en Kraaaaam!! 🥰" (© MikeyGoesPro)

😄

Postat

"Låt mig börja med en Kraaaaam!! 🥰" (© MikeyGoesPro)

😄

I slutet av sommaren blir det Kraaaaam!! 🥰 :wub: (© Valle) 🥰 :wub: (© Hellpig) 🥰 :wub:

😲😆

Copyright? Funkade visst inte för mig.

Postat
Tänk då på mig... Jag behöver inte ens konstla för att låta fjollig. Och jag är inte ens bög.

Det blev en del bög i den här tråden...

fast man behöver ju inte vara fjollig för att man är bög å vice versa

just freddie mercury är väl ett ypperligt exempel - också herr halford som knappast kan sorteras som fjollbög

jon andersson som har en väldigt ljus röst låter heller inte fjollig (han är för övrigt inte bög heller vad jag vet)

så ljus röst måste inte betyda fjollig röst och bög behöver inte betyda fjollig röst och fjollig röst behöver inte betyda bög (men troligen måste den nog vara ljus... har svårt att tänka mig en djup baryton som låter fjollig)

det är mer ett manér i sången jöback lagt sig till med kombinerat med vad jag åtminstone tror högre register han håller sig i numera som ger fjolligheten

det lilla jag hört av dig är förvisso högt å lite tunt men inte fjolligt direkt - lite mer helium kanske 😉

Postat

😆 Försökte du slå ett rekord i hur många "bög" och "fjoll" du kunde få in i ett och samma resonemang!

Nej, bög och fjollig sång går inte (nödvändigtvis) hand i hand, det håller jag med om. Däremot verkar det som att bögar har en naturlig förmåga att kunna leverera "bättre" sång än sina hetrolikar.

Jon Anderson i all ära (jag är ett stort YES-fan, fast mest av konstellationen med Trevor Rabin), men om någon låter fjollig, så är det fan han. Fast jag tror att vi måste enas om vad att låta "fjollig" är. För mig är fjollig sång ynklig, full av "miss"ljud som t.ex. nasalitet, läsp och/eller tröttande gäll - ungefär som när man föreställer sin röst att låta som stereotypbögen gör. Jöback kommer inte i närheten av det där.

Haha... "helium" 🙂

Postat (redigerat)

😆 Försökte du slå ett rekord i hur många "bög" och "fjoll" du kunde få in i ett och samma resonemang!

nej det kom helt naturligt 😄

Nej, bög och fjollig sång går inte (nödvändigtvis) hand i hand, det håller jag med om. Däremot verkar det som att bögar har en naturlig förmåga att kunna leverera "bättre" sång än sina hetrolikar.

?

nåt exempel å kontraexempel?

För mig är fjollig sång ynklig, full av "miss"ljud som t.ex. nasalitet, läsp och/eller tröttande gäll - ungefär som när man föreställer sin röst att låta som stereotypbögen gör.

tycker du jon andersson låter så?

Jöback kommer inte i närheten av det där.

jag def nog fjollighet mer som konstlat drag av femininitet

Haha... "helium" 🙂

haha

sorry 😉

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Det är inget som får mig att sjunga om jag inte måste, däremot kommer jag ofta på mig själv med att vissla utan någon särskild orsak fast jag inte är något vidare bra på det heller.

Postat (redigerat)

fast man behöver ju inte vara fjollig för att man är bög å vice versa

just freddie mercury är väl ett ypperligt exempel - också herr halford som knappast kan sorteras som fjollbög

jon andersson som har en väldigt ljus röst låter heller inte fjollig (han är för övrigt inte bög heller vad jag vet)

så ljus röst måste inte betyda fjollig röst och bög behöver inte betyda fjollig röst och fjollig röst behöver inte betyda bög (men troligen måste den nog vara ljus... har svårt att tänka mig en djup baryton som låter fjollig)

det är mer ett manér i sången jöback lagt sig till med kombinerat med vad jag åtminstone tror högre register han håller sig i numera som ger fjolligheten

det lilla jag hört av dig är förvisso högt å lite tunt men inte fjolligt direkt - lite mer helium kanske 😉

Bara för att man suger av en man så behöver man inte vara bög, bara jävligt bra kompisar.Sorry, helt OT!

Redigerat av aROCKER
Postat

1. nåt exempel å kontraexempel?

2. tycker du jon andersson låter så?jag def nog fjollighet mer som konstlat drag av femininitet

3. haha, sorry 😉

1. Njea... Inget vetenskapligt. Givetvis tänkte jag lite på vilka namn som poppar upp när man (OK, jag) talar om "bra" sångare. Av någon lustig anledning råkar de sångare som jag tycker sjunger "bäst" vara bögar... Mercury, Hallford, Jöback, George Michael etc. Fan, det här kanske är freudianskt... scared.gif

2. Jon läspar inte, annars ja.

3. Nej, nej... det är ju sant! 😄

PS: Ahaaa... Så du tycker att feminina människor är fjolliga? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.