Jump to content
Annons

skadat reverb?

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

fjäderreverbet vill helt plötsligt inte vara med längre. kan inte fatta vad som hänt - sladden är i och reverb-potten är på 10.

Vad kan ha hänt, vad kan man göra?

Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om det här gäller just din stärkare... Men ibland kan det bero på att reverbet är avstängt från en pedal.

Vår skolas Marshall har en pedal med två knappar; en för kanalväljare och en för reverb av/på. Om man slår av reverbet och drar ur pedalen är reverbet avstängt. Pedalen måste sättas i igen för att få igång det.

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

nepp. inget sådant

dessutom får jag den där åsksmällen när jag dängar till stärkaren lite. ni förstår säkert vad jag menar

Dela på andra sajter

Hej!

Jag vet inte hur pass insatt du är i elektronik men ett sätt är att försöka att mäta sig fram till om du får signal genom fjäder reverbet eller inte. TA gärna hjälp av min länk nedan. Det är lättare att följa signal vägen om man har ett schema.

Bifogar länk till kopplings scheman på Mesa Boogie förstärkare.

http://www.tubefreak.com/mesa.htm

Hoppas att det löser sig... :-)

A.D

Redigerat av Albert.D
Dela på andra sajter

maxmaxmax,

Det är mycket vanligt att någon av dom tunna kablarna har vickats av innanför phono/RCA kontakten (som Lavrell påpekade) som sitter på fjäderpaketet, och eftersom du kan höra reverben om du skakar på förstärkaren, så är det antagligen den kontakten som det står "input" på.

Det kan också hända att "reverb-transformatorn" som som driver fjäderns input, kan ha gått i sönder, eller det 22 kohms motståndet som sitter på ovansidan av transformatorns primärsida. (se något av schemorna som Albert.D rekomenderade)

Lycka till

Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
maxmaxmax (oregistrerad)

Jag mätte motståndet i kablarna och det var ok. verkar som att transformatorn är sönder.

är det något en lekman klarar av att fixa?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.