Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare.

Är ganska nybörjare och sitter nu och pillar lite i cubase 5.

Det är så här jag och en kompis spelade in ett gitarr spår direkt till cubase

I 155bpm körde med Tempo fixed. Efter det la vi ett spår efter i 135bmp. efter detta började

vi pilla med EZDrummer Och la ett spår för de första gitarr spåret dock utan klick igång bara

för att testa. Detta blev endå ganska bra, Men vi bestämde oss för att ha igång klicket. då kommer ja till frågan.

När jag då ställer tillbaka tempot till 155bpm så synkar det med gitarren men inte med ez drummer då tempot

ändras till 155. misstänker att man måste lägga om EZdrummer i samma tempo.

och kan man ställa in så cubase så de automatsikt ändrar tempo i delar av projektet.

hoppas jag inte var för otydlig.

/Linus

Annons
Postat

Om du menar typ ett tempo i vers och ett annat i refräng, så använder du tempotrack.

Sätt tempo till Track istället för Fixed och ta upp tempotrack med CTRL + klick, så kan du sätta in nytt tempo precis där du vill ha det. Har du spelat in audio genom hela låten utan att ha tempotrack igång, så blir det förstås fel eftersom audio ju spelas upp som det är inspelat och därför inte kommer att följa de nya tempoförändringarna om du inte testar att göra timestretch på audioinspelningen på de ställen där det blir fel tempo - och hoppas på att det kommer att låta ok...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.