Jump to content
Annons

Hemma studio (Källare)


Toblerone (oregistrerad)

Recommended Posts

Toblerone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena!

Tänkte höra om detta blir tillräckligt för att spela in vocals, d.v.s. endast för rap med kvalité tillfredsställande nog för att kunna release mixtapes samt lägga upp på myspace/youtube m.m.

Setup:

Ser detta bra ut och/eller har jag missat något? (Sladdar har jag inkluderat)

Cheers.

Redigerat av Toblerone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det du söker blir nog bra inte bäst.fast track pro ja.

källare? sång bås?Öppetlandskap nej.Inte till hipphopp du ska ha ganska tort utrymme.

Ett Kort rum.Alltså litet till sång.ett som möjliggör till efeckter uttryck och mangel som beats.

Kort som att hugga sitt namn i sten typ.Resten ser bra ut till att börja med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

äh snart kommer jesus kristus som säger du ska hava barn innan du skapar musik broder.

håll i säger jag bara.

Det komma bättre svar.

Så forum egos svara nu min ny funna vän!

Va halåååå kokokabana .ska jag briljera hela kvällen elläh.

Haha puss kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Toblerone (oregistrerad)

det du söker blir nog bra inte bäst.fast track pro ja.

källare? sång bås?Öppetlandskap nej.Inte till hipphopp du ska ha ganska tort utrymme.

Ett Kort rum.Alltså litet till sång.ett som möjliggör till efeckter uttryck och mangel som beats.

Kort som att hugga sitt namn i sten typ.Resten ser bra ut till att börja med. 🙂

Förklarade nog lite halvdant, det är inte hela källaren som skall vara själva studion utan ett litet rum, nere i källaren, som du säger! 😉

Om du skulle byta ut något av ovanstående till det bättre, vad skulle det vara då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen (arna)

För en bra preamp är bättre än en bra mick 🙂

Där håller jag verkligen inte alls med dig, lättare att få bra ljud med bra mick och sämre preamp än dålig mick och bra preamp.

Oavsett, hörlurarna du valt är ju kanske inte riktigt studiostandard, jag skulle hellre köra på ett par beyerdynamic eller akg lurar eller liknande. Är ingen expert modellnamn men de jag suttit med låter bra och balanserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toblerone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Så... bättre Mic vs. Bättre preamp? Är grymt tacksam för svar!

/

Oavsett, hörlurarna du valt är ju kanske inte riktigt studiostandard, jag skulle hellre köra på ett par beyerdynamic eller akg lurar eller liknande. Är ingen expert modellnamn men de jag suttit med låter bra och balanserade.

Har sett en hel del videos med rappare som kör med dessa, som spelar in den typ av musik som vi vill producera så det blir nog Beats by Dre. 🙂

Redigerat av Toblerone
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du har missat en viktig sak: micken du valt kräver s.k. fantommatning (dvs att utrustningen du kopplar den till kan mata den med ström). Men inget av ljudkorten du föreslår har denna funktion. Det här kan du lösa genom att antingen

  1. välja ett ljudkort som har fantommatning (phantom power)
    eller
  2. köpa en micpreamp (preamps på Thomann).

I övrigt är det ju schyssta grejer. EDIT: jag har dock inte kollat på ditt val av lurar!

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har missat en viktig sak: micken du valt kräver s.k. fantommatning (dvs att utrustningen du kopplar den till kan mata den med ström). Men inget av ljudkorten du föreslår har denna funktion.

Fel, M-audio Fast track Pro (alt.1 i hans/hennes första post) haver ett stycke fantommatning

Själv skulle jag köra på det du har valt ut nu. Ta dig också tiden att prova olika mikrofoner i en musikaffär. så att du får tag i en mikrofon som passar dig.

Har du sedan pengar över kan du lägga dessa på en mickpreamp, eller var du själv behagar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vin pavan satt fast där den skulle i går Sorry.

Fast track pro har fantom matning ja.

Sen en just mick,Finns tusen sen finns det tusen till du får prova ..

Vet att 4sound brukar hyra ut saker.

Försök låna testa vad som passar din röst.

Sen som jag sa litet torrt rum.

Tänk bra mick.sen ljudkort.sen en just dator som pallar alla efeckter vst vsti.

för det lär bli många av det i en hipphopp låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel, M-audio Fast track Pro (alt.1 i hans/hennes första post) haver ett stycke fantommatning

Ojdå, fel av mig! Jag följde bara länken och läste produktbeskrivningen från Thomann. Där framgår det inte att det är fantommatning i burken. Dessutom verkade det osannolikt när det är "USB powered" (även om det finns optional PSU)

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

ett par riktiga studiolurar om du skall spela in och mixa.....

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Toblerone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ett par riktiga studiolurar om du skall spela in och mixa.....

rolleyes.gif

Got it!

/

Tänker nog köra på M-Audio Fast track Pro'n.

Läste lite om Pro Tools 9 och vad jag fattade det som så måste man ha speciell hårdvara i burken för att ens kunna starta programmet?

USB nyckeln och M-Audio hårdvaran vet jag om men det verkade även som att det var krav på en "kvalificierad dator" med speciellt moderkort eller liknande?

Citerar dem från deras officiella hemsida:

System Requirements

*Avid-qualified Mac OS X- or Windows-based computer

*Windows 7, 32 or 64 bit (all versions)

*iLok USB Smart Key (for software authorization)

Kan det endast vara rekommenderade datorer de föreslår? Verkar genomkorkat att man måste köpa från HP/Dell bara för att kunna köra programmet.

Redigerat av Toblerone
Link to comment
Dela på andra sajter

Got it!

/

Tänker nog köra på M-Audio Fast track Pro'n.

Läste lite om Pro Tools 9 och vad jag fattade det som så måste man ha speciell hårdvara i burken för att ens kunna starta programmet?

USB nyckeln och M-Audio hårdvaran vet jag om men det verkade även som att det var krav på en "kvalificierad dator" med speciellt moderkort eller liknande?

Citerar dem från deras officiella hemsida:

System Requirements

*Avid-qualified Mac OS X- or Windows-based computer

*Windows 7, 32 or 64 bit (all versions)

*iLok USB Smart Key (for software authorization)

Kan det endast vara rekommenderade datorer de föreslår? Verkar genomkorkat att man måste köpa från HP/Dell bara för att kunna köra programmet.

För att köra PT 9 så behöver inte ha ett ljudkort ifrån avid/digidesign/m-audio, PT 9 funkar med i stort sett alla ljudkort.

Vad det gäller datorhårdvara så är PT9 inte mer kräset än någon annan DAW/inspelningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB nyckeln och M-Audio hårdvaran vet jag om men det verkade även som att det var krav på en "kvalificierad dator" med speciellt moderkort eller liknande?

Citerar dem från deras officiella hemsida:

System Requirements

*Avid-qualified Mac OS X- or Windows-based computer

*Windows 7, 32 or 64 bit (all versions)

*iLok USB Smart Key (for software authorization)

Kan det endast vara rekommenderade datorer de föreslår? Verkar genomkorkat att man måste köpa från HP/Dell bara för att kunna köra programmet.

Yes de har rekommenderade datorer de föreslår. men efter du ska ha en Mac kan du simma lungt. Alla intel macar är kvalificerade av Avid. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Toblerone (oregistrerad)

Yes de har rekommenderade datorer de föreslår. men efter du ska ha en Mac kan du simma lungt. Alla intel macar är kvalificerade av Avid. 🙂

Okej, tack för hjälpen! Måste dock ställa ytterligare en fråga: ( 😉 )

Om nu M-Audio ljudkortet har fantommatning varför tyckte du jag även kunde köpa en pre-amp? Blir inspelningen bättre eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs igenom informationen som jag länkade till på Kontrollrummets wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Micpreamp

Där hävdas bland annat följande: "Mikrofoningången som sitter i billiga ljudkort, är som regel den sämsta delen i ljudkortet och man gör därför bäst i att undvika att använda den...".

Det påståendet tycker jag du kan ta med en nypa salt. Dagens ljudkort låter rent generellt bra. Men med en fristående preamp kan du få andra bra saker, som att den ger en viss karaktär till ljudet, högre gain, bättre signal/brusförhållande och andra funktioner som ibland finns inbyggda. Och inte minst en ny cool pryl i racket. 😉

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Toblerone (oregistrerad)

Men, du klarar dig alltså utan till en början!

Okej!

Tack så mycket för all hjälp allihopa! Skriver igen om det dyker upp några mer frågor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...